Η σύγχρονη καθημερινότητα δεν αφήνει περιθώρια για παύσεις. Οι υποχρεώσεις συσσωρεύονται και η ανάγκη για γρήγορες λύσεις επηρεάζει κάθε πτυχή της ζωής μας: ακόμα και το τι και πώς τρώμε.
Η διατροφή έχει μπει σε λειτουργία «fast forward», με πρόχειρα, έτοιμα και λιπαρά τρόφιμα να αποτελούν την εύκολη επιλογή, ενώ το μαγείρεμα περνάει σε δεύτερη μοίρα. Από τα social media έως τις γωνιές των σούπερ-μάρκετ, οι διατροφικές προτάσεις της εποχής προωθούν περισσότερο την ταχύτητα παρά την ποιότητα. Η ευκολία έγινε ρουτίνα και η ρουτίνα μετατράπηκε σταδιακά σε εξάρτηση. Το φαγητό έπαψε να είναι δραστηριότητα και έγινε υπηρεσία. Όταν η κούραση της ημέρας συναντά τη βαρεμάρα για μαγείρεμα, όταν ο χρόνος πιέζει, η λύση είναι έτοιμη και φτάνει σε 30 λεπτά.
Η εκτόξευση του delivery
Δεν είναι τυχαίο που η αγορά του online delivery αναπτύσσεται με εντυπωσιακούς ρυθμούς. H «προετοιμασία» φαγητού για όλο και περισσότερους αρχίζει και τελειώνει στην οθόνη ενός κινητού. Πλατφόρμες όπως η efood και η Wolt έχουν ενσωματωθεί για τα καλά στην καθημερινότητά μας, ανεξαρτήτως ηλικίας ή κοινωνικής ομάδας. Η Wolt μόλις πριν από λίγα 24ωρα παρουσίασε τα αποτελέσματα της ετήσιας έρευνας «Local Commerce Survey 2025» που διεξήχθη από την Copenhagen Economics σε 23 διαφορετικές αγορές.
Στην Ελλάδα, πάνω από 700 επιχειρήσεις και 800 καταναλωτές συμμετείχαν στη διαδικασία, προσφέροντας μια σαφή εικόνα για το πώς η πλατφόρμα επηρεάζει την τοπική οικονομία. Τα στοιχεία δείχνουν ότι έξι στους δέκα χρήστες προτιμούν να πραγματοποιούν τις αγορές τους μέσω της εφαρμογής, από τοπικά καταστήματα. Παράλληλα, το 74% δηλώνει πως χρησιμοποιεί τη Wolt για να στηρίζει μικρές επιχειρήσεις, ενώ το 63% χρησιμοποιεί την πλατφόρμα για περισσότερα από δύο χρόνια, επικαλούμενο την ευκολία και την πρόσβαση που προσφέρει σε εστιατόρια και καταστήματα που διαφορετικά δεν θα επισκεπτόταν.
Την ίδια στιγμή, η efood κατέγραψε άνοδο στα οικονομικά της μεγέθη για το 2024. Τα καθαρά κέρδη προ φόρων ανήλθαν σε 46.828.000 εκατ. ευρώ, έναντι 41.220.000 εκατ. ευρώ το 2023, ενώ στα οικονομικά αποτελέσματα της χρονιάς αποτυπώνεται σαφώς η αυξημένη δραστηριότητα της πλατφόρμας. Τα έσοδα από προμήθειες ενισχύθηκαν κατά 29 εκατ. ευρώ, οι υπηρεσίες προώθησης των συνεργαζόμενων καταστημάτων απέφεραν επιπλέον 5,8 εκατ. ευρώ, και τα έσοδα από υπηρεσίες διανομής και χρήσης της πλατφόρμας από τους τελικούς χρήστες αυξήθηκαν κατά 11 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2023. Η επιλογή φαγητού με μερικά taps στην οθόνη, η δυνατότητα παρακολούθησης του διανομέα σε πραγματικό χρόνο και οι αμέτρητες επιλογές κάνουν το delivery πιο δελεαστικό από ποτέ.
