Σε πλήρη αναδιάταξη βρίσκεται ο χάρτης της ηλεκτρικής ενέργειας στην Ελλάδα, με την ΔΕΗ να παραμένει ο παίκτης με την δεσπόζουσα θέση στην αγορά, χάνοντας όμως πιο εύκολα μερίδια αγοράς και την βιομηχανία, να εμφανίζεται για πρώτη φορά δεκτική να αλλάξει πάροχο και να μετακινείται στους ιδιώτες προμηθευτές ενέργειας.

Oι συνθήκες μεταβάλλονται διαρκώς και η έναρξη του target model στις αρχές Νοεμβρίου, θα αποτελέσει το κυριότερο εργαλείο για την πλήρη απελευθέρωση της αγοράς ηλεκτρισμού, με την κυβέρνηση να έχει ταυτίσει την υιοθέτηση του νέου μοντέλου στόχου με την μείωση του κόστους ενέργειας και επομένως με ανταγωνιστικότερα τιμολόγια για τους καταναλωτές.

Άλλωστε η διεθνής εμπειρία έχει δείξει ότι το target model, προσφέρει μεγαλύτερη διαφάνεια στο μηχανισμό προσφοράς – ζήτησης και διαμόρφωσης της τιμής, μειώνοντας τις χονδρεμπορικές τιμές και αναπτύσσοντας συνθήκες μεγαλύτερου ανταγωνισμού αλλά και αποτελεσματική διαχείριση της παραγωγής ΑΠΕ.

Ποια είναι όμως τα κυριότερα χαρακτηριστικά της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, ποιες είναι οι τάσεις και με ποια όπλα οι ιδιώτες προμηθευτές προσελκύουν πελάτες από την ΔΕΗ;

Στην αγορά του retail, ο ανταγωνισμός μεγαλώνει ενώ οι επιπτώσεις της πανδημίας διαφοροποιούν τον τρόπο εξυπηρέτησης πελατών και διευρύνουν τις ηλεκτρονικές συναλλαγές με σκοπό να παρέχουν μεγαλύτερη ασφάλεια. Οι προμηθευτές δείχνουν να επωφελούνται και από την ρευστότητα που φέρνει στην αγορά η υποχώρηση της χονδρεμπορικής τιμής ρεύματος, η οποία τους δίνει την δυνατότητα για μεγαλύτερα κέρδη και επομένως για πιο ευέλικτη εμπορική πολιτική. Είναι χαρακτηριστικό ότι η μέση Οριακή Τιμή Συστήματος (ΟΤΣ) το Σεπτέμβριο ήταν 46,62 €/ΜWh και ήταν μειωμένη κατά 14,29 ευρώ ανά ΜWh σε σχέση με πέρσι!
Κερδισμένοι είναι οι καταναλωτές, οι οποίοι έχουν να επιλέξουν προγράμματα με σημαντικές εκπτώσεις στην προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας αλλά και πιο «τολμηρές» προτάσεις με πακέτα που συνδέονται με δράσεις για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, την πράσινη ενέργεια αλλά και συνδυαστικά προγράμματα ηλεκτροκίνησης.

Πιο εύκολες οι μετακινήσεις πελατών

Με βάση τα τελευταία στοιχεία του Χρηματιστηρίου Ενέργειας, το Σεπτέμβριο το μερίδιο της ΔΕΗ στην αγορά υποχώρησε στο 64,30%, μειωμένο κατά 3,3% σε σχέση με τον Αύγουστο.
Το retail, συνεχίζει να εμφανίζει μεγάλη κινητικότητα, καθώς οι καταναλωτές μετακινούνται με μεγαλύτερη ευκολία μεταξύ των προμηθευτών ενώ ήδη υπάρχει η πρώτη μεταπήδηση του βιομηχανικού ομίλου της Μακεδονικής Εταιρείας Χάρτου (ΜΕΛ) από την ΔΕΗ στον Ήρωνα, τάση που αναμένεται να συνεχιστεί.

Σε ότι αφορά τους υπόλοιπους παίκτες, το αμέσως μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς μετά την ΔΕΗ έχει η Protergia της εταιρείας Μυτιληναίος με ποσοστό 8,50% και ακολουθεί ο Ήρωνας του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με 6,58%.
Τα αντίστοιχα μερίδια του προηγούμενου μήνα ήταν για την ΔΕΗ 67,61%, για την Protergia 7,56% και για την Ήρων 5,93%, ποσοστά που αποδεικνύουν την ταχύτητα με την οποία κερδίζουν έδαφος οι καθετοποιημένοι όμιλοι της αγοράς ηλεκτρισμού.
Σταθερά στην τέταρτη θέση με αυξανόμενο μερίδιο στο 5% (από 4,54% τον Αύγουστο) βρίσκεται η Elpedison και ακολουθούν οι: NRG (3,38%), Watt & Volt (2,68%), Volterra (2,34%), Volton (1,03%), ΚΕΝ (0,62%), Φυσικό Αέριο (1,32%) και ΖΕΝiΘ (1,17%).

Η αλλαγή παρόχου, αν και ακολουθεί βραδείς ρυθμούς έχει πάψει πλέον να είναι ταμπού για τους καταναλωτές. Πέρσι το 8,5% των πελατών της μέσης και χαμηλής τάσης, μετακινήθηκε και μέχρι τον Ιούνιο υπολογίζεται ότι είχαν αλλάξει πάροχο λίγο κάτω από 300.000 καταναλωτές.

