Ο Γιώργος Τλούπας είναι ο εμπνευσμένος Ελληνας με ένα ισχυρό αποτύπωμα στους δημιουργικούς κύκλους του Παρισιού.

Η Arche de la Défense ή Grande Arche είναι ένα κτίριο γραφείων που βρίσκεται στην επιχειρηματική περιοχή La Défense στα δυτικά του Παρισιού, στην κοινότητα Puteaux. Ο ανασχεδιασμός αυτού του σημαντικού έργου, που μοιάζει σαν ένα αρχιτεκτονικό παράθυρο προς τη μοντέρνα Γαλλία όπως αυτή απεικονίζεται από το Defense, ανέλαβε ο Έλληνας Γιώργος Τλούπας.

Εγκαινιάστηκε το 1989 με αφορμή την 200η επέτειο της Γαλλικής Επανάστασης ως Grande Arche de la Fraternité και χτίστηκε πάνω στον ιστορικό άξονα του Παρισιού, αποτελώντας ένα από τα σημαντικότερα έργα του Φρανσουά Μιτεράν κατά την πρώτη του θητεία ως Προέδρου της Γαλλικής Δημοκρατίας.

Ο Ελληνας graphic designer που πρωταγωνιστεί στο Παρίσι ανανεώνει το κτίριο της Μεγάλης Αψίδας
Ο Ελληνας graphic designer που πρωταγωνιστεί στο Παρίσι ανανεώνει το κτίριο της Μεγάλης Αψίδας
Ο Ελληνας graphic designer που πρωταγωνιστεί στο Παρίσι ανανεώνει το κτίριο της Μεγάλης Αψίδας
Ο Ελληνας graphic designer που πρωταγωνιστεί στο Παρίσι ανανεώνει το κτίριο της Μεγάλης Αψίδας

Η αρχιτεκτονική ιστορία
Τα “Μεγάλα Έργα” του Φρανσουά Μιτεράν έχουν γίνει σημερινοί πολεοδομικοί και αρχιτεκτονικοί μύθοι. Η Μεγάλη Αψίδα έχει αναμφίβολα γίνει ακόμη πιο μυθική μετά τη δημοσίευση του βιβλίου του Laurence Cossé με τον τίτλο Grande Arche το οποίο έφερε την σφραγίδα της προσωπικότητας του αρχιτέκτονα της, του Δανού Johan Otto Von Spreckelsen, στην προσοχή ενός ευρύτερου κοινού.
Αν και παντελώς άγνωστος, κέρδισε τον διαγωνισμό το 1983, αλλά παραιτήθηκε από τον χώρο το 1986 και πέθανε τον επόμενο χρόνο, σε ηλικία 58 ετών. Ο συνεργάτης του αρχιτέκτονας Paul Andreu έφερε το έργο σε πέρας μέχρι τα εγκαίνιά του στις 14 Ιουλίου 1989. Ένα δομικό κατόρθωμα, αυτός ο ανοιχτός κύβος 110 μέτρων ήταν αρχικά κατασκευασμένος από σκυρόδεμα επενδυμένο με λευκό μάρμαρο, αλλά μετά την ανακαίνισή του το 2017, η πρόσοψη έχει τελειώσει με ξανθό γρανίτη.

Ενώ ο νότιος πύργος προορίζεται για το Υπουργείο Δημοσίων Έργων, ο βόρειος πύργος στεγάζει 45.000 m2 ιδιωτικών γραφείων, τα οποία η Weinberg Capital Partners εξαγόρασε το 2019. “Για να προσελκύσουμε ανθρώπους, πρέπει να ανοίξουμε τον χώρο στον έξω κόσμο και να παρέχουμε υπηρεσίες“, εξηγεί ο Jean-Philippe Olgiati, εταίρος και διευθύνων σύμβουλος των δραστηριοτήτων ακινήτων της WCP, η οποία έχει αναθέσει στην Franklin Azzi την ανακαίνιση της βάσης της.

Ο Ελληνας graphic designer που πρωταγωνιστεί στο Παρίσι ανανεώνει το κτίριο της Μεγάλης Αψίδας

Έργο Τέχνης (τοιχογραφία)
Το Murales, το μνημειώδες έργο του ζωγράφου Jean Dewasne (1921-1999), το οποίο επέλεξε ο Johan Otto Von Spreckelsen, αναδεικνύεται πολύ καλύτερα χάρη στην ουδετερότητα των υλικών ανακαίνισης. “Είναι η πρώτη φορά, κατά τη γνώμη μου, που ένας πίνακας ζωγραφικής ενσωματώνεται στην αρχιτεκτονική, που συμβάλλει στη στερεότητα αυτής της αρχιτεκτονικής“, δήλωσε ο καλλιτέχνης κατά τα εγκαίνια. Πάνελ από εμαγιέ λαμαρίνα καλυμμένα με τα χαρακτηριστικά ζωηρόχρωμα αφηρημένα σχήματα του Dewasne κοσμούν το επίπεδο εισόδου του βόρειου πύργου.

