Η αγορά των κατοικίδιων εξελίσσεται ταχύτατα σε κλάδους που απαιτούν μεγαλύτερες και μόνιμες δαπάνες.

Τα κατοικίδια αποτελούν μέρος της οικογένειας. Είναι σύντροφοι, προστάτες ή καλύτεροι φίλοι και μερικές φορές και τα τρία. Οι άνθρωποι ξοδεύουν περισσότερα χρήματα για τα κατοικίδιά τους και αυτό αντικατοπτρίζεται στην αναπτυσσόμενη βιομηχανία προϊόντων κατοικίδιων ζώων. Ενώ αυτό είναι πιθανότατα καλό για τα κατοικίδιά μας, αυτά τα πρότυπα δαπανών είναι επίσης καλά νέα για τους ανθρώπους που έχουν επιχειρήσεις που απευθύνονται στη βιομηχανία κατοικίδιων ζώων, επειδή το μέγεθος της αγοράς αναμένεται να αυξηθεί σημαντικά τα επόμενα τρία τουλάχιστον χρόνια. Εταιρείες με σημαντική παρουσία στην ελληνική αγορά όπως για παράδειγμα τα Pet City εμβαθύνουν ολοένα και περισσότερο στην ποιότητα αλλά και την ανάπτυξη των υπηρεσιών τους δεδομένου ότι, όπως όλα δείχνουν, αυτή η νέα βιομηχανία βρίσκεται ακόμα στα πρώτα της βήματα και το μέλλον μοιάζει ευοίωνο. Ομοίως, εταιρείες παροχής υγείας σχεδιάζουν την δημιουργία ειδικών κλινικών στην Ελλάδα, ενώ οι ασφαλιστικές εταιρείες ρίχνουν στην αγορά νέα πακέτα με νέες ιδέες που εξασφαλίζουν μια καλύτερη ζωή στα κατοικίδια.

Ας ρίξουμε μια λεπτομερή ματιά σε μερικά από τα σημαντικότερα στατιστικά της βιομηχανίας κατοικίδιων ζώων σε διεθνές επίπεδο, με στοιχεία που προέρχονται κυρίως από τις ΗΠΑ και δείχνουν με ξεκάθαρο τρόπο το μέλλον.

Κατοικίδια: 7 τάσεις που αναπτύσσονται ραγδαία και στην Ελλάδα – Παροχές υγείας, ασφάλιση και νέες τροφές

1. H ζήτηση για συμπληρώματα κατοικιδίων «απογειώνεται
Η βιομηχανία συμπληρωμάτων για κατοικίδια ζώα πρόκειται να φτάσει το $1 δισ. μέχρι το 2027, σύμφωνα με ανάλυση της Grand View Research. Παραδείγματα των συμπληρωμάτων για κατοικίδια ζώα περιλαμβάνουν βιταμίνες και προβιοτικά για σκύλους, ιχθυέλαιο για γάτες κτλ. Αλλά ίσως η ταχύτερα αναπτυσσόμενη κατηγορία συμπληρωμάτων για κατοικίδια ζώα είναι το CBD, λάδι βιολογικής κανναβιδιόλη, πλούσιο σε βιταμίνες και πρωτεΐνες. Στην πραγματικότητα οι αναζητήσεις για «CBD για σκύλους» έχουν αυξηθεί κατά 1.000% τα τελευταία 10 χρόνια. Γιατί λοιπόν αυτή η έξαρση; Πρώτον, υπάρχουν πλέον αρκετά προϊόντα CBD σχεδιασμένα ειδικά για σκύλους.

