Οι φιγούρες που ξεκίνησαν ως εκκεντρικά memes και ήδη ξεπουλάνε στις online πωλήσεις.

Όταν εμφανίστηκαν τα Brainrots, κανείς δεν περίμενε ότι θα γίνονταν κάτι παραπάνω από μια σειρά τυχαίων σκίτσων που κυκλοφορούσαν ανάμεσα σε φίλους στο διαδίκτυο. Η δημιουργία τους ήταν απλή, σχεδόν αθώα: μερικές παράξενες φιγούρες με περίεργα ονόματα και ιταλικές καταλήξεις και μια δόση σουρεαλισμού που θύμιζε περισσότερο graffiti σε σχολικά τετράδια παρά κάποια στρατηγικά μελετημένη καλλιτεχνική δουλειά. Ακόμα και το όνομα ήταν ενδεικτικό: Brain rot (που σημαίνει στην κυριολεξία «σάπιο μυαλό») είναι μια χαρακτηριστική έκφραση στο διαδίκτυο, που χαρακτηρίζει όσους καταναλώνουν περιεχόμενο «χαμηλού επιπέδου». Αν κάποιος ήθελε να προσθέσει γκλαμουριά σ’ αυτές τις φιγούρες, ασφαλώς θα έβρισκε κάτι καλύτερο.

Τι είναι τα Italian Brainrots – Η τρέλα που έγινε brand
Lirilli Larila, ο χαρακτήρας που έχει στοιχεία κάκτου και ελέφαντα εμφανίζεται συχνά να περπατά στην έρημο φορώντας σανδάλια. Photo: tore.playstation.com

Κι όμως. Αυτή η δημιουργικότητα βρήκε γρήγορα απίστευτη απήχηση έξω από τον στενό κύκλο των δημιουργών. Δηλαδή μια ομάδα φίλων επαγγελματιών του χώρου του σχεδίου (από γραφίστες ως σχεδιαστές κόμικ ή και ψηφιακοί δημιουργοί) που απλά μοιράζονταν την ίδια αγάπη για τα memes και τα αυτοσχέδια σκίτσα. Κάτι στα σχέδια αυτά «μιλούσε» και στα παιδιά, αλλά και στους μεγαλύτερους: μια αίσθηση ανεμελιάς (o Bombardino Crocodillo είναι ένα βομβαρδιστικό αεροσκάφος με το πρόσωπο ενός κροκόδειλου), ένα ίχνος παράνοιας (ο Tralalero Tralala είναι ένας καρχαρίας με… αθλητικά παπούτσια), αλλά και μια αίσθηση ταύτισης με διάφορες στιγμές της καθημερινότητας. Οι χρήστες άρχισαν να μοιράζονται τα Brainrots στα social media, να τα χρησιμοποιούν ως stickers ή εικόνες στα σχόλια, και έτσι ξεκίνησε να γεννιέται μια τυχαία διάδοση, που έγινε viral πριν προλάβει να γίνει δουλειά.

Η νέα τρέλα μετράει έναν χρόνο ζωής
Από το Δεκέμβριο του 2024 που εμφανίστηκαν οι πρώτοι χαρακτήρες ως σήμερα έχει κυλήσει πολύ νερό στο αυλάκι -πάντα μέσω των social media, που ήταν το κύριο μέσο της εξάπλωσής τους. Στην αρχή ήταν λίγα shares, κάποια likes, μερικά σχόλια από φίλους που έλεγαν «τι είναι αυτά;». Στην πορεία, όμως, τα Brainrots άρχισαν να εμφανίζονται σε Instagram Reels, TikTok videos, και πολυάριθμα memes που αντλούσαν έμπνευση από την πραγματικά μοναδική αισθητική τους.
Το κοινό που αγκάλιασε τα Brainrots ήταν πολυδιάστατο. Παιδιά και έφηβοι που ήταν ήδη βυθισμένοι στον κόσμο των memes, αλλά και ενήλικες που έβρισκαν έναν αστείο τρόπο έκφρασης μέσα από αυτά τα εκκεντρικά σχέδια (quirky είναι η αγγλική λέξη που χρησιμοποιείται).

Τι είναι τα Italian Brainrots – Η τρέλα που έγινε brand
Bombardino Crocodillo, ένα βομβαρδιστικό αεροσκάφος με το πρόσωπο ενός κροκόδειλου. Photo: memian-lore.fandom.com

Η αίσθηση ότι οι Brainrots δεν ήταν απλά εικόνες, αλλά εικόνες που «έλεγαν» κάτι για το πώς νιώθεις όταν ξυπνάς χωρίς καφέ, ή όταν βλέπεις την κατάσταση της ζωής σου να θυμίζει χάος που μόνο ένα καρτούν μπορεί να αποτυπώσει, έφερε μια μαζική ταύτιση. Η κοινότητα άρχισε να μεγαλώνει και ολοένα περισσότεροι άνθρωποι μοιράζονταν τις δικές τους ιδέες: Είτε έφτιαχναν καινούργιους χαρακτήρες, είτε «διαμόρφωναν» τους παλιότερους. Δημιούργησαν έτσι έναν ολόκληρο κόσμο.

