Η τεχνολογία, η καινοτομία και το ιταλικό design συναντούν την πολυτέλεια.
Ο Ερνεστο Κολνάγκο γεννήθηκε το 1932 στο Καμπανανιόλο της Λομβαρδίας, σε μια αγροτική περιοχή που δεν είχε καμία σχέση με την τεχνολογία. Η αγάπη του, όμως, για τα ποδήλατα φάνηκε από πολύ νωρίς. Αυτή τον οδήγησε στο να δημιουργήσει ένα εμβληματικό brand αγωνιστικών ποδηλάτων που άλλαξαν τη μορφή του σπορ. Και όχι μόνο: Μέσα από τη δουλειά του επέβαλλε μια καλλιτεχνική αισθητική, που μετατρέπει το ποδήλατο σε πραγματικό κόσμημα.
Στα 13 του χρόνια, ο Κολνάγκο πλαστογράφησε την ηλικία του για να ξεφύγει από τις αγροτικές εργασίες στα οικογενειακά κτήματα και να προσληφθεί ως συγκολλητής σε εργαστήριο ποδηλάτων στο Μιλάνο. Πίσω από τις σπινθηροβόλες λάμψεις του μετάλλου, απέκτησε την πρώτη του εξοικείωση με το υλικό που θα καθόριζε τη ζωή του. Το αγωνιστικό του όνειρο ως ποδηλάτης, που είχε παράλληλα ξεκινήσει, σταμάτησε βίαια με έναν σοβαρό τραυματισμό στα 18 του χρόνια. Αλλά αυτή η αποτυχία τον έσπρωξε στην τέχνη της μηχανικής. Αντί για πόντους σε τερματισμούς, θα κέρδιζε νίκες, δόξα και χρήμα μέσα από τα χέρια του.
Το 1954, με πείσμα και λίγα εργαλεία, άνοιξε το δικό του μικρό εργαστήριο στo Καμπιάγκο, ένα από τα βορειοανατολικά προάστια του Μιλάνου. Από εκεί βγήκαν τα πρώτα ποδήλατα, που δεν στόχευαν μόνο στη λειτουργικότητα, αλλά και στην αισθητική: λεπτές γραμμές, κομψές συγκολλήσεις, μια διαφορετική πρόταση για το τι μπορεί να είναι ένα αγωνιστικό ποδήλατο. Το σήμα του τριφυλλιού («fior di picche», είναι ίδιο με το «σπαθί» της τράπουλας), σύμβολο τύχης και μοναδικότητας, έγινε η οπτική σφραγίδα μιας ολόκληρης σχολής σκέψης. Το 1955 βρέθηκε στο Giro d’Italia ως μηχανικός, και σχεδόν μια δεκαετία αργότερα ήταν ήδη στο πλευρό της θρυλικής Molteni, φροντίζοντας τα ποδήλατα του θρύλου Εντι Μερξ. Ο Βέλγος «κανίβαλος» (αυτό ήταν το παρατσούκλι του) έγραψε ιστορία καβάλα σε Colnago, και μαζί του αναδείχθηκε η φήμη της φίρμας. Η Colnago έγινε το brand που συμβόλιζε όχι απλώς ταχύτητα, αλλά τελειομανία.
Από τη δεκαετία του ’70, τα πλαίσια Super και Master ήταν κάτι παραπάνω από σκελετοί ποδηλάτων. Ηταν μινιμαλιστικά έργα τέχνης, με τις χαρακτηριστικές ραβδώσεις του χάλυβα και τα χρωματιστά decals που άφηναν την αίσθηση ότι το μέταλλο μπορούσε να είναι ταυτόχρονα βιομηχανικό και κομψό. Οι νίκες στο Giro και στο Tour de France, αλλά και οι συνεργασίες με τους κορυφαίους ποδηλάτες της εποχής τον έφερναν πάντα στην πρώτη γραμμή. Ο Ιταλός Τζουζέπε Σαρόνι νίκησε μ’ αυτό το ποδήλατο τους πιο σκληρούς αγώνες. Τα μοντέλα C40 και αργότερα C50 έγιναν θρύλοι.
Η συνεργασία με τη Ferrari
Τη δεκαετία του ’80 ο Ερνεστο Κολνάγκο πήρε ένα μεγάλο ρίσκο. Ανακοίνωσε ότι θα δουλέψει με ανθρακόνημα και οι περισσότεροι τον θεώρησαν τρελό. Η εποχή ήταν κολλημένη στον χάλυβα και το αλουμίνιο, με την παράδοση να αντιμετωπίζει καχύποπτα κάθε καινοτομία. Το C35, το πρώτο του ποδήλατο με ανθρακονήματα, έγινε μετά από μια εμβληματική συνεργασία με τη Ferrari το 1986 και άλλαξε τα δεδομένα. Η επιλογή αυτή δεν ήταν απλώς τεχνολογική. Ηταν μια δήλωση ότι η ποδηλασία μπορούσε να συναντήσει την αεροδυναμική των σπορ αυτοκινήτων, την επιστήμη των σύνθετων υλικών και την τόλμη του design.
