Οι Millennials στο TikTok και το Instagram απεικονίζουν την ενήλικη ζωή με χιούμορ και hashtags συνδυάζοντας νοσταλγία, εξάντληση και τάσεις στον τρόπο ζωής τους.

Την τελευταία δεκαετία, οι millennials -όσοι γεννήθηκαν περίπου μεταξύ 1981 και 1996- έχουν χαρακτηριστεί με περισσότερες λέξεις-κλειδιά από οποιαδήποτε άλλη γενιά: «η γενιά της εξουθένωσης», «το πλήθος του αβοκάντο-τοστ», «οι χιονονιφάδες» (κάποιος που παρεξηγείται εύκολα ή που είναι συναισθηματικά εύθραυστος). Ωστόσο, στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ειδικά στο TikTok και το Instagram, οι millennials έχουν δημιουργήσει το δικό τους λεξιλόγιο για το τι σημαίνει να μεγαλώνεις σε μια εποχή συνεχών αλλαγών. Αυτό το λεξιλόγιο έχει τη μορφή hashtag, meme και trends, με μια λέξη να ξεχωρίζει πάνω από όλες: #adulting.

Γεννημένοι μεταξύ 1981 και 1996: Τι θέλουν να μας πουν οι millenials στα social media;
Mαγείρεμα του δείπνου, because adulting is hard.

#Adulting: Από αστείο σε πολιτισμικό φαινόμενο
Περιηγηθείτε στα feeds του TikTok και του Instagram και θα δείτε το hashtag #adulting παντού. Αυτό που ξεκίνησε ως ένας ειρωνικός τρόπος για να γιορτάσουμε τα καθημερινά επιτεύγματα -«Μόλις έκανα το πλύσιμο των ρούχων μου, #adulting»- έχει εξελιχθεί σε μια ευρεία πολιτισμική συντομογραφία για τη ζωή των millennials. Τα βίντεο με την ετικέτα #adulting συχνά περιλαμβάνουν σκηνές όπως: την εκμάθηση μιας νέας συνταγής μετά από χρόνια παραγγελίας φαγητού, την προσπάθεια συμπλήρωσης φορολογικών εντύπων, την αντιμετώπιση των ιδιοκτητών για την αύξηση του ενοικίου, ή απλά την φροντίδα ενός φυτού για περισσότερο από δύο εβδομάδες.
Το χιούμορ έγκειται στην υπερβολή τού πόσο οι συνηθισμένες ευθύνες φαίνονται τεράστιες σε όσους μεγάλωσαν σε περίοδο οικονομικής ύφεσης και ασταθούς αγοράς ακινήτων. Οι millennials απεικονίζονται, συχνά από τους ίδιους, ως απρόθυμοι ενήλικες: ικανοί αλλά εξαντλημένοι, που προσπαθούν να ισορροπήσουν ατελείωτες ευθύνες σε έναν κόσμο που φαίνεται να αλλάζει συνεχώς τους στόχους τους.

Στο TikTok, η τάση «adulting» συνδυάζεται με σκετς για την επαγγελματική εξουθένωση και την οικονομική ανησυχία. Οι δημιουργοί αστειεύονται για το να επιβιώνουν από την καθημερινή ρουτίνα των 9-5, μόνο για να περάσουν τα βράδια τους κοιτάζοντας τα κινητά τους. Στο Instagram, οι αναρτήσεις με το hashtag #adulting είναι συχνά πιο προσεγμένες: φωτογραφίες με επίπεδη διάταξη των δοχείων προετοιμασίας γευμάτων ή τακτοποιημένα διαμερίσματα που παρουσιάζονται ως απόδειξη της ικανότητας των ενηλίκων. Και τα δύο στυλ αντικατοπτρίζουν την ίδια επιθυμία της γενιάς να βρει χιούμορ -και ίσως και λίγη υπερηφάνεια- στην απλή πράξη τού να διατηρεί κανείς τη ζωή του σε τάξη.

Νοσταλγία και το ψηφιακό λεύκωμα
Μια άλλη κυρίαρχη τάση μεταξύ των millennials είναι η νοσταλγία. Hashtags όπως #TBT (Throwback Thursday) ή #90sKid παραμένουν βασικά στοιχεία του Instagram των millennials, όπου παιδικά καρτούν, μουσική και μόδα επανεμφανίζονται με συναισθηματικά σχόλια. Στο TikTok, οι millennials παρωδούν την τεχνολογία της νεολαίας τους -από τα flip phones, μέχρι το cd player- με ένα μείγμα ντροπής και νοσταλγίας.
Αυτή η νοσταλγία δεν είναι απλώς συναισθηματική. Θέτει επίσης τη γενιά των millennials ως μια γέφυρα μεταξύ δύο εποχών: αρκετά μεγάλη για να θυμάται μια αναλογική παιδική ηλικία, αλλά αρκετά νέα για να έχει διαμορφώσει την άνοδο του ψηφιακού κόσμου. Οι απεικονίσεις τους στο διαδίκτυο συχνά τονίζουν αυτή τη διπλή ταυτότητα. Hashtags όπως #Only90sKidsWillRemember ή #MillennialProblems λειτουργούν ως εργαλεία δημιουργίας μιας κοινότητας, επιτρέποντας στους χρήστες να δημιουργήσουν δεσμούς μέσω κοινών πολιτιστικών αναφορών.

