Η πιο μεγάλη έκθεση του Γερμανού φωτογράφου Juergen Teller έγινε στο Grand Palais Ephemere στο Παρίσι.

«Η ζωή είναι πολύτιμη και πρέπει να κάνεις ό,τι καλύτερο μπορείς με αυτήν. Μπορείτε να βρείτε τα πάντα βαρετά, ή τα πάντα αρνητικά ή μπορείτε απλά να πηδήξετε στο κρύο νερό και να ρισκάρετε». Tα λόγια αυτά του εκκεντρικού φωτογράφου αντικατοπτρίζουν μια καριέρα σαράντα χρόνων στην τελευταία του έκθεση που έλαβε χώρα στο Grand Palais Éphémère στο Παρίσι. Ο διεθνούς φήμης 60χρονος Γερμανός φωτογράφος Juergen Teller δεν κάνει διάκριση μεταξύ της εμπορικής και της μη εμπορικής δουλειάς του, αντιμετωπίζοντας όλα τα θέματά του -διασημότητες, μέλη της οικογένειάς του, αλλά και τον ίδιο του τον εαυτό- με ένα ομοιόμορφο στυλ σκληρού συναισθήματος που όμως έχει γίνει η εμβληματική και άμεσα αναγνωρίσιμη αισθητική του.

Γιούργκεν Τέλερ: Η κορυφαία έκθεση του προκλητικού Γερμανού φωτογράφου
Self-Portrait with pink shorts and balloons, Paris 2017

Ο Teller υποβάλλει τα μοντέλα του σε μη κολακευτικές γωνίες, χρησιμοποιώντας ένα έντονο, σκληρό φλας και δεν ρετουσάρει ποτέ τις φωτογραφίες του. Η δουλειά του χαρακτηρίζεται από αυθορμητισμό και γνησιότητα και είναι αντίθετος με τον τεχνητό αισθησιασμό που συχνά συναντάται στην εμπορική φωτογραφία. Δουλεύοντας σε διάφορα φωτογραφικά είδη, έχει δημιουργήσει καμπάνιες μόδας για πολλά luxury brands, καθώς και editorial για κορυφαίες εκδόσεις τέχνης ενώ έχει συνεργαστεί με μεγάλα ονόματα όπως οι William Eggleston, Cindy Sherman, Kristen McMenamy, Kate Moss, Vivienne Westwood κ.α. Το 2003, τιμήθηκε με το βραβείο Citibank Prize for Photography από την Photographers Gallery του Λονδίνου, ενώ το 2018 έλαβε το βραβείο Infinity Special Presentation Award από το International Center of Photography της Νέας Υόρκης.

Το έργο του έχει παρουσιαστεί διεθνώς, συμπεριλαμβανομένων ατομικών εκθέσεων σε μεγάλες μητροπόλεις ανάμεσά τους το Fondation Cartier pour l’art contemporain στο Παρίσι (2006), το Dallas Contemporary στο Τέξας (2011), το Daelim Museum στη Σεούλ (2011), το Institute of Contemporary Art στο Λονδίνο (2013) το Garage Museum of Contemporary Art στη Μόσχα (2018).
Οι φωτογραφίες του Teller έχουν αποκτηθεί από πολυάριθμες διεθνείς συλλογές, όπως το Centre Pompidou και το Fondation Cartier pour l’art contemporain στο Παρίσι, το International Center for Photography στη Νέα Υόρκη και η National Portrait Gallery στο Λονδίνο. Ο Teller έχει δημοσιεύσει πάνω από 50 βιβλία και ήταν καθηγητής φωτογραφίας στη Νυρεμβέργη.

Γιούργκεν Τέλερ: Η κορυφαία έκθεση του προκλητικού Γερμανού φωτογράφου
Grand Palais Ephémère © Patrick Tourneboeuf pour la Rmn – GP, 2021 architecte Jean-Michel Wilmotte

Πώς έγινε η έκθεση στο Παρίσι
Η ιδέα της έκθεσης ξεκίνησε από τον ίδιο τον Juergen Teller που μετά από μια επίσκεψη του στο Grand Palais απευθύνθηκε στη σύζυγο του, Dovile Drizyte λέγοντας πόσο ωραία ιδέα θα ήταν να εξέθετε στο ίδιο μέρος. Η σύλληψη της, όπως και οι φωτογραφίες του ήταν σαν ένα επικό αστείο που έγινε πραγματικότητα χάρη στον οίκο Saint Laurent, χορηγού της έκθεσης. Γιατί μέσα στο έργο του διεθνώς αναγνωρισμένου Γερμανού φωτογράφου συνυπάρχουν το χιούμορ με την πρόκληση, το φτηνό με τo επικό και όλα αυτά με κοινό παρονομαστή τον εορτασμό της ζωής -που θα μπορούσε να παραπέμπει στον τίτλο της έκθεσης “I need to live”- ακόμα και στις φωτεινές ή πιο τραγικές της πτυχές.