Η εμπορική πλευρά του φαινομένου
Όταν πια τα views και τα likes έφτασαν τα εξαψήφια και επταψήφια νούμερα, οι πρώτες ιδέες για t-shirts και hoodies με εκτυπωμένα Brainrots ήταν το φυσικό επόμενο βήμα: όταν κάτι αγαπιέται τόσο online, οι άνθρωποι θέλουν να το φορούν και να το δείχνουν. Τα designs δεν αφορούσαν απλά μια εικόνα, αλλά μια ολόκληρη διάθεση -το συναίσθημα του να είσαι μέρος μιας κίνησης που δεν παίρνει τον εαυτό της πολύ σοβαρά, αλλά ταυτόχρονα σε αντιπροσωπεύει.

Τι είναι τα Italian Brainrots – Η τρέλα που έγινε brand
O Tralalero Tralala είναι ένας καρχαρίας με… αθλητικά παπούτσια. Photo: italianbrainrot.miraheze.org
Τι είναι τα Italian Brainrots – Η τρέλα που έγινε brand
Ballerina Cappuccina, μια μπαλαρίνα που έχει για κεφάλι ένα φλιτζάνι καπουτσίνο.

Αυτό που ξεκίνησε με λίγα ρούχα σύντομα επεκτάθηκε σε κούπες, αυτοκόλλητα, day planners, ακόμα και σε πιο εξεζητημένα αντικείμενα. Η καθολική αποδοχή ώθησε τη δημιουργική ομάδα να σκεφτεί και πιο μεγάλες συνεργασίες. Σε ό,τι αφορά, όμως, τα προϊόντα (από μπλούζες και καπέλα μέχρι μπρελόκ και κούπες) η διάθεση γίνεται ακόμα μέσω «εναλλακτικών» πηγών, όπως συγκεκριμένες «ειδικές» ιστοσελίδες στο Facebook και όχι κάποια μεγάλα online shops. Στο eBay, επίσης, τα προϊόντα που σχετίζονται με τους χαρακτήρες Brainrots βρίσκονται σχεδόν πάντα στις πρώτες θέσεις δημοφιλίας.

Η ιδέα ότι τα Brainrots θα μπορούσαν να εμφανιστούν σε sets LEGO (με μικρές φιγούρες, παράξενες κατασκευές και περίεργες σκηνές) στην αρχή έμοιαζε ουτοπία. Και σ’ αυτή την περίπτωση, όμως, η ζωή ξεπέρασε την επιχείρηση: Χιλιάδες μικροί και μεγαλύτεροι fans άρχισαν να κατασκευάζουν τους χαρακτήρες Brainrots με τυχαία τουβλάκια. Όποιος συναρμολογούσε μια φιγούρα, μοιραζόταν τη φωτογραφία. Πριν λίγες ημέρες ανακοινώθηκε ότι η δημιουργική ομάδα των brainrots βρίσκεται σε συνομιλίες με τη LEGO για να κυκλοφορήσει και «επίσημη» σειρά.

Τι είναι τα Italian Brainrots – Η τρέλα που έγινε brand
Τα Italian Brairots t-shirts έχουν τεράστια ζήτηση από τη Gen Z και Gen Alpha. hoto: www.nelvanecart.com

Τα στατιστικά πωλήσεων μιλούν από μόνα τους: χιλιάδες t-shirts εξαντλήθηκαν μέσα σε λίγες ώρες από την κυκλοφορία τους από σελίδες στο Facebook που ήταν εντελώς ερασιτεχνικές! Κι αυτό, διότι ακόμα δεν έχει βγει απόλυτα άκρη με την κατοχύρωση των εικόνων των χαρακτήρων. Στις ΗΠΑ έχουν κατοχυρωθεί σ’ ένα όνομα, αλλά στην Ευρωπαϊκή Ένωση είναι δεκάδες οι αιτήσεις κατοχύρωσης σε διάφορες χώρες. Ένα ακόμα σημάδι ότι πρόκειται για πολύ δημοφιλείς χαρακτήρες. Tα videos στο Youtube που παρουσιάζουν τους ήρωες και τις περιπέτειές τους έχουν πια δεκάδες εκατομμύρια προβολές, κάποια και εκατοντάδες εκατομμύρια. Πλέον όποιος αναζητήσει «brainrot» στη δημοφιλή πλατφόρμα θα δει εκατοντάδες διαφορετικά videos, που διεκδικούν κομμάτι από την ούτως ή άλλως απρόσμενα μεγάλη πίτα.

Αυτή η «βιομηχανία» δεν περιορίστηκε σε φυσικά προϊόντα. Η ψηφιακή επέκταση ήταν φυσική συνέχεια: ειδικά AR φίλτρα με Brainrots που μπορούσαν να τοποθετηθούν σε φωτογραφίες και βίντεο, NFT συλλογές που αντιπροσώπευαν μοναδικές εκδόσεις χαρακτήρων, ακόμα και ψηφιακά pack merch για avatars σε online κόσμους. Κάθε νέο βήμα ενισχύει αυτόν τον ψηφιακό κόσμο, που ξεκίνησε ως μια σειρά αστείων σκίτσων και ήδη έχει εξελιχθεί σε ένα ολοκληρωμένο brand με πολλαπλές πτυχές.

Εισαγωγική φωτογραφία: Screenshot YouTube