Η ελληνική καθημερινότητα γίνεται πηγή έμπνευσης, τα στερεότυπα μετατρέπονται σε ανατρεπτικά αντικείμενα design και τα κλισέ σε τέχνη κατακτώντας το κοινό.

Ένα δαγκωμένο παγωτό ξυλάκι από πεντελικό μάρμαρο, ένας ημίθεος από ασβεστόλιθο, μια ρακέτα-επιφάνεια κοπής από μαύρο μάρμαρο, ένα δαχτυλίδι με ενσωματωμένο εντομοαπωθητικό «φιδάκι», δύο αλτήρες σε σχήμα ιωνικού κίονα, ένας χαρτοκόπτης κεραυνός… Απρόβλεπτα σύμβολα της ελληνικότητας αποτελούν πηγή έμπνευσης για τη δημιουργία αντικειμένων που αποδομούν το κιτς και μεταφράζουν τα στερεότυπα, μέσα από μια χιουμοριστική αλλά συγχρόνως βαθιά ματιά. Κάθε έργο των Greece is for Lovers είναι μια προσεκτική ανάγνωση της ελληνικής καθημερινότητας.

Greece is for Lovers: Το σχεδιαστικό δίδυμο που συστήνει το ελληνικό φολκλόρ στο εξωτερικό
Build your Myth: Βαράκια από ορείχαλκο (1,5 και 3 κιλά) εμπνευσμένα από την κιτς αισθητική των αθηναϊκών σουβενίρ, ένα αντικείμενο που θεωρείται «classic» Greece is for Lovers.

Η Χριστίνα Κοτσιλέλου και ο Θάνος Καραμπάτσος, το σχεδιαστικό δίδυμο πίσω από τις «αυθάδεις» δημιουργίες, δε φοβούνται να αναμετρηθούν με τις εθνικές «αδυναμίες». Μακριά από νόρμες και βαρετούς καθωσπρεπισμούς, με τόλμη, τεχνογνωσία και κριτική σκέψη, οι σχεδιαστές αγκαλιάζουν την υπερβολή και τη μετατρέπουν σε σύγχρονα αντικείμενα design με διεθνή απήχηση. Οι δύο δημιουργοί μιλούν στο Newmoney.gr για το ελληνικό design που -όπως τονίζουν- βρίσκεται παντού απλώς αλλάζει μορφές, για τα κλισέ που λειτουργούν σαν κοινή γλώσσα και για τον έρωτα που εμπνέει.

Το design λειτουργεί, μεταξύ άλλων, ως μέσο για να ανακαλύψεις την ιστορία και τον πολιτισμό ενός τόπου. Στη δική σας περίπτωση βλέπουμε μια καθαρή, ανόθευτη αγάπη τόσο για την Ελλάδα όσο για τις «παραφωνίες» της που την καθιστούν μοναδική. Πώς μεταφράζεται αυτή η ισορροπία -η αγάπη και η αποδοχή των αντιθέσεων- στο σχεδιαστικό σας έργο; Το έργο μας είναι καθαρά βιωματικό και πηγάζει από οπτικά κυρίως ερεθίσματα που δεχθήκαμε μεγαλώνοντας στην Αθήνα ως τόπο κατοικίας και της υπόλοιπης Ελλάδας ως τόπο διακοπών. Σίγουρα δεν έχουμε αποδεχθεί αυτές τις παραφωνίες που αναφέρατε, και ούτε πρόκειται -δεν χωνεύονται εύκολα εξάλλου. Απλώς ξεκινώντας είχαμε βαρεθεί να ντρεπόμαστε για αυτές και αποφασίσαμε να τις μετατρέψουμε σε έμπνευση, εξορκίζοντάς τες.

