Η Urbi et orbi μετατρέπει το σκυρόδεμα σε σύμβολο βιώσιμης και minimal αισθητικής δημιουργώντας αντικείμενα λιτά και σύγχρονα που «στέκονται» σαν έργα τέχνης.

Ψυχρό, άψυχο, σκληρό. Κάπως έτσι θα περιέγραφε κανείς το μπετόν. Ένα αυστηρό υλικό που κατακλύζει τα σύγχρονα αστικά κέντρα και σπάνια του αναγνωρίζεται κάτι περισσότερο από την πρακτική φύση του. Στην Urbi et Orbi, όμως, μεταμορφώνεται σε κάτι απρόσμενα εκφραστικό: Σε ένα ζωντανό υλικό που δίνει πνοή σε μορφές, οι οποίες ισορροπούν ανάμεσα στην αρχιτεκτονική και την τέχνη. Εδώ, το μπετόν απεκδύεται τη βαριά ταυτότητά του και μετατρέπεται σε κάτι ανάλαφρο, ένα μέσο χάρη στο οποίο η λιτότητα συναντά την αισθητική.

Η ελληνική εταιρία που έκανε το μπετόν τέχνη σε όλο τον κόσμο
Η ελληνική εταιρία που έκανε το μπετόν τέχνη σε όλο τον κόσμο

Έπιπλα, φωτιστικά, νιπτήρες, διακοσμητικά, αξεσουάρ από μπετόν κουβαλούν το ελληνικό DNA και το «ταξιδεύουν» σε όλο τον κόσμο. Άλλωστε, αυτό μαρτυρά και η ίδια η επωνυμία Urbi et Orbi -η παπική ευλογία που ερμηνεύεται ως «στην πόλη (εννοείται της Ρώμης) και στην οικουμένη». Από την Ελούντα ως το Μιλάνο και από την Καλιφόρνια ως τη Φλάνδρα του Βελγίου, τα κομμάτια της φέρουν την αύρα της Μεσογείου σε κατοικίες, boutique ξενοδοχεία και διεθνείς εκθέσεις. Πάθος, αφοσίωση, τεχνογνωσία, επιμονή, αγάπη στη λεπτομέρεια: Αυτά είναι μερικά από τα στοιχεία που την κάνουν να ξεχωρίζει διεθνώς και να υπογράφει συνεργασίες με καταξιωμένους ξένους σχεδιαστές και αρχιτέκτονες. Ο ιδρυτής της, Γιάννης Κυριακάκος, μίλησε στο Newmoney.gr για τη διαδρομή της εταιρίας, τις προκλήσεις, τη βιωσιμότητα και το μέλλον.

Πρώτα από όλα, γιατί Urbi et Orbi; Όραμα είναι ολόκληρη η οικουμένη; Αν το δούμε κυριολεκτικά, είναι και όραμα, αν και προηγείται το οργανωμένο πλάνο. Αν το δούμε με την μεταφορική έννοια της φράσης είναι η πρόθεσή μας να επικοινωνήσουμε σε όλον τον κόσμο αξίες, συνήθειες, μνήμες μέσα από τα προϊόντα μας και την ταυτότητα μας.
Πώς ξεκίνησε η Urbi et Orbi. Ποια η έμπνευση; Ξεκίνησε το 2012, σε μια πολύ δύσκολη περίοδο για την ελληνική αγορά. Θέλαμε να απευθυνθούμε σε αγορές όλου του κόσμου και όχι μόνο στην εγχώρια. Η έως τότε δραστηριότητά μας ήταν στον κλάδο των αρχιτεκτονικών έργων με εξειδικευμένες κατασκευές μεγάλης κλίμακας από μπετόν. Έχοντας μεγάλη πείρα στην φύση του υλικού αποφασίσαμε να δοκιμάσουμε τις ικανότητές μας και τις δυνάμεις του μπετόν σε κατασκευές μικρότερης κλίμακας. Διερωτηθήκαμε αν το μπετόν θα μπορούσε να είναι υλικό και για κατασκευή αντικειμένων οικιακής χρήσης. Ήταν πρόκληση. Κάπως έτσι δημιουργήσαμε την πρώτη σειρά προϊόντων: Νιπτήρες, φωτιστικά και μικρά έπιπλα. Όλα με προδιαγραφές ώστε να γίνουν αποδεκτά σε δύσκολες αγορές του εξωτερικού.