Η εικόνα αυτή, προβλέπεται να συνεχιστεί φέτος που για πρώτη φορά οι ισχυρές άμυνες της ΔΕΗ δείχνουν τάσεις υποχώρησης. Το πώς όμως θα διαμορφωθεί η αγορά τους επόμενους μήνες θα εξαρτηθεί και από την εμπορική πολιτική
του κυρίαρχου παίκτη της αγοράς.

Η ΔΕΗ, έχει ήδη εγκαινιάσει μια ανταγωνιστική πολιτική τιμών, δίνοντας κίνητρα παραμονής στο δίκτυό της. Πρόσφατα λάνσαρε στην αγορά το νέο πακέτο ηλεκτρικής ενέργειας «myHome Enter» με 24μηνη διάρκεια, το οποίο προσφέρει 100 ευρώ σε παλιούς και νέους συνδρομητές για όσους εγγραφούν στο νέο πρόγραμμα ως τα τέλη Νοεμβρίου. Παράλληλα «τρέχει» η προσφορά για δωρεάν πάγιο στους πελάτες της έως τα τέλη του χρόνου. Η διοίκηση της εταιρείας έχει δηλώσει ότι μέσα στο επόμενο δίμηνο θα δώσει περισσότερες επιλογές στους καταναλωτές, προσφέροντας και νέα πακέτα ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου.

Ωστόσο, απέναντι στην ΔΕΗ υπάρχουν οι ισχυροί ιδιώτες προμηθευτές ενέργειες, οι οποίοι τους τελευταίους μήνες ακονίζουν τα όπλα τους και δείχνουν αποφασισμένοι να αυξήσουν τα μερίδιά τους, «πρασινίζοντας» το προϊοντικό τους καλάθι.

Η NRG του ομίλου Μοtor Oil επέλεξε να συνδυάσει τις ανάγκες ηλεκτρισμού με την νέα τάση της εποχής που είναι η φόρτιση ενός ηλεκτροκίνητου αυτοκινήτου, προωθώντας στην αγορά το OnTheGo. Το νέο πρόγραμμα, προσφέρει δωρεάν ηλεκτρική ενέργεια για τη χρήση του Ηλεκτρικού ή Plug In Υβριδικού Αυτοκίνητου για ένα ολόκληρο έτος, έκπτωση 30% σε Smart οικιακό φορτιστή και σε συνδυασμό με τη δράση επιδότησης ΚΙΝΟΥΜΑΙ ηλεκτρικά και την έκπτωση της nrg 30%, δίνει σημαντικά οικονομικά κίνητρα.

Πράσινη τιμολογιακή πολιτική, μέσω του EcoUP for HOME εφαρμόζει και ο Ήρωνας προσφέροντας στην αγορά νέα προγράμματα ηλεκτρικής ενέργειας. Με το EcoUP for HOME, οι οικιακοί καταναλωτές εξασφαλίζουν, 45% έκπτωση στις ανταγωνιστικές χρεώσεις προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας, 20 ευρώ δώρο για κάθε χρόνο παραμονής στο πρόγραμμα αλλά και πράσινη πιστοποίηση, η οποία παρέχεται κάθε χρόνο από την εταιρεία και εγγυάται ότι η ενέργεια που καταναλώνεται παράγεται από συγκεκριμένες εγκαταστάσεις Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας. Στο πλαίσιο αυτό, η εταιρεία αναλαμβάνει για κάθε πελάτη EcoUP, τη φύτευση 1 δένδρου, λαμβάνοντας μέρος σε δενδροφυτεύσεις και δράσεις εταιρικής ευθύνης σε συνεργασία με Περιβαλλοντικούς Φορείς.

Στην διευκόλυνση των πελατών της, περιορίζοντας τις συναλλαγές με φυσικό τρόπο επικεντρώνεται το τελευταίο διάστημα η ΖeniΘ. H θυγατρική της Ιταλικής ΕΝΙ στην Ελλάδα εισήγαγε πρόσφατα στην αγορά το ηλεκτρονικό συμβόλαιο, δίνοντας την ευκαιρία στους καταναλωτές να εξυπηρετηθούν από απόσταση και να επιλέξουν το συμβόλαιο που ταιριάζει περισσότερο με τις ανάγκες τους.

Η ηλεκτροκίνηση γίνεται πεδίο δόξης λαμπρό για τους προμηθευτές ενέργειας, οι οποίοι στο σύνολό τους επενδύουν σε δίκτυα φόρτισης και σε εμπορικές συμφωνίες για την διεύρυνση των σημείων πρόσβασης. Στον τομέα αυτά θα επεκταθούν εταιρείες όπως η Μυτιληναίος, η Ήρων αλλά και η Watt&Volt. Η τελευταία μέσω της υπηρεσίας Chargespot, δίνει πρόσβαση στους χρήστες ηλεκτροκίνητων οχημάτων σε πάνω από 100.000 φορτιστές στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Η σχετική εφαρμογή διατίθεται δωρεάν σε Play Store και App Store για χρήση από κινητό ή tablet, κάτι που επιτρέπει στους χρήστες να εντοπίζουν τα διαθέσιμα σημεία και να πραγματοποιούν φορτίσεις εύκολα, οικονομικά και με ασφάλεια. H εταιρεία μάλιστα προσφέρει σε επιχειρήσεις και δήμους που επιθυμούν ενταχθούν στην υπηρεσία Chargespot και να γίνουν μέλη του δικτύου, έως 100% χρηματοδότηση με πλήρη ανάληψη του κόστους για την προμήθεια, εγκατάσταση, αδειοδότηση, συντήρηση και λειτουργία των σταθμών φόρτισης.