Πολλοί ιδιοκτήτες σκύλων ανησυχούν (δικαιολογημένα) για το αν θα δώσουν στους τριχωτούς φίλους τους έλαιο CBD προορισμένο για τον άνθρωπο. Αλλά εταιρείες, όπως η Royal CBD και η Gold Bee, έχουν κυκλοφορήσει λιγότερο ισχυρά προϊόντα CBD που έχουν σχεδιαστεί ειδικά για κατοικίδια ζώα. Δεύτερον, οι πρώτες έρευνες από το Baylor College of Medicine δείχνουν ότι το έλαιο CBD μπορεί να βοηθήσει στη θεραπεία της οστεοαρθρίτιδας των σκύλων, η οποία επηρεάζει το 20% των σκύλων ηλικίας άνω του ενός έτους.

2. Η ασφάλιση κατοικίδιων ζώων συνεχίζει να αναπτύσσεται ιλιγγιωδώς
Η ασφάλιση κατοικίδιων ζώων είναι μία από τις πιο ενδιαφέρουσες τάσεις της βιομηχανίας κατοικίδιων ζώων το 2023. Οι αναζητήσεις για την «ασφάλιση ζωής κατοικίδιων ζώων» αυξάνονται αργά αλλά σταθερά κατά 71% τα τελευταία 10 χρόνια. Σε παγκόσμιο επίπεδο ο κλάδος της ασφάλισης κατοικίδιων ζώων έφτασε τα $9,4 δισεκατομμύρια το 2022 και αναμένεται να αυξηθεί με σύνθετο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 17,04% έως το 2030. Αυτό εξηγεί γιατί η ασφαλιστική εταιρεία Lemonade που λειτουργεί με τεχνητή νοημοσύνη ξεκίνησε τη δική της ασφαλιστική κάλυψη για κατοικίδια ζώα το 2020.

3. Νέες κατηγορίες προϊόντων
Η βιομηχανία κατοικίδιων ζώων παραδοσιακά αποτελείται από συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων. Τροφή, παιχνίδια, κρεβάτια, λουριά, υγιεινή και περιποίηση κατοικίδιων ζώων. Αλλά αρχίζουμε να βλέπουμε σημαντικά ποσά καινοτομίας στην έρευνα και ανάπτυξη προϊόντων για κατοικίδια ζώα. Συγκεκριμένα, οι επιχειρηματίες δεν λανσάρουν απλώς παραλλαγές των υφιστάμενων προϊόντων. Δημιουργούν εντελώς νέες κατηγορίες προϊόντων φροντίδας κατοικίδιων ζώων. Για παράδειγμα, μαντιλάκια για κατοικίδια ζώα. Οι αναζητήσεις για «μαντιλάκια για κατοικίδια ζώα» έχουν αυξηθεί κατά 165% τα τελευταία 5 χρόνια. Είναι ουσιαστικά υγρές πετσέτες που χρησιμοποιούνται στα κατοικίδια ζώα μετά την ανάγκη τους. Αν και πρόκειται για μια σχετικά νέα κατηγορία, η Amazon διαθέτει ήδη σχεδόν 300 μάρκες μαντιλιών για κατοικίδια προς πώληση.

Κατοικίδια: 7 τάσεις που αναπτύσσονται ραγδαία και στην Ελλάδα – Παροχές υγείας, ασφάλιση και νέες τροφές
Το δοχείο απορριμμάτων της Litter-Robot λειτουργεί με μπαταρία και συνδέεται με Wi-Fi

Μια άλλη σχετικά νέα κατηγορία προϊόντων για κατοικίδια ζώα είναι η οδοντόκρεμα για κατοικίδια ζώα. Οι αναζητήσεις π.χ. «οδοντόκρεμα για γάτες» έχουν αυξηθεί κατά 147% σε διάστημα 5 ετών. Τα προϊόντα στοματικής υγιεινής για τα κατοικίδια ζώα δεν είναι κάτι καινούργιο. Αλλά νέα προϊόντα (όπως η οδοντόκρεμα για γάτες) βγαίνουν στην αγορά για τους ιδιοκτήτες που θέλουν να διασφαλίσουν ότι τα δόντια και τα ούλα του κατοικίδιου ζώου τους είναι σε άριστη κατάσταση. Το Litter-robot είναι μια άλλη μάρκα που θέλει να δημιουργήσει μια νέα κατηγορία στη βιομηχανία κατοικίδιων ζώων. Η εταιρεία Litter-Robot πουλάει ένα δοχείο απορριμμάτων που λειτουργεί με μπαταρία και συνδέεται με Wi-Fi, το οποίο αυτοκαθαρίζεται μετά από κάθε χρήση, με $500 το τεμάχιο.