Όταν το «γρήγορο» γίνεται επιλογή από ανάγκη
Όμως δεν είναι μόνο το «τι» επιλέγουμε να φάμε που έχει αλλάξει· είναι και το «γιατί». Σύμφωνα με μελέτη, που δημοσιεύτηκε τον Φεβρουάριο του 2025, στο Journal of Urban Economics από ερευνητές του University of Illinois Urbana-Champaign, ακόμα και μικρές καθυστερήσεις στην κίνηση στους δρόμους, όπως ένα μποτιλιάρισμα λίγων λεπτών, αυξάνουν σημαντικά τις πιθανότητες να καταφύγουμε σε fast food αντί να μαγειρέψουμε. Burger, πίτσα, σουβλάκι, sushi είναι μόλις μερικές από τις διαθέσιμες επιλογές που μπορεί κάποιος να παραγγείλει ή και να παραλάβει απευθείας από ένα κατάστημα. Ας μην ξεχνάμε ότι αρκετά ταχυφαγεία έχουν επενδύσει πάνω στη δημιουργία drive-through σημείων, στα οποία ο πελάτης παραγγέλνει και παραλαμβάνει, μέσα σε ελάχιστα λεπτά, το φαγητό του, χωρίς καν να χρειαστεί να βγει από το αμάξι του.
Τα super markets έγιναν ταχυφαγεία
Τα super markets δεν μένουν πίσω σε αυτή την τάση. Έχουν μετατραπεί σε «μαγειρεία ταχύτητας», με έτοιμα γεύματα, πίτες, ψητά και σφολιατοειδή που μπαίνουν κατευθείαν στο καλάθι, και αργότερα στο φούρνο μικροκυμάτων και στο πιάτο. Μάλιστα, τα προϊόντα αυτά συχνά κοστίζουν συχνά το μισό από τα αντίστοιχα είδη ενός παραδοσιακού φούρνου. Ακόμα και η μυρωδιά από τα φαγητά μέσα στο κατάστημα λειτουργεί σαν άτυπη παρότρυνση: «Μήπως να μη μαγειρέψω σήμερα;». Και η απάντηση, ολοένα και συχνότερα, είναι θετική.
Σύμφωνα με στοιχεία του ΙΕΛΚΑ και της ΕΛΣΤΑΤ, η αγορά της εστίασης παρουσιάζει αύξηση κατά σχεδόν 40% το 2023 σε σχέση με το 2022, ιδιαίτερα λόγω της μεγάλης ζήτησης φαγητού «σε πακέτο». Η τάση ενισχύθηκε από την πανδημία και έπειτα, και η αγορά έχει φροντίσει να καλύψει κάθε ανάγκη: κατεψυγμένες μερίδες λαδερών, γεύματα έτοιμα για φούρνο μικροκυμάτων, προϊόντα συνεργασίας με γνωστούς σεφ που προσδίδουν την αίσθηση «ποιότητας σε πακέτο». Δεν λείπουν, όμως, ούτε τα γεύματα του λεπτού: σούπες σε σκόνη, νουντλς, πουρές σε φακελάκι. Με λίγο νερό και ανακάτεμα είναι έτοιμο για σερβίρισμα. Η ιδανική λύση για τον πολυάσχολο εργαζόμενο, τον φοιτητή, τον «δεν προλαβαίνω» άνθρωπο της πόλης.
Νέα εργαλεία και συνήθειες στην κουζίνα
Ακόμη και όσοι δεν επιλέγουν delivery ή έτοιμα γεύματα, προσπαθούν να φέρουν την ευκολία του «έξω» μέσα στο σπίτι τους -και κάπως έτσι, ο μεγάλος πρωταγωνιστής της σύγχρονης κουζίνας είναι το air fryer. Η συσκευή που μαγειρεύει γρήγορα, χωρίς λάδι, χωρίς επιπλέον σκεύη και χωρίς την πολύπλοκη διαδικασία του παραδοσιακού μαγειρέματος. Εκτός από την άνεση όμως, προσφέρει και οφέλη για την υγεία, περιορίζοντας την κατανάλωση λιπαρών, ενώ η κουζίνα μένει καθαρή, χωρίς μυρωδιές και κυρίως χωρίς στοίβες από άπλυτα σκεύη -κάτι που επίσης συμβάλει στην εξοικονόμηση πολύτιμου χρόνου.
Εξωτερική φωτογραφία: Getty Images / Ideal Image