Στο βιβλίο The ’90s, η Pamela Hanson συγκεντρώνει υλικό από τα προσωπικά της αρχεία και καταγράφει τη δουλειά της στη δεκαετία που καθόρισε την πορεία της στη φωτογραφία μόδας.
Σε αντίθεση με τις επιτηδευμένες εικόνες μόδας που κυριαρχούσαν στα περιοδικά, οι φωτογραφίες της Pamela Hanson αποτυπώνουν την προσωπική επαφή και οικειότητα που είχε με τα μοντέλα της. Ξεκινώντας την καριέρα της στο Παρίσι τη δεκαετία του 1980, συγκατοίκησε με μοντέλα και γνώρισε από κοντά τον τρόπο σκέψης, τις φιλοδοξίες και την καθημερινότητά τους, εφόδια που φάνηκαν πολύτιμα στην πορεία της και συνέβαλαν στο στυλ της φωτογραφίας της, καθώς εξελισσόταν σε μία από τις ελάχιστες γυναίκες φωτογράφους που δραστηριοποιούνταν τότε στον χώρο.
Η συνάντηση που καθόρισε την πορεία της
Αν και σπούδασε ιστορία της τέχνης και αρχικά ονειρευόταν να γίνει επιμελήτρια σε εκθέσεις μουσείων, η ζωή την οδήγησε αλλού. Εργάστηκε σε μια γκαλερί στη Βοστώνη, βρέθηκε σε δημοπρασίες στη Νέα Υόρκη και αναρωτήθηκε πώς κανείς γίνεται φωτογράφος μόδας. Η απάντηση ήρθε όταν γνώρισε τον θρυλικό φωτογράφο Arthur Elgort. «Δεν πίστεψε ότι θα ήμουν καλή βοηθός, αλλά μου είπε πως αν μετακομίσω στο Παρίσι, θα με προσλάβει ως δεύτερη βοηθό του». Τελικά έγινε τρίτη βοηθός. «Ουσιαστικά ήμουν η οδηγός του και του έφερνα σοκολάτες».
Η Hanson μετακόμισε στο Παρίσι τη δεκαετία του 1980, μια περίοδο που το κλίμα ήταν γεμάτο ελευθερία, ενέργεια και δημιουργικότητα. Ξεκίνησε φωτογραφίζοντας τη συγκάτοικό της, πρώην μοντέλο και συντάκτρια, Lisa Love και την παρέα τους. Άρχισε να ερευνά τα περιοδικά και απέκτησε εμπειρία βοηθώντας σε διαφημιστικά γυρίσματα για τοπικά πολυκαταστήματα. Παράλληλα, φωτογράφιζε στον ελεύθερο χρόνο της τις φίλες της: να ντύνονται, να βάφονται, να περπατούν στους δρόμους. Αυτές οι μικρές, προσωπικές στιγμές σηματοδότησαν την ιδιαίτερη ματιά της.
Η δεκαετία του 1990 ήταν περίοδος οικονομικής ανάπτυξης και ευημερίας και το βιβλίο της Hanson αντανακλά αυτή την πραγματικότητα. Παλιά editorial μόδας δείχνουν την Turlington να πηδά σε μια πισίνα στη Φλωρεντία και την Tina Chow να είναι καλυμμένη με κοσμήματα Chanel. «Τότε, είχες μια ολόκληρη εβδομάδα για να πας κάπου και να κάνεις μια φωτογράφιση», λέει η φωτογράφος για τις μεγαλοπρεπείς παραγωγές.
Η συμβολή της στη διαμόρφωση της αισθητικής των ’90s
Την περίοδο εκείνη οι γυναίκες φωτογράφοι ήταν ελάχιστες και η Hanson ξεχώρισε για τον πιο άμεσο και ανεπιτήδευτο τρόπο με τον οποίο προσέγγιζε τα μοντέλα της. Την ενδιέφεραν οι άνθρωποι περισσότερο από τα ρούχα. Τα super models της εποχής δεν ήταν απλώς μοντέλα, ήταν φίλες. Η Moss, ιδιόρρυθμη αλλά χαριτωμένη, η Turlington με το υπέροχο χαμόγελο, η Schiffer με την γερμανική της ακρίβεια.
Το σημαντικότερο όμως, όπως τονίζει η ίδια, είναι η σχέση της με τις γυναίκες μπροστά στον φακό. Οι δεσμοί που δημιούργησε η φωτογράφος δίνουν στις εικόνες της δεκαετίας του 1990 μια ζεστή, χαλαρή αίσθηση μέσα σε όλη αυτή τη λάμψη. Μια προσέγγιση σχεδόν σε στυλ ντοκιμαντέρ, που έγινε το σήμα κατατεθέν της.
Πέρα από τη δουλειά της στη μόδα, η Pamela Hanson έχει ενεργή παρουσία και σε κοινωνικές δράσεις. Σκηνοθέτησε μια σειρά τηλεοπτικών σποτ ώστε να συγκεντρώσει χρήματα για τη στήριξη της έρευνας που αφορά τη θεραπεία του νεανικού διαβήτη, ενώ για το σύντομο ντοκιμαντέρ Family Stories, με θέμα τον αντίκτυπο που έχουν οι καταχρήσεις ουσιών στις οικογένειες, (σε συνεργασία με τον οργανισμό The Partnership at drugfree.org), τιμήθηκε με το βραβείο από την Association of Independent Commercial Producers (AICP). Έργα της ανήκουν επίσης στη μόνιμη συλλογή του Smithsonian American Art Museum.
Φωτογραφίες: Courtesy Rizzoli New York
Εξωτερική φωτογραφία: Yasmeen Ghauri, Vogue Paris, αρχές 1990. © Pamela Hanson: The ‘90s by Pamela Hanson, Rizzoli New York.