Η ελληνική εταιρία που έκανε το μπετόν τέχνη σε όλο τον κόσμο
Η ελληνική εταιρία που έκανε το μπετόν τέχνη σε όλο τον κόσμο
Η ελληνική εταιρία που έκανε το μπετόν τέχνη σε όλο τον κόσμο
Η ελληνική εταιρία που έκανε το μπετόν τέχνη σε όλο τον κόσμο

Η δουλειά σας βασίζεται σε ένα πολύ συγκεκριμένο υλικό. Πώς το φαινομενικά ψυχρό και άψυχο σκυρόδεμα δίνει πνοή σε κάτι ζωντανό όσο ένα έπιπλο και ένα αξεσουάρ-έργο τέχνης; Αυτό είναι ένας συνδυασμός της γνώσης μας, των ικανοτήτων μας και των ιδιοτήτων του υλικού. Συγκεκριμένα, το σκυρόδεμα (μπετόν) λόγω της πλαστικότητάς του και γενικότερα της φύσης του, μπορεί να έχει πολλές μορφές-φόρμες. Επιπλέον, ανάλογα με την επεξεργασία αποκτά χρώμα, φινίρισμα και διάφορες υφές. Δεν έχει μόνο αυτή τη brutal όψη που όλοι γνωρίζουμε από τα κτίρια.
Πείτε μας για το «Zero Waste Project». Πώς συνδυάζονται η βιωσιμότητα, η λειτουργικότητα και η αισθητική; Συνδυάζονται όταν η αναζήτησή μας βασίζεται σε απλά πράγματα, όταν εναρμονιστούμε με τη γη, όταν αποδεχόμαστε την φύση όλων και όχι όταν θέλουμε να την αλλάξουμε. Αυτή είναι η φιλοσοφία μας. Σχετικά με το «Zero Waste Project» (ZWP), ας ξεκινήσουμε από το υλικό: Το μπετόν είναι ένα μίγμα από στοιχεία που βρίσκουμε στη φύση. Το 90% αυτού αποτελείται από άμμο, χαλίκια, νερό, αέρα και 10% τσιμέντο το οποίο και αυτό είναι ένα στοιχείο που προέρχεται από ύλες της φύσης, με τη μόνη διαφορά ότι είναι επεξεργασμένες, κάτι αντίστοιχο με τον άργιλο που ψήνεται και γίνεται κεραμικό ή πορσελάνη. Ένα κομμάτι μπετόν περιέχει μόνο 10% τσιμέντο, το οποίο χρειάζεται επεξεργασία στους 1.000 βαθμούς Κελσίου για να παραχθεί. Το ίδιο σε κεραμικό ή πορσελάνη χρειάζεται την ίδια επεξεργασία στους 1.000-1.200 βαθμούς Κελσίου. Αυτή η επεξεργασία εκλύει διοξείδιο του άνθρακα (CO2). Το μπετόν, όμως, περιέχει μόνο 10% επεξεργασμένο υλικό, και αυτό δεν μπορούμε να το αλλάξουμε. Αυτό που μπορούμε είναι να βρίσκουμε τρόπους ώστε να μειώνουμε όσο μπορούμε το αποτύπωμα άνθρακα. Εμείς με το ZWP συλλέγουμε τη σκόνη που δημιουργείται από την επεξεργασία των προϊόντων μας, καθώς και τα υπολείμματα του υλικού, και σε δεύτερο στάδιο τα ξαναχρησιμοποιούμε σαν δευτερογενή πρώτη ύλη στο μίγμα αντικαθιστώντας τα χαλίκια και την άμμο. Από εκεί και πέρα, υπάρχουν προϊόντα που εξαιτίας της χρήσης τους δεν θα μπορούσαν να έχουν ανακυκλωμένα υλικά στο μίγμα γιατί θα έχαναν αντοχή. Ωστόσο, είναι πολλά άλλα που δεν έχουν πρόβλημα αντοχής. Εδώ μπαίνει και ο παράγοντας ‘’αισθητική’’ αφού με τα ανακυκλωμένα υλικά έχουμε καταφέρει να φτιάχνουμε φινιρίσματα που πραγματικά είναι μοναδικά. Γι’ αυτό λέμε: Εκεί που κάποιοι βλέπουν βιομηχανικά απόβλητα, εμείς βλέπουμε δευτερογενείς πρώτες ύλες.

Υπάρχουν προκλήσεις στον σχεδιασμό και την παραγωγή; Ζούμε για τις προκλήσεις. Όποτε στέλνουμε breef στους σχεδιαστές συνεργάτες μας, ζητάμε να μην βάζουν όρια. Θέλουμε να δοκιμάζουμε το φαινομενικά ακατόρθωτο, θέλουμε να αναπτύσσουμε νέες τεχνικές και αυτό μας ολοκληρώνει. Ξέρουμε ότι με αυτό το υλικό δεν υπάρχουν όρια και κάθε φορά το πάμε όλο και πιο πέρα.

