H Tiina Kierysch, επικεφαλής σχεδιασμού, μας ξεναγεί στον κόσμο της Bang & Olufsen.

Στον αιώνα που συμπληρώνει φέτος η Bang & Olufsen, η σχεδιαστική της φιλοσοφία παραμένει τολμηρή, συναισθηματική και αφοσιωμένη στην καινοτομία. Η Tiina Kierysch, Head of Design της εταιρείας, μας μιλά για τη δύναμη της διαχρονικότητας σε έναν τεχνολογικό κόσμο που αλλάζει ραγδαία. Από τις παιδικές της εμπνεύσεις στο οικογενειακό τραπέζι σχεδίων, μέχρι τη χαρά του συλλογικού δημιουργικού παιχνιδιού με τις ομάδες της B&O, η Kierysch βλέπει το design όχι μόνο ως μορφή, αλλά και ως εμπειρία.

Bang & Olufsen: Η ιστορία πίσω από τα πιο όμορφα αντικείμενα του κόσμου
Η Tiina Kierysch, Head of Design της Βang & Olufsen

Η ίδια μας εξηγεί πώς η modular σχεδίαση, η βιωσιμότητα και η κυκλική οικονομία αποτελούν κεντρικούς άξονες για ένα μέλλον όπου η τεχνολογία δεν ξεπερνιέται αλλά ανανεώνεται. Με έμπνευση από την κληρονομιά της B&O και τις αξίες του σκανδιναβικού πολιτισμού, επιδιώκει προϊόντα που δεν εξυπηρετούν μόνο, αλλά συγκινούν. Και όπως λέει χαρακτηριστικά: «Για εμάς, το περιττό είναι συχνά το ουσιώδες».

-Η B&O είναι παγκοσμίως γνωστή για την μινιμαλιστική αλλά ταυτόχρονα τολμηρή αισθητική της. Ποια φιλοσοφία καθοδηγεί τη σχεδιαστική σας προσέγγιση σήμερα; “Οι ιδρυτές μας, Peter Bang και Sven Olufsen, είχαν μία αποστολή: μία ακατάπαυστη θέληση να δημιουργούν μόνο το καλύτερο, συνεχίζοντας να βρίσκουν νέους τρόπους και βελτιώσεις. Eκατό χρόνια μετά, συνεχίζουμε αυτή την κληρονομιά προχωρώντας με τη διάθεση να αμφισβητούμε συνεχώς το κατεστημένο και να διατηρούμε ένα ανοιχτό πνεύμα απέναντι στις εξελισσόμενες διαδικασίες δημιουργίας και παραγωγής. Αυτό που ξεχωρίζει την Bang & Olufsen από τη γενικότερη βιομηχανία καταναλωτικών ηλεκτρονικών είναι ότι πάντα κάναμε τα πράγματα διαφορετικά. Η αντισυμβατικότητα είναι σχεδόν μέρος του DNA μας. Τα προϊόντα μας δεν έχουν μόνο διαφορετική εμφάνιση, αλλά λειτουργούν και αλληλεπιδρούν με έναν εντελώς διαφορετικό τρόπο σε σχέση με πολλά ανταγωνιστικά προϊόντα. Φτάνουμε μάλιστα στο σημείο να αλλάζουμε την ίδια τη σημασία ολόκληρων κατηγοριών προϊόντων κατά καιρούς. Για παράδειγμα, τη δεκαετία του ’90 μεταμορφώσαμε τα CD players από μαύρα πλαστικά κουτιά σε μια όμορφη βιτρίνα για τα CD σας πίσω από γυαλί, δημιουργώντας μια ολόκληρη βραδινή λίστα αναπαραγωγής. Ένα άλλο παράδειγμα, είναι το Beosound Shape, όπου φέραμε ένα ηχείο σε ένα νέο πλαίσιο, ως έργο τέχνης στον τοίχο. Συχνά βλέπουμε τα πράγματα διαφορετικά. Στην Bang & Olufsen δημιουργούμε εξαιρετικά ξεχωριστά και αποκλειστικά προϊόντα με συναισθηματική απήχηση, σαν έργα τέχνης. Πιστεύουμε ότι οι σπουδαίοι σχεδιασμοί είναι αξέχαστοι. Αφήνουν μια διαρκή εντύπωση. Οι σπουδαίοι σχεδιασμοί βασίζονται συχνά σε μοναδικές ιδέες και μας αρέσει να προσφέρουμε νέου τύπου απρόσμενες λύσεις στους πελάτες μας. Θέλουμε να προσφέρουμε εμπειρίες ήχου, σχεδίου και δεξιοτεχνίας που ξεπερνούν το συνηθισμένο. Για την B&O, το περιττό είναι συχνά το ουσιώδες.