Η συνεργασία με τη Ferrari δεν περιορίστηκε σε ένα λογότυπο πάνω στο πλαίσιο. Η Rossa του Μαρανέλο μετέφερε τεχνογνωσία από τα προηγμένα υλικά της Formula 1, κι έτσι γεννήθηκαν ποδήλατα που έμοιαζαν να ανήκουν στο μέλλον. Η Colnago έγινε το σημείο τομής ανάμεσα στην αγωνιστική απόδοση και την πολυτελή αισθητική. Δεν είναι τυχαίο ότι στα χρόνια που ακολούθησαν, κάθε Colnago θεωρούνταν όχι απλώς εργαλείο αγώνα, αλλά αντικείμενο συλλογής. Οπως ένα ελβετικό ρολόι ή ένα χειροποίητο κοστούμι, το ποδήλατο με το τριφύλλι άρχισε να συμβολίζει κύρος, φινέτσα και ιταλικό στιλ. Δεν ήταν όλοι οι αναβάτες που το διάλεγαν πρωταθλητές: πολλοί ήταν ερασιτέχνες που ήθελαν να βιώσουν την αίσθηση του αυθεντικού αγωνιστικού αντικειμένου, ακόμη κι αν η χρήση του περιοριζόταν σε κυριακάτικες βόλτες.
Η εταιρεία δεν έχασε ποτέ την επαφή με την παράδοση. Κάθε νέο μοντέλο τιμούσε τις ρίζες, ακόμη κι όταν η τεχνολογία γινόταν όλο και πιο περίπλοκη. Η διαχρονικότητα του σχεδιασμού, οι κομψές γραμμές και η αίσθηση πολυτέλειας κράτησαν τη Colnago σε ξεχωριστή θέση σε σχέση με άλλες αγωνιστικές μάρκες που έμειναν «ψυχρά» τεχνολογικές.
Σήμερα, τα Colnago συνεχίζουν να κοσμούν τους αγώνες αλλά και τις ιδιωτικές συλλογές. Η εμμονή του (93χρονου σήμερα) ιδρυτή της, να συνδέεται το brand με τους πρωταθλητές, έχει οδηγήσει σε συμφωνία με τον Σλοβένο Tαντέι Πόγκατσαρ, που θεωρείται το μεγαλύτερο όνομα της παγκόσμιας ποδηλασίας. O Πόγκατσαρ έχει κάνει τα V3Rs και V4Rs της Colnago το όπλο των θριάμβων του και με το νέο V5Rs η εταιρεία δείχνει ότι δεν επαναπαύεται.
Σε προχωρημένη ηλικία πια, κι έχοντας χάσει τους αγαπημένους του, ο Κολνάγκο παραμένει τιμητικά πρόεδρος της εταιρείας, αλλά από το 2020 έχει παραχωρήσει τις μετοχές του. Εκείνη τη χρονιά η Colnago πέρασε στα χέρια της επενδυτικής Chimera από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, αλλά η παραγωγή και το πνεύμα παραμένουν πιστά στο ιταλικό τους σπίτι.
Στην Ελλάδα τα ποδήλατα Colnago διατίθενται από εξειδικευμένα καταστήματα ποδηλάτων και η τιμή τους συχνά ξεπερνά τις 10.000 ευρώ για τα κορυφαία μοντέλα, ανάλογα με τον εξοπλισμό και το custom πλαίσιο. Είναι ένα ποσό που πλησιάζει την αξία ενός μικρού αυτοκινήτου, αλλά για τους λάτρεις του brand το Colnago δεν είναι μέσο μετακίνησης. Είναι επένδυση, κόσμημα, και κομμάτι μιας πολιτισμικής ιστορίας που συνδέει το ιταλικό design με τον αθλητισμό.
Από το ταπεινό εργαστήριο του νεαρού συγκολλητή που χρειάστηκε να πλαστογραφήσει την ηλικία του, μέχρι τα αεροδυναμικά ποδήλατα με υπογραφή Ferrari, η πορεία της Colnago είναι ένα μάθημα για το πώς η εμμονή στην τελειότητα μπορεί να μετατρέψει ένα αντικείμενο καθημερινής χρήσης σε έργο τέχνης. Το τριφύλλι στο λογότυπο δεν είναι πια απλώς σήμα κατατεθέν, αλλά υπόσχεση ότι κάθε διαδρομή πάνω σε ένα Colnago είναι αισθητική εμπειρία.
Φωτογραφίες: Getty Images / Ideal Image