4. Τα high end προϊόντα για κατοικίδια ζώα βρίσκονται σε άνθηση
Δεν έχει σημασία το προϊόν: αν θα κάνει τα κατοικίδιά σας πιο ευτυχισμένα, υπάρχει μια ομάδα ιδιοκτητών που θα το αγοράσει. Και αυτό περιλαμβάνει και σχετικά ακριβά προϊόντα πολυτελείας. Για παράδειγμα, στις ΗΠΑ το «The Bear & The Rat», μια νεοφυής επιχείρηση που παρασκευάζει παγωμένο γιαούρτι για σκύλους πωλείται στην αλυσίδα καταστήματων βιολογικών τροφίμων Whole Foods. Η Pretty Litter είναι ίσως το καλύτερο παράδειγμα προϊόντος για κατοικίδια υψηλής ποιότητας που σημειώνει σημαντική ανάπτυξη. Το Pretty Litter είναι μια μάρκα άμμου για γατάκια που αλλάζει χρώμα ανάλογα με τα επίπεδα pH των ούρων της γάτας. Η εταιρεία, η οποία έχει branding που απευθύνεται σε μεγάλο βαθμό σε καταναλωτές της γενιάς Z, ισχυρίζεται ότι το προϊόν βοηθά τους ιδιοκτήτες γατών να εντοπίζουν ασθένειες στις γάτες τους, όπως σκουλήκια ή ουρολοίμωξη. Η Pretty Litter είναι επίσης αξιοσημείωτη, επειδή σε αντίθεση με κάθε άλλη άμμο για γατάκια στην αγορά, το προϊόν της δεν διατίθεται σε καταστήματα κατοικίδιων ζώων ή σούπερ μάρκετ. Αντ’ αυτού, πωλούν το προϊόν τους αποκλειστικά μέσω μηνιαίας συνδρομής.

5. Αύξηση του αριθμού των εξειδικευμένων κλάδων τροφίμων για κατοικίδια ζώα
Σύμφωνα με το Pet Biz Marketer, οι τροφές κατοικίδιων ζώων αποτελούν περίπου τα 3/4 όλων των πωλήσεων της βιομηχανίας κατοικίδιων ζώων. Παρατηρούμε ότι οι μάρκες τροφών για κατοικίδια ζώα κερδίζουν μερίδιο αγοράς μέσω εξειδικευμένων τροφών για κατοικίδια ζώα. Και νεοσύστατες επιχειρήσεις που στοχεύουν να κερδίσουν έδαφος στον χώρο λανσάροντας εντελώς νέους τύπους τροφών για κατοικίδια ζώα. Μία από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες εξειδικευμένες κατηγορίες τροφών για κατοικίδια ζώα αυτή τη στιγμή είναι οι τροφές για σκύλους προορισμένα για την κατάψυξη. Η τροφή για σκύλους που καταψύχεται είναι ακριβώς όπως ακούγεται: είναι τροφή για σκύλους που διατηρείται στην κατάψυξη για να παρατείνει τη διάρκεια ζωής της.