Η ελληνική εταιρία που έκανε το μπετόν τέχνη σε όλο τον κόσμο

Μιλήστε μας για τις συνεργασίες σας με σχεδιαστές, όπως ο κορυφαίος Τζαν Πάολο Βενιέρ; Όλα ξεκινούν από τον σχεδιασμό και ζωντανεύουν με τα χέρια μας. Μια σκέψη που γίνεται ύλη. Είναι πολύ δύσκολο ένας έμπειρος και καταξιωμένος σχεδιαστής αυτού του χώρου να ασχοληθεί με μια ελληνική εταιρία. Βασικός λόγος είναι ότι τα ελληνικά εργοστάσια απευθύνονται στην τοπική αγορά μόνο, εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων. Από το ξεκίνημά μας επιδιώξαμε να συνεργαστούμε με καταξιωμένους σχεδιαστές από την Ιταλία και την Ελλάδα. Ο Τζαν Πάολο Βενιέρ είναι από τους πρώτους συνεργάτες μας και μας έχει βοηθήσει πολύ από το ξεκίνημά μας. Αγαπάει πολύ την Ελλάδα, το είδε σαν μια πρόκληση να συνεργαστεί μαζί μας. Όπως και ο Βαλεντίνο Μαρένγκο και Σάρα Ριτσάρντι. Αλλά και ο Σωτήρης Λάζου, Έλληνας σχεδιαστής διεθνούς φήμης, ο οποίος γνωρίζει τον χώρο όσο λίγοι, ή ο Θάνος Ζακόπουλος (CTRL design studio), Έλληνας καταξιωμένος σχεδιαστής με έδρα στο Μιλάνο ο οποίος έχει αναλάβει το Art Direction της εταιρίας μας τα τελευταία χρόνια. Ταυτόχρονα, σχεδιασμός είναι και η παρουσίαση των προϊόντων και της εταιρίας, με τον Νίκο Παλαιολόγο (Saint of Athens) να επιμελείται αυτό το κομμάτι.

Η ελληνική εταιρία που έκανε το μπετόν τέχνη σε όλο τον κόσμο

Ξεχωρίζετε ένα συγκεκριμένο κομμάτι ή συλλογή και γιατί; Δεν μπορώ να ξεχωρίσω κάτι. Όλα έχουν μια ιστορία πίσω τους που μου ξυπνούν κάποια ανάμνηση, από την διαδικασία ανάπτυξης, την έμπνευση, ή την συνεργασία με τον σχεδιαστή. Θα μπορούσα να μιλάω για ώρες για το καθένα από αυτά. Κάποια φτιάχτηκαν την περίοδο του lock down με τηλεδιασκέψεις και, μάλιστα, τότε βραβευθήκαμε και στο διεθνή διαγωνισμό Good Design Award.
Πώς η γεωγραφική και πολιτιστική ταυτότητα της Μεσογείου επηρεάζει το DNA της εταιρίας σας; Μα αυτό ήμαστε, εδώ ανήκουμε, έτσι έχουμε μάθει να ζούμε, κι αυτό θέλουμε να επικοινωνήσουμε σε όλο τον κόσμο. Όχι μόνο με τα προϊόντα μας, αλλά και μέσα από τον τρόπο που λειτουργούμε. Θα μπορούσα να μιλάω ώρες και γι’ αυτό. Η Μεσόγειος είναι ποικιλία. Στις εποχές, στη φυσιογνωμία, τα χρώματα, την αρχιτεκτονική, τα σχήματα. Εδώ συγκεντρωθήκαν πολιτισμοί και επιρροές, και από εδώ διαδόθηκαν στον υπόλοιπο κόσμο. Οι άνθρωποι, διαφορετικοί αλλά και τόσο ίδιοι, μοιράζονται κοινές συνήθειες που γεννήθηκαν από το κλίμα και την γη. Το γεύμα απλό και γενναιόδωρο, η φιλοξενία, η χαλαρότητα, το outdoor living η αυλή… Εμείς θέλουμε αυτό το συναίσθημα και αυτές τις μνήμες να τα μοιραστούμε με όλον τον κόσμο. Θέλουμε, όποιος αντικρίζει ένα προϊόν ή μια φωτογραφία να του ξυπνούν στη μνήμη εποχές, μυρωδιές, συνήθειες της Μεσογείου.
Τι σημαίνει για εσάς ότι η Urbi et Orbi έχει κερδίσει μια θέση στη διεθνή αγορά και έχει εξελιχθεί σε brand name; Είναι επιβράβευση της προσπάθειας μας, και δείγμα ότι κάτι κάνουμε καλά, ωστόσο έχουμε πολλά να κάνουμε ακόμα. Στόχος μας είναι η φυσιογνωμία μας να γίνει αναγνωρίσιμη και να ταυτιστεί με το brand name.
Πώς βλέπετε την πορεία της εταιρίας τα επόμενα χρόνια; Ποιες οι φιλοδοξίες σας σε τοπικό και διεθνές επίπεδο; Η παραγωγή θα παραμείνει για πάντα στην Ελλάδα, από ανθρώπους που χαίρονται να δημιουργούν με τα χέρια τους. Λογικά, αν δεν γίνει κανένας ‘’σεισμός’’ θα αυξήσουμε τα σημεία πώλησης παγκοσμίως, κάτι για το οποίο εργαζόμαστε συνεχώς. Εξάλλου, όσο πιο global γίνουμε, τόσο πιο local αποδοχή θα έχουμε.

www.urbietorbi.gr, @urbietorbi.gr/Instagram