Η πρώτη έκθεση του είδους της, που εξερευνά την λαμπερή αλλά και επιδραστική καριέρα του μοντέλου Ναόμι Κάμπελ θα παρουσιαστεί το ερχόμενο καλοκαίρι στο Μουσείο V&A του Λονδίνου.

Ένα από τα αυθεντικά supermodels που άλλαξε τον τρόπο με τον οποίο ο κόσμος βλέπει τα μοντέλα, θα είναι το θέμα μιας νέας έκθεσης στο Μουσείο V&A του Λονδίνου που θα εγκαινιαστεί τον Ιούνιο του 2024. Με τον απλό τίτλο «NAOMI», η έκθεση εξερευνά την καριέρα της Ναόμι Κάμπελ ρίχνοντας φως σε γνωστές και άγνωστες πτυχές της ζωής της. Από το πώς την ανακάλυψαν σε ηλικία 15 ετών, μέχρι το πώς έγινε μια από τις πιο ισχυρές προσωπικότητες στον κόσμο της μόδας. «Η εξαιρετική καριέρα της Ναόμι Κάμπελ διασταυρώνεται με την ιστορίας της υψηλής μόδας», ανέφερε σε δήλωσή της η επιμελήτρια Sonnet Stanfill. «Είναι παγκοσμίως αναγνωρισμένη ως supermodel, ακτιβίστρια, φιλάνθρωπος και δημιουργική συνεργάτης, καθιστώντας την μία από τις πιο παραγωγικές και επιδραστικές προσωπικότητες του σύγχρονου πολιτισμού». 

Ναόμι Κάμπελ: Οι 100 τοπ εμφανίσεις μιας ακτιβίστριας businesswoman
Στην επίδειξη του brand Torisheju Womenswear Άνοιξη/Καλοκαίρι 2024 στην Εβδομάδας Μόδας στο Παρίσι, Οκτώβριος 2023

Είναι η πρώτη φορά που το V&A θα διοργανώσει έκθεση για ολόκληρη την καριέρα ενός μοντέλου -συνήθως οι περιοδικές εκθέσεις του Mουσείου επικεντρώνονται σε μια χρονική περίοδο. Το V&A συνεργάζεται στενά με την ίδια την Κάμπελ για τη συγκρότηση της έκθεσης, η οποία θα περιλαμβάνει κομμάτια από τη γκαρνταρόμπα της, καθώς και εμφανίσεις που κοσμούσαν την πασαρέλα σε επιδείξεις μεγάλων σχεδιαστών που διαμόρφωσαν την καριέρα της. Ορισμένα από τα κομμάτια θα προέρχονται από τη συλλογή μόδας του V&A, η οποία έχει χαρακτηριστεί ως Εθνική Συλλογή του Ηνωμένου Βασιλείου και είναι μία από τις μεγαλύτερες και πιο ολοκληρωμένες γκαρνταρόμπες στον κόσμο. Θα υπάρχουν περίπου 100 εμφανίσεις από όλα σχεδόν τα μεγάλα ονόματα της μόδας, όπως οι Alexander McQueen, Azzedine Alaïa (τον οποίο αποκαλούσε «πατέρα»), Chanel, Dolce & Gabbana, Gianni και Donatella Versace, Jean Paul Gaultier, John Galliano, Karl Lagerfeld, Kenneth Ize, Valentino, Virgil Abloh, Vivienne Westwood και Yves Saint Laurent.

Ναόμι Κάμπελ: Οι 100 τοπ εμφανίσεις μιας ακτιβίστριας businesswoman
Το μουσείο Victoria & Albert θα φιλοξενήσει την έκθεση “NAOMI” από 22 Ιουνίου μέχρι 6 Απριλίου του 2024 / Photo: Instagram@vamuseum

Γιατί όμως τόσο ντόρος;
Ήταν το πρώτο μαύρο μοντέλο που εμφανίστηκε στο εξώφυλλο της γαλλικής Vogue και μούσα σχεδιαστών όπως ο Gianni Versace και ο Azzedine Alaïa. Το lip-syncing της στο βίντεο για την επιτυχία «Freedom» του George Michael στα ’90s έχει αφήσει εποχή ενώ η queen Beyonce έχει αναφερθεί ονομαστικά σε ένα τραγούδι της. Τώρα, τέσσερις δεκαετίες μετά την έναρξη της καριέρας της, η Ναόμι Κάμπελ γράφει και πάλι ιστορία με αυτήν την έκθεση. O τίτλος της, μόνο με το μικρό της όνομα, υπαινίσσεται το μέγεθος της φήμης της, αλλά πέρα από αυτό, η αναγνώριση από το μουσείο εδραιώνει τη μετάβασή της από μοντέλο της πασαρέλας σε είδωλο.

