Οι εικόνες της έκθεσης “Helmut Newton Brands” είναι το διαφημιστικό κεφάλαιο της ζωής του μεγάλου φωτογράφου που αποτέλεσε ένα από τα ιερά τέρατα του κόσμου της Μόδας στα τέλη του προηγούμενου αιώνα.

Στις 2 Δεκεμβρίου 2022 ξεκινά η έκθεση “Helmut Newton Brands” (έως τις 14 Μαϊου) στο Helmut Newton Foundation Βερολίνο με περισσότερες από 200 φωτογραφίες από τις συνεργασίες του εμβληματικού φωτογράφου με μεγάλα brands. O Γερμανοεβραίος φωτογράφος που έχει επιδράσει καθοριστικά στον τομέα της φωτογραφίας Μόδας του 20ου αιώνα απέκτησε με τον καιρό ένα στυλ που θα αποτελεί διαρκώς μια ολόδική του ταυτότητα. αποκτήσει με τον καιρό τη δική του αισθητική για τον κόσμο της μόδας και η οποία αναδείχθηκε σε “Ιερό Δισκοπότηρο” των brands. 

O Helmut Newton και το έπος της διαφημιστικής φωτογραφίας του
Διαφήμιση για τον οίκο YSL, Μόντε Κάρλο 1991
O Helmut Newton και το έπος της διαφημιστικής φωτογραφίας του
Polaroid για τον οίκο Jimmy Choo, Μόντε Κάρλο 2002

Ο λόγος που τον έκανε περιζήτητο ήταν ότι στις εικόνες του η λάμψη της ματαιοδοξίας δεν είναι απατηλή. Ο λαμπερός κόσμος της μόδας οδήγησε αυτό το παιδί εύπορης εβραϊκής οικογένειας στο Βερολίνο στα 16 του. Τότε που άρχισε τη θητεία του ως βοηθός της αναγνωρισμένης φωτογράφου μόδας Iβα. Στο δικό της studio απέκτησε αυτοπεποίθηση για να πραγματοποιήσει τα πρώτα του πορτραίτα. Το 1938, μόλις στα 18 του και κάτω από την απειλητική σκιά του ναζισμού αναγκάστηκε να εγκαταλείψει τη γενέτειρα του και να ταξιδέψει στη Σιγκαπούρη όπου εργάστηκε ως φωτορεπόρτερ στους Straits Times. Το 1940 μετανάστευσε στην Μελβούρνη και γνώρισε τη μελλοντική του σύζυγο ηθοποιό June Brunell. Δυστυχώς, οι φωτογραφίες εκείνης της περιόδου χάθηκαν. Το 1956, άλλαξε το όνομα του σε Newton, επέστρεψε στην Ευρώπη και συνεργάστηκε με τη Βρετανική Vogue. 

O Helmut Newton και το έπος της διαφημιστικής φωτογραφίας του

Ο Newton έκανε  τα αντικείμενα το επίκεντρο της προσοχής, τοποθετώντας τα κυριολεκτικά σε ένα βάθρο, ενώ σε άλλες εικόνες, τα υποβίβαζε στο περιθώριο

Οσον αφορά τη σύνθεση και το ύφος, ο Newton δεν έκανε διάκριση μεταξύ των editorials των περιοδικών και των αναθέσεων σε brands. Με αυτοσαρκασμό, αποκαλούσε τον εαυτό του “A Gun for Hire” (Οπλο για ενοικίαση) –όπως είναι και ο τίτλος της προηγούμενης έκθεσης των εμπορικών φωτογραφιών του που πραγματοποιήθηκε το 2005, στο Grimaldi Forum στο Μονακό και στο ίδρυμά του στο Βερολίνο.

Στη νέα έκθεση με τίτλο “Helmut Newton. Brands” παρουσιάζονται φωτογραφίες του από τις δεκαετίες ’80 και ’90, ανάμεσά τους τα ημερολόγια για λογαριασμό της Wolford, συνεργασίες του με την αμερικανική αλυσίδα πολυκαταστημάτων Neiman Marcus, την Philip Morris, την σχεδιάστρια Anna Molinari και την Blumarine, με μοντέλα όπως η Μόνικα Μπελούτσι, η Κάρλα Μπρούνι και η Κάρε Οτις. Την έκθεση συμπληρώνουν εικόνες από άλλες συνεργασίες, όπως με την Swarovski, τη Volkswagen και τη Chanel. Επιλεγμένες Polaroids, διαφημιστικές φωτογραφήσεις, lookbooks από πελάτες μόδας και σελίδες περιοδικών είναι απλωμένες σε προθήκες, υποδεικνύοντας τις ποικίλες χρήσεις της μοναδικής ματιάς του. 

O Helmut Newton και το έπος της διαφημιστικής φωτογραφίας του
Φωτογράφιση για τον Mario Valentino, Μόντε Κάρλο 1998
O Helmut Newton και το έπος της διαφημιστικής φωτογραφίας του
Φωτογράφιση για τα ρολόγια Paul Picot, Μόντε Κάρλο 1992
O Helmut Newton και το έπος της διαφημιστικής φωτογραφίας του
Διαφήμιση για την Absolut Vodka, Σουηδία 2000
O Helmut Newton και το έπος της διαφημιστικής φωτογραφίας του
Διαφήμιση του οίκου Givenchy, Μόντε Κάρλο 1996
O Helmut Newton και το έπος της διαφημιστικής φωτογραφίας του
Για το ημερολόγιο της Swarovski, Μόντε Κάρλο 2002

H δημιουργία εμπορικών φωτογραφιών για τη διαφήμιση ήταν μια από τις σημαντικότερες πτυχές του έργου του Newton. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η τρέχουσα έκθεση με περισσότερες από 200 σχεδόν άγνωστες φωτογραφίες είναι ζωτικής σημασίας για μία ολοκληρωμένη και συστηματική ανάλυση του έργου του.

Με την ευκαιρία της νέας έκθεσης “HELMUT NEWTON. BRANDS“, η αναθεωρημένη νέα έκδοση του βιβλίου “Helmut Newton. A Gun for Hire” θα κυκλοφορήσει από την TASCHEN με προλόγους του Matthias Harder και της June Newton και δηλώσεις των Pierre Bergé, Tom Ford, Josephine Hart και Anna Wintour, σκληρό εξώφυλλο, 23 x 30,5 cm, 1,85 kg, 240 σελίδες, ISBN 978-3-8228-4643-8 (αγγλικά, γερμανικά, γαλλικά), € 50 | US$ 70 | £ 50 – taschen.com

(Photo εισαγωγής: Μόνικα Μπελούτσι, Νίκαια 1993 για την Blumarine)