Greece is for Lovers: Το σχεδιαστικό δίδυμο που συστήνει το ελληνικό φολκλόρ στο εξωτερικό
Once Bitten Twice Shy: Διακόσμηση βιτρίνας του εμβληματικού Red Jane Bakery στα Χανιά για τα Χριστούγεννα

Με αυτή τη ματιά που ακροβατεί ανάμεσα στην αγάπη και την κριτική, επιστρέψατε στην Ελλάδα ύστερα από σπουδές στο εξωτερικό. Ποιες οι προκλήσεις που αντιμετωπίσατε και ποιες οι συμβουλές για κάποιον που θέλει να ξεκινήσει ένα δημιουργικό brand στη χώρα σήμερα; Υπάρχει χώρος για δημιουργικότητα; Την εποχή που γυρίσαμε στην Ελλάδα και ξεκινήσαμε το Greece is for Lovers, το τοπίο του product design ήταν σε πολύ αρχικό στάδιο. Καθώς το design μόλις είχε αρχίσει να διδάσκεται σε κάποιες δημόσιες σχολές, οι άνθρωποι που ασχολούνταν με τον σχεδιασμό αντικειμένων ήταν πολύ λίγοι: κυρίως αρχιτέκτονες ή interior designers που μπορεί να σχεδίαζαν και κάποια έπιπλα για έναν συγκεκριμένο χώρο. Έτσι, βρεθήκαμε σε ένα τοπίο εντελώς ανοιχτό, σχεδόν προκλητικά έτοιμο να δεχτεί ό,τι πιο τολμηρό και αυθάδικο είχαμε στο μυαλό μας. Δυσκολίες στην αρχή βέβαια υπήρχαν, όπως το να συνεννοηθείς με τεχνίτες και να τους πείσεις να κάνουν κάτι έξω από τις νόρμες τους, αλλά είχαμε υπομονή και όλα αυτά τα βλέπαμε σαν μια περιπέτεια. Όλο το εγχείρημα ήταν από την αρχή αυθόρμητο και εξελίχθηκε οργανικά, χωρίς κάποιο business plan, αλλά μόνο με το δικό μας πάθος, επιμονή και δίψα για δημιουργικότητα! Φυσικά, πάντα υπάρχει χώρος για δημιουργικότητα, ακόμα και σε εποχές όπως σήμερα που πολλοί ισχυρίζονται ότι το ΑΙ (σ.σ. τεχνητή νοημοσύνη) θα μας αντικαταστήσει, σίγουρα όμως θέλει αυτοπεποίθηση και να στοχεύεις ψηλά και εκτός συνόρων.

Το κιτς είναι εκείνο το «παραδοσιακό» στοιχείο που σπάνια παραδεχόμαστε πως, κατά βάθος, μας γοητεύει. Μέσα από τη δουλειά σας, το κιτς και τα στερεότυπα επαναπροσδιορίζουν την έννοια της ελληνικότητας. Πώς καταφέρνετε να τα μετατρέπετε από «ενοχικά» αισθητικά κατάλοιπα σε ζωντανά σύμβολα ταυτότητας και χιούμορ; Η δουλειά μας είναι βαθιά προσωπική -μια συνεχής εξερεύνηση της ταυτότητας, της παράδοσης και των μικρών «εθνικών μας αδυναμιών». Μας ενδιαφέρουν οι μνήμες, οι φαντασιώσεις και τα κλισέ που όλοι μοιραζόμαστε, ακόμη κι αν δεν τα παραδεχόμαστε δημόσια. Πάντα ήμασταν τολμηροί: στις ιδέες, στα υλικά, στο χιούμορ, στην ειρωνεία. Το κιτς δεν το φοβηθήκαμε ποτέ, αντίθετα το αγκαλιάσαμε και μέσα από αυτό προσπαθούμε να αναδείξουμε όσα θεωρούνται «ντροπιαστικά» ή «άσχημα», δίνοντας τους νέα αξία -και πολλές φορές, μια καλή αφορμή για γέλιο.