Παράλληλα με τα κομμάτια σχεδιαστών από τη γκαρνταρόμπα της Campbell, ο στενός της φίλος, ο απερχόμενος αρχισυντάκτης της βρετανικής Vogue, Edward Enninful, επιμελείται μια επιλογή από τις καλύτερες φωτογραφίες της μόδας, ενώ μια άλλη ενότητα θα προβάλλει το φιλανθρωπικό της έργο. Μιλώντας στον Guardian, ο Enninful δήλωσε: «Ήξερα από την ημέρα που συναντηθήκαμε ότι η Ναόμι είχε κάτι διαφορετικό. Το φιλανθρωπικό της έργο, η δημιουργικότητά της -όλα αποδεικνύουν πόσο μεγάλη δύναμη είναι». 

Ναόμι Κάμπελ: Οι 100 τοπ εμφανίσεις μιας ακτιβίστριας businesswoman
Η Νaomi ήταν το πρώτο μαύρο μοντέλο που εμφανίστηκε στο εξώφυλλο της γαλλικής Vogue, 1988

Η αρχή
Κόρη της γεννημένης στην Τζαμάικα χορεύτριας Valerie Morris-Campbell, η Ναόμι σπούδασε χορό και θέατρο μεγαλώνοντας στο Λονδίνο και τη Ρώμη. Φοίτησε στο σχολείο Italia Conti Academy Stage school και εμφανίστηκε σε μουσικά βίντεο για τον Bob Marley και το Culture Club πριν υπογράψει συμβόλαιο με το πρακτορείο μοντέλων Synchro σε ηλικία 15 ετών. Η καριέρα της απογειώθηκε γρήγορα. Λίγο πριν από τα 16α γενέθλιά της, εμφανίστηκε τυχαία στο εξώφυλλο του βρετανικού Elle, μετά την αποχώρηση ενός άλλου μοντέλου την τελευταία στιγμή. Ως το πρώτο μαύρο μοντέλο που εμφανίστηκε στο εξώφυλλο της βρετανικής Vogue τον Αύγουστο του 1988, έγινε επίσης το πρώτο μαύρο μοντέλο που εμφανίστηκε στο εξώφυλλο της γαλλικής Vogue, υποτίθεται μετά την απειλή του φίλου και μέντορά της Yves Saint Laurent να αποσύρει τη διαφήμισή του από το περιοδικό αν συνέχιζε να αρνείται να τοποθετεί μαύρα μοντέλα στο εξώφυλλό του.
Την επόμενη χρονιά σηματοδότησε την πρώτη φορά που ένα μαύρο μοντέλο κοσμούσε το εξώφυλλο του τεύχους Σεπτεμβρίου της αμερικάνικης Vogue, παραδοσιακά το μεγαλύτερο και σημαντικότερο τεύχος της χρονιάς.

Όταν ήρθε αντιμέτωπη με τις φυλετικές διακρίσεις, η Κάμπελ έλαβε υποστήριξη από τις φίλες και συναδέλφους της. Αργότερα ανέφερε ότι η Turlington και η Evangelista είπαν στους Dolce & Gabbana: «Αν δεν χρησιμοποιήσετε τη Ναόμι, δεν έχετε ούτε εμάς». Το 1997, ο Guardian ανέφερε ότι η Κάμπελ δήλωσε: «Υπάρχει προκατάληψη. Είναι ένα πρόβλημα και δεν μπορώ να συνεχίσω να το κρύβω κάτω από το χαλί. Αυτή η βιομηχανία  έχει να κάνει με την πώληση, και τα ξανθά και γαλανομάτα κορίτσια είναι αυτά που πουλάνε».