Ο Ελληνας graphic designer που πρωταγωνιστεί στο Παρίσι ανανεώνει το κτίριο της Μεγάλης Αψίδας
Ο Ελληνας graphic designer που πρωταγωνιστεί στο Παρίσι ανανεώνει το κτίριο της Μεγάλης Αψίδας
Ο Ελληνας graphic designer που πρωταγωνιστεί στο Παρίσι ανανεώνει το κτίριο της Μεγάλης Αψίδας
Ο Ελληνας graphic designer που πρωταγωνιστεί στο Παρίσι ανανεώνει το κτίριο της Μεγάλης Αψίδας
Ο Ελληνας graphic designer που πρωταγωνιστεί στο Παρίσι ανανεώνει το κτίριο της Μεγάλης Αψίδας

Η ανάμιξη του Γιώργου Τλούπα
Στο νότιο τοίχο, η σύνθεση ξεδιπλώνεται στους 34 ορόφους. Ο γραφίστας και σχεδιαστής Γιώργος Τλούπας είναι υπεύθυνος για τη νέα, πολύ ξεκάθαρη σήμανση, επίσης εμπνευσμένη από το τετράγωνο πλέγμα της αψίδας.

Επανασχεδιασμός του πιο εμβληματικού μοντέρνου κτιρίου στον παρισινό ορίζοντα. Όταν ο αρχιτέκτονας Franklin Azzi ξεκίνησε μια πλήρη αναμόρφωση του εσωτερικού της La Grande Arche, μας ζήτησε να σχεδιάσουμε ένα νέο λογότυπο και να υλοποιήσουμε ένα πλήρες σύστημα σήμανσης. 

Μετονομάσαμε τη βόρεια πτέρυγα του κτιρίου σε L’ARCHE, σχεδίασα ένα σύμβολο που θυμίζει τον τρόπο με τον οποίο οι λοξές επιφάνειες πιάνουν το φως, και δημιουργήσαμε μια προσαρμοσμένη γραμματοσειρά, την Hypercube, εμπνευσμένη από την κεντρική δομή του κτιρίου με το μείγμα γωνιών 45° και 90°. Το πλήρες σύστημα σήμανσης περιλαμβάνει 30 αποκλειστικά εικονογράμματα και 700 τυπωμένες και κομμένες πινακίδες που εφαρμόζονται σε υλικά που επιλέξαμε, σχεδιάσαμε και φωτίσαμε σε συνεργασία με την αρχιτεκτονική ομάδα” γράφει ο Γιώργος Τλούπας στον προσωπικό του λογαριασμό στο Facebook.

Ο Ελληνας graphic designer που πρωταγωνιστεί στο Παρίσι ανανεώνει το κτίριο της Μεγάλης Αψίδας
Ο Ελληνας graphic designer που πρωταγωνιστεί στο Παρίσι ανανεώνει το κτίριο της Μεγάλης Αψίδας
Ο Ελληνας graphic designer που πρωταγωνιστεί στο Παρίσι ανανεώνει το κτίριο της Μεγάλης Αψίδας
Ο Ελληνας graphic designer που πρωταγωνιστεί στο Παρίσι ανανεώνει το κτίριο της Μεγάλης Αψίδας
Ο Ελληνας graphic designer που πρωταγωνιστεί στο Παρίσι ανανεώνει το κτίριο της Μεγάλης Αψίδας
Ο Ελληνας graphic designer που πρωταγωνιστεί στο Παρίσι ανανεώνει το κτίριο της Μεγάλης Αψίδας
Ο Ελληνας graphic designer που πρωταγωνιστεί στο Παρίσι ανανεώνει το κτίριο της Μεγάλης Αψίδας

Στην πραγματικότητα αυτό το έργο συνδέει τον Γιώργο Τλούπα με το έργο του γλύπτη πατέρα του που χρησιμοποιούσε το ψευδώνυμο Philolaos. Αλλά ας αφήσουμε να μας το εξηγήσει ο ίδιος:  “Όταν μου δόθηκε η ευκαιρία να σχεδιάσω έναν λογότυπο για τη La Grande Arche, ένιωσα κάτι το πολύ ξεχωριστό, κάτι που βρέθηκε κοντά στην καρδιά μου: όταν ήμουν παιδί, ο πατέρας μου με πήγαινε στην οικονομική περιοχή όπου είναι χτισμένη η La Grande Arche, τη La Défense. Ήταν μέρος του πρώτου κύματος καλλιτεχνών που δημιούργησαν υπαίθρια έργα τέχνης για την περιοχή, όταν δημιουργήθηκε. Ο Έλληνας γλύπτης Τάκης ήταν επίσης μέρος αυτής της ομάδας, και σήμερα υπάρχουν ακόμα 4 γλυπτά του Φιλολάου που είναι εκεί. Αργότερα, στα εφηβικά μου χρόνια, πήγαινα στη La Défense για να κάνω σκέιτ ανάμεσα στις κομψές και μοντέρνες επιφάνειες ανάμεσα στους ουρανοξύστες. Σήμερα είμαι πολύ περήφανος για το λογότυπο που σχεδίασα για την L’Arche και για τη δουλειά που κάναμε με την ομάδα μου για να δημιουργήσουμε ένα συνεκτικό οπτικό σύστημα για το εσωτερικό του κτιρίου”.