Greece is for Lovers: Το σχεδιαστικό δίδυμο που συστήνει το ελληνικό φολκλόρ στο εξωτερικό
Pass the Dutchie: Κεραμική πιατέλα σερβιρίσματος σε ροδάκια για ελεύθερη κίνηση
Greece is for Lovers: Το σχεδιαστικό δίδυμο που συστήνει το ελληνικό φολκλόρ στο εξωτερικό
Flavour of the Month: Ένα λαχταριστό λευκό παγωτό ξυλάκι-παπιέ-παπιέ από πεντελικό μαρμάρινο
Greece is for Lovers: Το σχεδιαστικό δίδυμο που συστήνει το ελληνικό φολκλόρ στο εξωτερικό
Arcadia’21: Βουκολική πολυτέλεια με ένα ανάποδο κουδούνι κατσίκας που μετατρέπεται σε αξεσουάρ για το σπίτι
Greece is for Lovers: Το σχεδιαστικό δίδυμο που συστήνει το ελληνικό φολκλόρ στο εξωτερικό
Slice me Nice: Μαρμάρινη σανίδα κοπής στο σχήμα του συμβόλου του ελληνικού καλοκαιριού, την ρακέτα

-Σε μία από τις κούπες σας αναφέρεται η φράση «Athens Sucks». Τι κρατάτε και τι ευχαρίστως θα πετούσατε από την πρωτεύουσα; Η σχέση μας με την Αθήνα έχει πολλά ups and downs, ανάλογα με τις εποχές. Μας αρέσουν στοιχεία, μέρη, κτήρια που δυστυχώς τείνουν να ξεχνιούνται ή να μην προστατεύονται. Είναι μια μεγάλη, απλωμένη πόλη με πολλές αντιθέσεις μεταξύ των γειτονιών της. Σίγουρα δεν θα κρατούσαμε την άσχημη και άναρχη αισθητική στις διαφημίσεις, ταμπέλες και billboards που βλέπεις παντού, την αφιλόξενη καθημερινότητα για τους πεζούς και φυσικά την αισθητή έλλειψη πράσινου.

Ποιο είναι το «signature» προϊόν σας ή εκείνο που θεωρείτε ότι εκπροσωπεί καλύτερα την εταιρία σας και ποιο το αγαπημένο των ξένων αγοραστών; Ένα αντικείμενο που θεωρείται πλέον «classic» Greece is for Lovers είναι τα βαράκια «Build your Myth», ένα από τα προϊόντα από την πρώτη συλλογή μας που εκφράζει απόλυτα την αισθητική, το χιούμορ, την υπερβολή και την σαρκαστικότητά μας. Άλλο αγαπημένο των ξένων αγοραστών υπήρξε και το «Hooker’s Delight», ποτήρι Martini με αξεσουάρ για -κυριολεκτικά- γερά καμάκια!

Πώς βλέπετε την αγορά σήμερα για αντικείμενα design στην Ελλάδα; Ποιες τάσεις διακρίνετε; Κατ’ αρχάς όλα τα αντικείμενα που έχουν μια χρήση θεωρούμε ότι είναι αντικείμενα design: από ένα τενεκεδένιο δοχείο για κρασί που βρίσκεις στα μαγαζιά της Αθηνάς, μέχρι έναν επώνυμο καναπέ που θα αγοράσεις από τον Δελούδη. Το design είναι παντού, απλώς αλλάζει μορφές. Οι designers στην Ελλάδα επίσης αυξάνονται και διακρίνονται διεθνώς και αυτό είναι ενθαρρυντικό. Όσον αφορά τις τάσεις, δεν πιστεύουμε σε αυτές, ούτε είναι κάτι που σκεφτόμαστε όταν δημιουργούμε ένα καινούργιο προϊόν, δεν τις κυνηγάμε και δεν μας καθοδηγούν. Ίσως το μόνο που θα μπορούσαμε να διακρίνουμε ως «τάση» της εποχής, είναι μια διαρκής ροή πληροφορίας που και στο design μεταφράζεται σε ατελείωτο βομβαρδισμό με νέα προϊόντα ειδικά μέσω social media. Μας στενοχωρεί επίσης ότι διακρίνουμε μια εμμονή με την «ωραία αισθητική» και όχι τόσο με το concept πίσω από τα αντικείμενα. Με άλλα λόγια, το design έχει γίνει περισσότερο διακοσμητικό και λιγότερο εννοιολογικό από ότι θα θέλαμε.