Ναόμι Κάμπελ: Οι 100 τοπ εμφανίσεις μιας ακτιβίστριας businesswoman
Στο fashion show της Victoria’s Secret το 2002 στη Νέα Υόρκη
Ναόμι Κάμπελ: Οι 100 τοπ εμφανίσεις μιας ακτιβίστριας businesswoman
Με τον σχεδιαστή Valentino για τη Valentino “Haute Couture” Spring/Summer 2005 στο Παρίσι
Ναόμι Κάμπελ: Οι 100 τοπ εμφανίσεις μιας ακτιβίστριας businesswoman
Mε τον αγαπημένο της φίλο, σχεδιαστή Gianni Versace. Η απώλειά του ήταν ένας λόγος για τον εθισμό της σε ναρκωτικές ουσίες.

Οι σκοτεινές μέρες 
Στο ντοκιμαντέρ της Apple TV+ “The Super Models” η Ναόμι έδωσε στους θεατές μια εικόνα των παλαιότερων αγώνων της με το αλκοόλ και τον εθισμό στα ναρκωτικά οι οποίοι, όπως είπε, προήλθαν από ένα μέρος θλίψης μετά τη δολοφονία του φίλου της, σχεδιαστή  Gianni Versace, το 1997. Η Κάμπελ αφηγήθηκε την ημέρα που έλαβε το τηλεφώνημα ότι ο αγαπημένος της φίλος δολοφονήθηκε. 
Μεταξύ 1998 και 2005, είπε ότι «κρατούσε τη θλίψη μέσα της και την αντιμετώπιζε» βασιζόμενη κυρίως την κοκαΐνη.«Ο εθισμός είναι ένα ηλίθιο πράγμα», σημείωσε, απευθυνόμενη ευθέως στους τηλεθεατές. «Νομίζεις ότι θα επουλώσει αυτή την πληγή, αλλά δεν το κάνει». Αφού κατέρρευσε σε μια φωτογράφιση του 1999, η Κάμπελ μπήκε για πρώτη φορά σε κέντρο αποτοξίνωσης, λέγοντας: «Πάντα παραδεχόμουν τα λάθη μου και επέλεξα να πάω σε κέντρο αποτοξίνωσης. Ήταν το καλύτερο και μοναδικό πράγμα που θα μπορούσα να κάνω για τον εαυτό μου εκείνη τη στιγμή».
Το μοντέλο αναγνώρισε τις καταδίκες της για επίθεση στο παρελθόν. Τον Φεβρουάριο του 2000 στο Τορόντο, η Κάμπελ δήλωσε ένοχη για επίθεση με κινητό τηλέφωνο κατά της προσωπικής της βοηθού τον Σεπτέμβριο του 1998. Με την πάροδο των ετών, αρκετοί πρώην υπάλληλοι και συνεργάτες της κατέθεσαν ισχυρισμούς για κακοποίηση. «Ο εθισμός μπορεί να προκαλέσει τόσο τεράστιο φόβο και άγχος, οπότε θύμωσα πολύ», παραδέχτηκε. 

Ναόμι Κάμπελ: Οι 100 τοπ εμφανίσεις μιας ακτιβίστριας businesswoman
Με τις Carla Bruni, Claudia Schiffer, Cindy Crawford και Helena Christensen σε επίδειξη του Versace, 2017
Ναόμι Κάμπελ: Οι 100 τοπ εμφανίσεις μιας ακτιβίστριας businesswoman
Με την προστατευόμενή της, μοντέλο Adut Akech στα παρασκήνια κατά τη διάρκεια του Fashion For Relief London στο Βρετανικό Μουσείο, 2019
Ναόμι Κάμπελ: Οι 100 τοπ εμφανίσεις μιας ακτιβίστριας businesswoman
The Super Models, Λίντα Εβαντζελίστα, Σίντι Κρόφορντ, Ναόμι Κάμπελ, Κρίστι Τέρλινγκτον / Photo: appletv

Σήμερα
Το 2005 ίδρυσε τη φιλανθρωπική οργάνωση Fashion for Relief. Η Οργάνωση έχει διοργανώσει επιδείξεις μόδας για τη συγκέντρωση χρημάτων υπέρ των θυμάτων του τυφώνα Κατρίνα το 2005, των τρομοκρατικών επιθέσεων στην Ινδία το 2009, του σεισμού στην Αϊτή το 2010 και του σεισμού στην Ιαπωνία το 2011 και  έχει συγκεντρώσει 4,5 εκατομμύρια λίρες. Η Κάμπελ είναι επίσης ενεργή ερευνήτρια για τον καρκίνο του μαστού και ξεκίνησε μια φιλανθρωπική οργάνωση για την καταπολέμηση της φτώχειας στη Βραζιλία. Έχει επίσης δωρίσει χρήματα στον «επίτιμο παππού» της, το πολιτικό κόμμα του Νέλσον Μαντέλα, το ANC.