Bang & Olufsen: Η ιστορία πίσω από τα πιο όμορφα αντικείμενα του κόσμου
Bang Olufsen Master 39K, 1938
Bang & Olufsen: Η ιστορία πίσω από τα πιο όμορφα αντικείμενα του κόσμου
Beolit39, 1938
Bang & Olufsen: Η ιστορία πίσω από τα πιο όμορφα αντικείμενα του κόσμου
Beolit1000, 1968

-Πώς ισορροπείτε την καινοτομία με τον διαχρονικό σχεδιασμό σε μια εποχή ραγδαίας τεχνολογικής εξέλιξης; Η τέχνη της ανανέωσης είναι σημαντική για εμάς ως brand. Ταυτόχρονα, δίνουμε μεγάλη αξία στη μακροβιότητα. Θέλουμε τα προϊόντα μας να αποτελούν μια επένδυση, κάτι που μπορεί να περάσει στην επόμενη γενιά. Συχνά με ρωτούν αν αυτό είναι καν δυνατό με ένα τεχνολογικό προϊόν που “παλιώνει” σημαντικά μέρα με τη μέρα -και ναι, πιστεύω πως είναι δυνατό. Η ιδέα και ο στόχος είναι συναρπαστικοί, το να μπορούν, δηλαδή, πολλές γενιές πελατών να χρησιμοποιούν το ίδιο προϊόν. Σε έναν κόσμο καταναλωτικών ηλεκτρονικών όπου τα προϊόντα μπορεί να γίνουν γρήγορα παρωχημένα, θέλουμε να διασφαλίσουμε ότι μπορούν να αναβαθμίζονται με την πάροδο του χρόνου, τόσο σε επίπεδο υλικού (hardware) όσο και λογισμικού (software). Σχεδιάζουμε τα προϊόντα μας με αρθρωτό (modular) τρόπο, ώστε εξαρτήματα να μπορούν να επισκευαστούν ή να αντικατασταθούν με την πάροδο του χρόνου, αν χρειαστεί. Ένα ακόμη συναρπαστικό στοιχείο είναι ότι οι σύγχρονες τεχνολογίες μπορούν να ωφελήσουν και τα προϊόντα του παρελθόντος. Χάρη στη σύγχρονη τεχνολογία και τις νέες δυνατότητες συνδεσιμότητας, έχουμε πλέον την ευκαιρία να επαναπροσδιορίσουμε προϊόντα από πριν 20, 30 ή ακόμη και 40 χρόνια, και να επαναφέρουμε στη ζωή ιστορικά προϊόντα της Bang & Olufsen μέσα από το πρόγραμμα Recreated Classics. Είναι εξαιρετικά ενδιαφέρον να μπορούμε να δουλεύουμε ταυτόχρονα με εμβληματικά σχέδια του παρελθόντος και του μέλλοντος. Η τεχνολογική εξέλιξη προχωρά ραγδαία σε πολλούς τομείς των καταναλωτικών ηλεκτρονικών. Στην Bang & Olufsen, στοχεύουμε διαρκώς στη βελτίωση της κυκλικότητας των προϊόντων μας και της τεχνολογίας, ώστε να υποστηρίξουμε τη μακροβιότητά τους.

