Mια νέα τσάντα που “παντρεύει” τον σχεδιασμό της Hermès Birkin και το υλικό του Boat and Tote της L.L. Bean. Είναι η νέα σάτιρα της πολυτέλειας ή απλώς μια έξυπνη επανεφεύρεση;
Για δεκαετίες, η Hermès Birkin παρέμενε το απόλυτο σύμβολο πολυτέλειας: ένα αντικείμενο πόθου με λίστες αναμονής που διαρκούν χρόνια και τιμές που ξεκινούν από τα 10.000 δολάρια και συχνά αγγίζουν εξαψήφια ποσά. Όμως, όσο αυξάνεται η εμπορική αξία της Birkin, τόσο πληθαίνουν και οι απομιμήσεις: από τις «superfake» εκδοχές που κατακλύζουν την αγορά μέχρι τις φτηνές αναπαραγωγές που κυκλοφορούν ακόμη και στα ράφια μεγάλων retailers.

Ένα παράδειγμα είναι η Wirkin, μια εντυπωσιακά πειστική απομίμηση που πωλήθηκε μέσω Walmart και έγινε viral, μέχρι που αποσύρθηκε λόγω αντιδράσεων. Παρότι «ακραία» ως αντίγραφο, η Wirkin αποδεικνύει πόσο “θολά” έχουν γίνει τα όρια μεταξύ αυθεντικότητας και αντιγραφής στην αγορά πολυτελείας. Σε αυτό το τοπίο έρχεται η Boatkin: η σατιρική αλλά και συνάμα καλοσχεδιασμένη απάντηση του οίκου Hathaway Hutton στην παραφουσκωμένη σοβαροφάνεια της μόδας. Η ιδρύτρια του brand, Jennifer Risk, περιγράφει το δημιούργημα της ως “quiet luxury with a smirk” -διακριτική πολυτέλεια με ένα ειρωνικό χαμόγελο.
Η Boatkin ως πολιτισμικό σχόλιο
Κατασκευασμένη με βάση την εμβληματική καμβά τσάντα Boat and Tote του LL Bean, η Boatkin δεν προσπαθεί να κρυφτεί. Διατηρεί την απλότητα της χρηστικότητας αλλά την παντρεύει με το αισθητικό ύφος της Birkin: χρυσά κουμπώματα, χρωματιστές λαβές και λεπτομέρειες που θυμίζουν ξεκάθαρα τον σχεδιασμό της Hermès. Αυτό που την καθιστά ξεχωριστή δεν είναι η απόπειρα μίμησης, αλλά το σχόλιο που κάνει για τη μίμηση αυτή καθ’ αυτή. Η Boatkin είναι ειλικρινής ως προς την πρόθεσή της: δεν προσπαθεί να ξεγελάσει κανέναν. Αντιθέτως, παίζει με το όριο μεταξύ του original και του αντίγραφου, θυμίζοντας στο κοινό πως πολλές φορές η αξία βρίσκεται στη στάση, όχι στην ταμπέλα.

Η επιχειρηματίας και influencer Bethenny Frankel, η οποία κατέχει πολλές αυθεντικές Birkin, αγόρασε πρόσφατα και μια Boatkin, δηλώνοντας στους New York Times: «Είναι καινοτόμο, διασκεδαστικό, και η τέλεια απάντηση σε όσους αντιγράφουν χωρίς προσωπικότητα. Δεν μοιάζει με φθηνή κόπια. Είναι κάτι δικό της». Η Boatkin φαίνεται να εκφράζει ένα ευρύτερο αίσθημα κουρασμένων καταναλωτών που βαρέθηκαν τη σοβαροφάνεια και τον σνομπισμό της υψηλής μόδας. Οι fashionistas την περιγράφoυν ως μια τσάντα «που δεν σε αγχώνει να την κρατάς», σε αντίθεση με μια second-hand Birkin. Αντίστοιχα, κάποιοι υποστηρίζουν πως «το χιούμορ της Boatkin είναι αυτό που κερδίζει», ενώ άλλοι αγοραστές τονίζουν την αναζωογονητική ειλικρίνεια του σχεδιασμού της.
Μια αγορά σε μετάβαση: η έρευνα που τα λέει όλα
Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη του Luxury Institute (2024), το 61% των καταναλωτών ηλικίας 30-45 ετών δηλώνουν πως αισθάνονται «αμηχανία ή δυσφορία» όταν κρατούν luxury items λόγω της αύξησης των απομιμήσεων και του κοινωνικού φορτίου που αυτά συνεπάγονται. Επιπλέον, το 74% δηλώνει ότι θα προτιμούσε ένα αντικείμενο με αυθεντική δημιουργικότητα και προσωπικότητα έναντι ενός «επιβεβλημένου» luxury brand.
Αυτά τα ευρήματα δείχνουν πως προϊόντα όπως η Boatkin μπορούν να αντλήσουν δύναμη από το νέο κύμα καταναλωτών που αναζητά νόημα και όχι απλώς status. Η ζήτηση για τη Boatkin μάλιστα έχει αυξηθεί εντυπωσιακά. Η τιμή πώλησής της είναι στα 1.380 ευρώ (1.580 δολάρια) ενώ η αναμονή πλέον φτάνει τους 6 μήνες. Παράλληλα η Hathaway Hutton σχεδιάζει λανσάρισμα έτοιμων τσαντών σε καταστήματα, όπως το Aerin στη Νέα Υόρκη.

Εμπνευσμένο design ή νομική παγίδα;
Η Boatkin, αν και σατιρική, περπατά σε λεπτό νομικό σχοινί. Στο παρελθόν, η Hermès είχε κινηθεί νομικά κατά των δημιουργών των «MetaBirkin» NFTs και κέρδισε, λόγω της ομοιότητας με το πραγματικό προϊόν. Ωστόσο, ο ειδικός σε θέματα πνευματικής ιδιοκτησίας Joseph Carrafiello δήλωσε πως η Boatkin θα μπορούσε να θεωρηθεί ως «μετασχηματιστική και εκφραστική δημιουργία», και όχι απλή αντιγραφή, λόγω της σαφώς ειρωνικής και καλλιτεχνικής πρόθεσής της. Μέχρι στιγμής, ούτε ο LL Bean ούτε η Hermès έχουν προχωρήσει σε νομικές κινήσεις. Η σιωπή αυτή ίσως να αποτελεί αναγνώριση της ιδιοφυΐας της Boatkin: ότι είναι κάτι νέο και έξυπνα μεταποιημένο.
Σε έναν κόσμο που η αυθεντικότητα παρεξηγείται και η πολυτέλεια γίνεται όλο και πιο απρόσιτη, ίσως η Boatkin να είναι κάτι παραπάνω από μια καμβά tote με χρυσά κουμπώματα. Ίσως είναι ένας καθρέφτης με χιούμορ και στιλ.
Εξωτερική φωτογραφία: www.hathawayhutton.com