Aισθάνεται έντονη την ευθύνη να προωθήσει την αλλαγή στον κλάδο της μόδας και να προσφέρει υποστήριξη και ενθάρρυνση όχι μόνο στην κοινότητα του μόντελινγκ -η Σουδανή Adut Akech είναι μία από τις πολλές προστατευόμενες της- αλλά και στους Αφρικανούς σχεδιαστές.
Υποστηρίζει την εβδομάδα μόδας Arise, η οποία έχει ως στόχο να φέρει τους Αφρικανούς σχεδιαστές σε παγκόσμιο επίπεδο. Το 2020 έδωσε έμφαση στους «30 under 30», όπου 30 ανερχόμενοι νεαροί σχεδιαστές παρουσίασαν τη δουλειά τους σε μια κριτική επιτροπή, στην οποία συμμετέχει και η Campbell, προκειμένου να κερδίσουν ένα βραβείο 500.000 δολαρίων. Κάθε διαγωνιζόμενος έλαβε αυτόματα 5.000 δολάρια -οι εννέα φιναλίστ έλαβαν επιπλέον 5.000 δολάρια και τα επτά καλύτερα μοντέλα λαμβάνουν ξεχωριστά 5.000 δολάρια στην κατηγορία Model Prize. Τα χρηματικά βραβεία είναι η απόδειξη ότι δεν πρόκειται για μια απλή επίδειξη ενθάρρυνσης, αλλά για έναν αποφασιστικό, πρακτικό τρόπο υποστήριξης και ανάτασης των Αφρικανών σχεδιαστών, στους οποίους δεν προσφέρονται ακόμη οι ίδιες ευκαιρίες με τους λευκούς συναδέλφους τους.

Ναόμι Κάμπελ: Οι 100 τοπ εμφανίσεις μιας ακτιβίστριας businesswoman

Το 2019, η Κάμπελ με το βραβείο Fashion Icon του Βρετανικού Συμβουλίου Μόδας, στο οποίο βρήκε την ευκαιρία να αναδείξει την κληρονομιά της στο Νότιο Λονδίνο. Σήμερα, η Κάμπελ έχει απήχηση όχι μόνο στη γενιά Χ, που μεγάλωσε μαζί της και διαθέτει σημαντική αγοραστική δύναμη, αλλά και στη γενιά Ζ, μια εκκολαπτόμενη ομάδα καταναλωτών που οι μάρκες επιθυμούν να προωθήσουν. Πρόσφατα, ορίστηκε ως πρέσβειρα της Boss, μιας μάρκας-παραφυάδας της Hugo Boss, η οποία αυτό το μήνα ξεκίνησε μια διαφημιστική καμπάνια με την Κάμπελ μαζί με τον TikToker Khaby Lame. Η Nadia Kokni, αντιπρόεδρος του παγκόσμιου μάρκετινγκ της Hugo Boss, δήλωσε: «Το θετικό της πνεύμα και η ενέργειά της είναι κάτι που πραγματικά βρίσκει απήχηση στη μάρκα μας και στους καταναλωτές μας … Δεν υπάρχει καμία άλλη στον πλανήτη σαν κι αυτήν».

Σήμερα στα 53 της και μητέρα δύο παιδιών, το προφίλ της συνεχίζει να ανθίζει. Στην πραγματικότητα, δεν ήταν ποτέ υψηλότερο, καθώς συνεχίζει να αψηφά τα πρότυπα της βιομηχανίας και μια κουλτούρα που είναι κολλημένη στη νεότητα και το λευκό χρώμα στο σώμα.
Φωτογραφίες: Getty Images / Ideal Image