Για τη μεγαλύτερη ατομική του έκθεση μέχρι σήμερα, ο Juergen Teller “κατέλαβε” το Grand Palais Éphémère για να παρουσιάσει το φωτογραφικό και βιντεοσκοπημένο έργο του. Το κτίριο των 10.000 τετραγωνικών μέτρων αποτελεί πρόκληση για κάθε καλλιτέχνη λόγω του μεγέθους του χώρου του. Για τον σχεδιασμό της έκθεσής του, ο Juergen Teller επέλεξε να απευθυνθεί στο λονδρέζικο γραφείο 6a architects. Οι 6a architects, που ιδρύθηκαν από τον Tom Emerson και τη Stephanie Macdonald το 2001, έχουν αποκτήσει διεθνή φήμη για τα έργα της στους τομείς της στέγασης, του πολιτισμού και της εκπαίδευσης, καθώς και για τα έργα μικτής χρήσης. Οι αρχιτέκτονες γνωρίζουν από παλιότερα του Juergen Teller αφού σχεδίασαν επίσης το στούντιο του καλλιτέχνη στο Λονδίνο, το οποίο ολοκληρώθηκε το 2016.

Γιούργκεν Τέλερ: Η κορυφαία έκθεση του προκλητικού Γερμανού φωτογράφου
Björk and son, Iceland 1993
Γιούργκεν Τέλερ: Η κορυφαία έκθεση του προκλητικού Γερμανού φωτογράφου
Go-Sees, Domenique, London, 29th September 1998
Γιούργκεν Τέλερ: Η κορυφαία έκθεση του προκλητικού Γερμανού φωτογράφου
Yves Saint Laurent, Paris, 2000
Γιούργκεν Τέλερ: Η κορυφαία έκθεση του προκλητικού Γερμανού φωτογράφου
Victoria Beckham, Legs, bag and shoes, Marc Jacobs Campaign Spring Summer 2008, LA 2007
Γιούργκεν Τέλερ: Η κορυφαία έκθεση του προκλητικού Γερμανού φωτογράφου
Suzanne in Hydra No. 4, Greece 2017
Γιούργκεν Τέλερ: Η κορυφαία έκθεση του προκλητικού Γερμανού φωτογράφου
Freja Beha Erichsen, Saint Laurent Spring Summer 2019 campaign, Lake Como, Italy 2018
Γιούργκεν Τέλερ: Η κορυφαία έκθεση του προκλητικού Γερμανού φωτογράφου
Two women & two swans, Saint Laurent Spring Summer 2019 campaign, Lake Como, Italy 2018
Γιούργκεν Τέλερ: Η κορυφαία έκθεση του προκλητικού Γερμανού φωτογράφου
Iggy Pop No.23, Miami, 2022
Γιούργκεν Τέλερ: Η κορυφαία έκθεση του προκλητικού Γερμανού φωτογράφου
The Myth No.50, Grand Hotel Villa Serbelloni, Bellagio, 2022
Γιούργκεν Τέλερ: Η κορυφαία έκθεση του προκλητικού Γερμανού φωτογράφου
Alaato Jazyper, Saint Laurent Autumn Winter 2022 campaign, Le Lavandou, France 2022

Για την παρουσίαση των έργων, διαίρεσαν τον χώρο σε τέσσερις τομείς διαφορετικού μεγέθους χρησιμοποιώντας μια ξύλινη δομή σε σχήμα σταυρού με τοίχους ύψους άνω των τεσσάρων μέτρων, που απηχεί τη διάταξη του ίδιου του Grand Palais Éphémère. Αυτοί οι τομείς προσφέρουν ιδανικές συνθήκες για την παρουσίαση των έργων του Teller, μιας καριέρας που ξεπερνά τα 20 χρόνια και τα οποία συχνά έχουν τη μορφή σειρών καθώς αφηγούνται ιστορίες. Μια επιλογή από τις πιο διάσημες εικόνες του, καθώς και σημαντικά νέα έργα του, πήραν τη θέση τους μαζί με βίντεο σε αυτή την ολοκληρωμένη έκθεση, η οποία αριθμούσε συνολικά πάνω από 800 έργα.

Οι φωτογραφίες του Juergen Teller εκτέθηκαν σε διαφορετικά μεγέθη, πλαισιωμένες και μη, στους τοίχους, δημιουργώντας μια μη χρονολογική προσωπική αφήγηση καθώς και από βίντεο, όπως αυτό διάρκειας μιάμιση ώρας με τον Γερμανό καλλιτέχνη και τις αντιδράσεις του κατά τη διάρκεια του τελικού του Παγκοσμίου Κυπέλλου μεταξύ Γερμανίας και Βραζιλίας(Λονδίνο, 2002).
Crédit © Thibaut Chapoto/Rmn-GP 2023

Eξωτερική Φωτογραφία: Self-portrait for Business of Fashion, London 2015