Εργασία, αγώνας και εξουθένωση
Λίγες απεικονίσεις αποτυπώνουν την κατάσταση των millennials τόσο καθαρά όσο οι τάσεις που σχετίζονται με τον χώρο εργασίας. Τα σκετς στο TikTok με τις ετικέτες #WorkLife, #9to5 ή #HustleCulture υπογραμμίζουν τις έντονες πτυχές της σύγχρονης απασχόλησης: ατελείωτες συσκέψεις, κόπωση από την εξ αποστάσεως εργασία ή ο αγώνας να τα βγάλουν πέρα με πολλές παράπλευρες δραστηριότητες. Στο Instagram, η αισθητική του «girlboss» ή της «ζωής του επιχειρηματία» -που κάποτε εξιδανικευόταν από τέλεια διακοσμημένα γραφεία και παρακινητικά αποσπάσματα- έχει αλλάξει. Πολλοί millennials προσεγγίζουν πλέον τα hashtags που σχετίζονται με την εργασία με ειρωνεία, δημοσιεύοντας εικόνες από ακατάστατα γραφεία ή συνοδεύοντας τις selfie από την εργασία τους με σαρκαστικά σχόλια, όπως το «ζω το όνειρο».Αυτές οι απεικονίσεις υπογραμμίζουν μια γενεαλογική ένταση. Οι millennials είναι φιλόδοξοι και ψηφιακά επινοητικοί, αλλά η παρουσία τους στο διαδίκτυο αποκαλύπτει σκεπτικισμό απέναντι στις παραδοσιακές υποσχέσεις για επαγγελματική εξέλιξη.

Η στροφή προς την αυθεντικότητα
Ενώ οι millennials συνέβαλαν στην καθιέρωση της εκλεπτυσμένης αισθητικής του Instagram, η απεικόνισή τους τώρα αλλάζει. Οι influencers και οι απλοί χρήστες απομακρύνονται από το “τέλειο” και στρέφονται προς αυτό που ονομάζεται «αυθεντικό feed». Hashtags όπως #NoFilter ή #RealLife ενσωματώνουν αυτή την αλλαγή, δείχνοντας μη επεξεργασμένες στιγμές και πραγματικότητες πίσω από τα παρασκήνια. Στο TikTok, αυτή η αυθεντικότητα είναι ακόμη πιο έντονη. Οι millennials συχνά χρησιμοποιούν την αυτοσαρκαστική διάθεση -ακατάστατα μαλλιά, χάος στο σπίτι, παράπονα για τα οικονομικά- ως αντίβαρο στον γυαλιστερό ιδεαλισμό του Instagram. Η τάση αυτή σηματοδοτεί μια σημαντική πολιτισμική μετάβαση: οι millennials θέλουν να θεωρούνται όχι μόνο καταναλωτές τάσεων, αλλά ολόκληροι άνθρωποι, που αντιμετωπίζουν τις πολυπλοκότητες ενός αβέβαιου κόσμου.

Κοιτώντας μπροστά
Καθώς οι νεότερες γενιές αναδύονται, οι millennials θα θεωρούνται όλο και περισσότερο ως οι «πρεσβύτεροι» των κοινωνικών μέσων. Ωστόσο, η ικανότητά τους να προσαρμόζονται -μεταβαίνοντας από επιμελημένα feeds στο Instagram σε κωμικά σκετς στο TikTok, από γυαλιστερά hashtags για τον τρόπο ζωής σε ειρωνική αυτο-παρωδία- υποδηλώνει ότι θα παραμείνουν επιδραστικοί. Η ιστορία των millennials στο διαδίκτυο είναι τελικά κάτι περισσότερο από #adulting ή #selfcare. Αφορά τον τρόπο με τον οποίο μια γενιά χρησιμοποιεί τις ψηφιακές πλατφόρμες για να πλοηγηθεί στις χαοτικές πραγματικότητες της ενηλικίωσης, να γιορτάσει μικρές νίκες και να γελάσει με τα δικά της μειονεκτήματα. Με αυτόν τον τρόπο, μας υπενθυμίζουν ότι ακόμη και στον φιλτραρισμένο κόσμο των κοινωνικών μέσων, οι δυσκολίες της ενηλικίωσης είναι καθολικές.

Φωτογραφίες: Getty Images / Ideal Image