Greece is for Lovers: Το σχεδιαστικό δίδυμο που συστήνει το ελληνικό φολκλόρ στο εξωτερικό
Heaps: Βάζο για λουλούδια τρισδιάστατα εκτυπωμένο σε άμμο, φόρος τιμής στις ακτές της Μεσογείου
Greece is for Lovers: Το σχεδιαστικό δίδυμο που συστήνει το ελληνικό φολκλόρ στο εξωτερικό
Vanity Faith Lighting: Επιτραπέζια και επιδαπέδια φωτιστικά με χειροποίητο καλυμμαύχι ορθόδοξων ιερέων
Greece is for Lovers: Το σχεδιαστικό δίδυμο που συστήνει το ελληνικό φολκλόρ στο εξωτερικό
Demigod: Έργο από τραβερτίνο για όσους νιώθουν ημίθεοι
Greece is for Lovers: Το σχεδιαστικό δίδυμο που συστήνει το ελληνικό φολκλόρ στο εξωτερικό
Zeus!: Χαρτοκόπτης από ορείχαλκο και επιπλατινωμένο ορείχαλκο για την αλληλογραφία
Greece is for Lovers: Το σχεδιαστικό δίδυμο που συστήνει το ελληνικό φολκλόρ στο εξωτερικό
Athens Sucks: Κεραμική κούπα που με ειρωνεία παραπέμπει στο διάσημο λογότυπο «I love NY» του Milton Glaser

Όλα τα αντικείμενα παράγονται στην Ελλάδα και έχουν διεθνή παρουσία. Μιλήστε μας για την αναγνώριση του έργου σας στο εξωτερικό και την αποδοχή τους από το κοινό. Μας έκανε εντύπωση, ειδικά στην αρχή που συμμετείχαμε πολύ σε διεθνείς εκθέσεις, το πώς ο ξένος κόσμος κατανοούσε πλήρως το χιούμορ μας ακόμα και αν δεν ήταν τόσο οικείος με τις αναφορές μας. Οι περισσότεροι ξένοι, όμως, έχουν κάποιες εμπειρίες ή αναμνήσεις από την ιστορία μας ή έστω από το ελληνικό καλοκαίρι, γνωρίζουν ένα φολκλόρ κλισέ που τους συνδέει με την Ελλάδα. Κι αυτό λειτουργεί σαν κοινή γλώσσα.

Πίσω από το design υπάρχει πάντα ένα συναίσθημα. Ως «Greece is for Lovers» τι σημαίνει για εσάς ο έρωτας; O έρωτας που πραγματεύεται το Greece is for Lovers είναι ένας αγνός, ηδονιστικός έρωτας καλοκαιριού όπως αυτός προέκυπτε από την συνύπαρξη τουριστών και ντόπιων στα ελληνικά θέρετρα της δεκαετίας του 1980. Επίσης το πάθος πολλών ιδιωτών -ερασιτεχνών σχεδιαστών της εποχής, προς το αντικείμενο του πόθου τους, όπως μπορεί να ήταν ένα «φτιαγμένο» αυτοκίνητο ή μηχανή, μία αυτοσχέδια ντίσκο σε κάποιο χωράφι, ένα μπαρ γεμάτο προσωπικά ενθύμια και Diy (σ.σ. Do It Yourself, φτιάξτο μόνος σου) έπιπλα, ένα διακοσμημένο room to let, πλήρως απενοχοποιημένο για την απουσία οποιασδήποτε πολυτέλειας και exclusivity. Αυτό είναι το Love στο Greece is for Lovers.

www.greeceisforlovers.com