-Ποιες ήταν οι πρώτες σας επιρροές ως σχεδιάστρια και πώς συνεχίζουν να επηρεάζουν τη δουλειά σας στη B&O; Οι πρώτες μου επιρροές προέρχονται από την οικογένειά μου. Είχα την τύχη να μεγαλώσω περιτριγυρισμένη από μέλη που αγαπούσαν τις τέχνες και τις χειροτεχνίες. Τα σχέδια ρούχων που έκανα όταν ήμουν παιδί τα έραβε η μητέρα μου, ενώ το κρεβάτι που είχα σχεδιάσει το έφτιαξε ο πατέρας μου, επειδή κάτι αντίστοιχο δεν υπήρχε στα καταστήματα. Έμαθα ότι όλα είναι δυνατά όταν ξεκινάς να σχεδιάζεις πάνω σε ένα λευκό χαρτί. Ενθαρρύνθηκα να δημιουργώ και να κατασκευάζω πράγματα μόνη μου, για να φτάσω στο αποτέλεσμα που είχα φανταστεί. Ήταν αποδεκτό να διαπιστώνω ότι κάποιες κατασκευές δεν λειτουργούσαν, γιατί αυτό σήμαινε πως μπορούσα να τις βελτιώσω στην επόμενη προσπάθεια. Η δημιουργία για μένα έγινε συνώνυμο τού να φτιάχνεις φανταστικά πράγματα και τελικά να παίζεις. Αυτό το δημιουργικό «παιχνίδι» εξακολουθεί να με επηρεάζει μέχρι σήμερα. Αν έχεις μια ιδέα ή ένα όραμα, όλα είναι πιθανά όταν αρχίζεις να πειραματίζεσαι. Μαζί με άλλους, οι ιδέες μπορούν να μεγαλώσουν και να εξελιχθούν. Το σημαντικό είναι να μην χάνεις τον στόχο και να εκτιμάς όλα όσα μαθαίνεις στη διαδρομή. Σε συνδυασμό με το δημιουργικό παιχνίδι, τεράστια πηγή έμπνευσης σήμερα είναι οι ομάδες με τις οποίες συνεργάζομαι. Συμβαίνει μαγεία όταν μπαίνουμε σε μια κοινή δημιουργική ροή. Μέσα από βαθιά συνεργασία, αξιοποιώντας την τεχνογνωσία όλων, μπορούμε να οραματιστούμε και να σχεδιάσουμε προϊόντα που ποτέ δεν είχαμε φανταστεί πριν. Το να εμπνέομαι από το δημιουργικό μυαλό των άλλων είναι ό,τι πιο όμορφο υπάρχει, με κάνει να ξεχνώ τον χρόνο και τον χώρο και να βυθίζομαι σε νέους φανταστικούς κόσμους.

Bang & Olufsen: Η ιστορία πίσω από τα πιο όμορφα αντικείμενα του κόσμου
Beolit400 600, 1970
Bang & Olufsen: Η ιστορία πίσω από τα πιο όμορφα αντικείμενα του κόσμου
Beogram4000, 1972
Bang & Olufsen: Η ιστορία πίσω από τα πιο όμορφα αντικείμενα του κόσμου
Beovision MX2000, 1985
Bang & Olufsen: Η ιστορία πίσω από τα πιο όμορφα αντικείμενα του κόσμου
Beosystem 2500, 1991

-Πώς είναι να ηγείστε ενός τμήματος σχεδιασμού σε μια εταιρεία με τόσο ισχυρή κληρονομιά; Πότε η παράδοση γίνεται βάρος και πότε πλεονέκτημα; Στην Bang & Olufsen αντλούμε έμπνευση από το παρελθόν μας, την ίδια στιγμή που μας εμπνέει έντονα το μέλλον και όλες οι δυνατότητες που φέρνει μαζί του. Μας αρέσει να μένουμε πιστοί στον πυρήνα μας, αλλά ταυτόχρονα να εξελισσόμαστε συνεχώς. Η κληρονομιά δεν είναι βάρος -αντίθετα, είναι προνόμιο να εμπνέεσαι από το παρελθόν και να μαθαίνεις από αυτό. Για παράδειγμα, μας αρέσει να μελετούμε τα αρχεία μας και συχνά μαγευόμαστε από ιδέες και σκέψεις του παρελθόντος. Μερικές φορές μπορούμε να αξιοποιήσουμε συγκεκριμένα στοιχεία σε μελλοντικά concepts, ενώ άλλες να διδαχθούμε από παλιές αστοχίες. Ένα βασικό κομμάτι της κληρονομιάς μας είναι το να αμφισβητούμε τα κλασικά αρχέτυπα των προϊόντων ήχου. Ως σχεδιάστρια, το να μπορείς να προκαλείς το status quo είναι απελευθερωτικό και μια τεράστια ευκαιρία να εξερευνήσεις εντελώς νέους τύπους προϊόντων.