Και πολλές μάρκες τροφών για σκύλους που έχουν ίδια σύσταση (όπως η Bixbi), περιέχουν συστατικά ωμής τροφής, όπως κρέας και λαχανικά. Αυτά τα συστατικά είναι δύσκολο να συσκευαστούν και να αποσταλούν σε μορφή τροφής για κατοικίδια ζώα. Το PetFoodIndustry.com αναφέρει ότι οι πωλήσεις των «μη παραδοσιακών μορφών τροφών για ζώα συντροφιάς», αυξάνονται ταχύτερα από τις παραδοσιακές τροφές. Οι ακατέργαστες τροφές για σκύλους είναι μια άλλη αναπτυσσόμενη θέση στις τροφές για κατοικίδια ζώα. Σύμφωνα με έρευνα που διεξήχθη από το Κτηνιατρικό Κολέγιο του Πανεπιστημίου του Guelph στο Οντάριο, το 66% των ιδιοκτητών σκύλων και το 53% των ιδιοκτητών γατών ταΐζουν τα κατοικίδιά τους με ωμή τροφή.

Κατοικίδια: 7 τάσεις που αναπτύσσονται ραγδαία και στην Ελλάδα – Παροχές υγείας, ασφάλιση και νέες τροφές

6. Οι ιδιοκτήτες κατοικίδιων ζώων επιλέγουν όλο και περισσότερο το DTC
Αναπόφευκτα, το κύμα αυτό επηρέασε σε μεγάλο βαθμό τον χώρο της φροντίδας κατοικίδιων ζώων απευθείας στον καταναλωτή (DTC). Ενώ οι υπηρεσίες, όπως το λιανικό εμπόριο, η ημερήσια φροντίδα, τα κέντρα φιλοξενίας, η περιποίηση και οι υπηρεσίες περιπάτου, αποδεκατίστηκαν από τα λουκέτα, οι εναλλακτικές λύσεις ηλεκτρονικού εμπορίου ήρθαν στο προσκήνιο. Χάρη σε μεγάλο βαθμό στην πανδημία, οι πωλήσεις προϊόντων για κατοικίδια ζώα αυξήθηκαν κατά 51% μόνο τον Μάρτιο του 2020. Και μέχρι το τέλος του έτους, η DTC αγορά κατοικίδιων ζώων εκτιμάται ότι έφτασε τα $13,5 δισεκατομμύρια.

Oπως και το ηλεκτρονικό εμπόριο γενικά, οι ιδιοκτήτες κατοικίδιων ζώων στρέφονται στους διαδικτυακούς λιανοπωλητές για λόγους επιλογής, ευκολίας και τιμής. Ενας από τους ηγέτες στον χώρο DTC για κατοικίδια ζώα είναι η μάρκα ηλεκτρονικού εμπορίου για προμήθειες κατοικίδιων ζώων Chewy.com. Τα αναφερόμενα έσοδα της Chewy το 2021 ήταν $7,15 δισεκατομμύρια, σημειώνοντας αύξηση 47,44% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Η Amazon επιδιώκει επίσης να αξιοποιήσει την τάση DTC προϊόντων για κατοικίδια ζώα. στην πραγματικότητα, η Amazon πωλεί ήδη ένα αναφερόμενο ποσό $3,6 δισεκατομμυρίων ετησίως μόνο σε τροφές για κατοικίδια ζώα.

7. Οι ιδιοκτήτες κατοικίδιων ζώων προτιμούν μάρκες φυσικών τροφών
Μια έρευνα σε 2.181 ιδιοκτήτες κατοικίδιων ζώων ανακάλυψε ότι το 43,6% δίνει προτεραιότητα στην υγεία των τροφών των κατοικίδιων ζώων τους έναντι των δικών τους. Σήμερα, νέες μάρκες τροφών επικεντρώνονται ιδιαίτερα σε παράγοντες, όπως τα βιολογικά συστατικά και η περιεκτικότητα σε ωμέγα-3. Σε πολλές περιπτώσεις, φαίνεται ότι υπάρχουν ιδιοκτήτες που είναι διατεθειμένοι να ξοδέψουν χρήματα για τα κατοικίδιά τους, παρακάμπτοντας ακόμα και δικές τους ανάγκες.
Φωτογραφίες: Getty Images / Ideal Image