-Σε έναν κόσμο όπου ο ήχος είναι παντού -από τα smartphones μέχρι τα smart homes- πώς διατηρείτε την αίσθηση πολυτέλειας και αποκλειστικότητας στον ήχο; Συνεχίζουμε να δημιουργούμε ανθεκτικά σχέδια που αμφισβητούν τα αρχέτυπα για το πώς πρέπει να μοιάζουν τα ηχεία, οι τηλεοράσεις, τα ακουστικά ή τα earphones. Βλέπουμε τα προϊόντα μας ως “γλυπτά ήχου”, με τολμηρή προσέγγιση στις φόρμες, τα χρώματα και την εμπειρία χρήσης. Χάρη στην παγκοσμίου επιπέδου τεχνογνωσία μας στην κατεργασία του αλουμινίου, συνεχίζουμε να χτίζουμε πάνω στην κληρονομιά της δεξιοτεχνίας μας, αναζητώντας νέους τρόπους κατασκευής. Βαθιά ριζωμένοι στη σκανδιναβική μας κληρονομιά, αναζητούμε συνεχώς φρέσκες οπτικές για να επαναπροσδιορίσουμε τον εαυτό μας και να διαμορφώσουμε τον χαρακτήρα του ήχου. Μέσα από το πρόγραμμα Atelier, μπορούμε να προσφέρουμε στους πελάτες μας τα προσωποποιημένα προϊόντα που ονειρεύονται. Προσφέρουμε ουσιαστικές και προσωπικές εμπειρίες, απόλυτα συνδεδεμένες με τη δημιουργία του προϊόντος, κάτι μοναδικό στον κλάδο μας.

-Ποιες είναι οι κύριες τάσεις που βλέπετε να διαμορφώνουν το μέλλον του σχεδιασμού ήχου τα επόμενα 5 έως 10 χρόνια; Το να ακούμε ήχο και μουσική είναι μια συναισθηματική εμπειρία. Τεχνολογίες που μας βοηθούν να εμβυθιστούμε στον ήχο, όπως το spatial audio, θα παίξουν σημαντικό ρόλο. Ο ήχος θα μπορεί να προσαρμόζεται στις ανάγκες των χρηστών και να γίνεται ακόμη πιο ευχάριστο κομμάτι της καθημερινότητάς τους, μέσα από την προσωποποίηση -κάτι που καθιστά εφικτό η τεχνητή νοημοσύνη. Ακόμα και σήμερα, τα οπτικά στοιχεία παίζουν σημαντικό ρόλο στην αλληλεπίδραση με τα προϊόντα. Όμως οι αλληλεπιδράσεις μέσω ήχου θα επιτρέψουν ακόμα πιο έντονες συναισθηματικές εμπειρίες, όπου το ηχητικό branding θα γίνει μέρος της ταυτότητας ενός brand. Όλα αυτά θα επηρεάσουν τον τρόπο που ακούμε ήχο και μουσική. Συνολικά, οι συσκευές ήχου θα ενσωματωθούν ακόμη περισσότερο στην καθημερινή μας ζωή, μέσα από φυσικές αλληλεπιδράσεις με τους ανθρώπους και την τεχνητή νοημοσύνη. Ο σχεδιασμός θα παίξει καθοριστικό ρόλο ώστε να μετακινηθούμε από την ανάγκη να «κάνουμε κάτι» με τις συσκευές μας, στο να ενσωματώνονται αυτές φυσικά στη ροή της καθημερινότητάς μας.