Μπορεί η πανδημία να έχει λειτουργήσει ως επιταχυντής των εξελίξεων ειδικά στον τομέα της τεχνολογίας και της ψηφιακοποίησης, αντίστοιχα, ωστόσο, έχει επιταχύνει και τις εξελίξεις στο κλάδο του τουρισμού για την υιοθέτηση πρακτικών προς την κατεύθυνση της βιωσιμότητας και αειφορίας.

Προς αυτή την κατεύθυνση άλλωστε κινείται και το ίδιο το ταξιδιωτικό κοινό, το οποίο, όπως προκύπτει από τις έρευνες, ήδη λειτουργεί και θα λειτουργεί ακόμη περισσότερο τη μετά Covid- 19 περίοδο πιο συνειδητοποιημένα σε επιλογές καταλυμάτων που εφαρμόζουν ακριβώς τέτοιου είδους πρακτικές, με την πανδημία να έχει παίξει σημαντικό ρόλο για τη συγκεκριμένη τάση που ούτως ή άλλως είχε ξεκινήσει ήδη υπό συνθήκες κανονικότητας. Η πανδημία έχει δημιουργήσει τη μεγάλη ευκαιρία στον τουρισμό να επαναπροσδιοριστεί με απόλυτους όρους βιώσιμης ανάπτυξης.

Ακριβώς γι’ αυτό το λόγο η θέσπιση στρατηγικών στόχων για τη βιώσιμη ανάπτυξη που λαμβάνουν υπόψη τα ESG κριτήρια (Περιβαλλοντικά-Κοινωνικά –Εταιρική Διακυβέρνηση) είναι τόσο σημαντική σήμερα όσο και η βιωσιμότητα των ίδιων των επιχειρήσεων και στον κλάδο του τουρισμού,  ο οποίος πανευρωπαϊκά δέχθηκε τεράστιο χτύπημα λόγω της πανδημίας. Τόσο στα ταξίδια όσο και στον κλάδο της φιλοξενίας εδραιώνεται η άποψη ότι με τον τρόπο αυτό «ενισχύεται και θα ενισχύεται και στη μετά Covid 19 περίοδο η ανθεκτικότητα της εταιρείας, εδραιώνονται καλύτερες σχέσεις με την κοινωνία, τους εργαζομένους και μετόχους, ενώ η εταιρεία διασφαλίζει πιο βιώσιμες προοπτικές για το μέλλον».

«Πιστεύουμε ότι ως όμιλος μπορούμε να προχωρήσουμε μπροστά όταν οι άνθρωποι μας αλλά και οι τοπικές κοινωνίες αντίστοιχα προχωρούν μπροστά. Στόχος μας είναι να έχουμε ένα θετικό κοινωνικό, οικονομικό και περιβαλλοντικό αντίκτυπο σε τοπικό και ευρύτερο κοινωνικό επίπεδο στις περιοχές όπου δραστηριοποιούμαστε» είναι τώρα το σύνθημα κορυφαίων ομίλων στον τουριστικό κλάδο. Οι μεγάλες αλυσίδες του εξωτερικού προσπαθούν τα τελευταία χρόνια να εφαρμόσουν στην πράξη ακριβώς αυτό, εν μέσω μάλιστα της μεγάλης συζήτησης που είχε ξεκινήσει προ πανδημίας για το θέμα του υπερτουρισμού και την αρνητική του πτυχή στους προορισμούς που υφίστανται τις συνέπειες των εκατοντάδων χιλιάδων τουριστών κατά τη διάρκεια της του peak της σεζόν. Mε βάση τα στοιχεία έρευνας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ταξιδίων, υπολογίζεται ότι τέσσερις στους δέκα Ευρωπαίους είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν περισσότερο για να επισκεφθούν προορισμούς με λιγότερο κόσμο. Επιπλέον, το 51% δηλώνει πως επιθυμεί να ταξιδεύει περισσότερο σε περιόδους διαφορετικές από εκείνες της εποχικής κορύφωσης του τουρισμού. Το 44% συμφωνεί πως πρέπει να κάνει υψηλότερες δαπάνες απ’ ό,τι στο παρελθόν ώστε να στηριχθούν οι τοπικές κοινωνίες και οικονομίες, ενώ το 37% δηλώνει διατεθειμένο να πληρώσει περισσότερο προκειμένου να μειωθεί το αποτύπωμα άνθρακα του ταξιδιού του.

Η στρατηγική των μεγάλων «παικτών» διεθνώς

Η βιωσιμότητα στον τουρισμό δεν έχει να κάνει απαραίτητα με τη διαχείριση του μεγάλου αριθμού των τουριστών σε έναν προορισμό ούτε με τον αριθμό των μιλίων που ‘’καταναλώνει’’ ένας ταξιδιώτης σε ένα αεροπορικό ταξίδι. Εχει να κάνει με όλες τις πτυχές της φιλοξενίας και δεν είναι τυχαίο ότι κολοσσοί όπως η Marriott, η  Hilton, η Accor,  πέραν των  επιμέρους στόχων για την εσωτερική τους λειτουργία και τους εργαζομένους τους, προτάσσουν πλέον φιλόδοξους ‘’πράσινους’’ στόχους που θα πρέπει να ‘’πιαστούν΄’ μέσα στα επόμενα χρόνια.

Για παράδειγμα η Hilton έχει ήδη ανακοινώσει το στόχο της ώστε να μειώσει σε ποσοστό 30% τα τρόφιμα που δεν καταναλώνονται από τους πελάτες της έως το 2030, όπως άλλωστε και η Accor και η Hyatt που επίσης έχουν υιοθετήσει ήδη τεχνολογικές λύσεις ώστε να μειώσουν την σπατάλη τροφίμων. Η Marriott International έχει δηλώσει ότι χτίζει ενεργειακά αποδοτικά ξενοδοχεία, χρησιμοποιώντας Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας -όπου είναι δυνατόν- και θα χρησιμοποιεί τουλάχιστον 30% Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας έως το 2025. Αντίστοιχα, η Hilton έχει δηλώσει ότι θα μειώσει τις εκπομπές της κατά 66% έως το 2030 και 90% έως το 2050. Η Marriott ανακοίνωσε επίσης ότι θα σταματήσει να παρέχει προϊόντα περιποίησης σε πλαστικά μπουκάλια μίας χρήσης, σε μια προσπάθεια να μειώσει τα απόβλητα που προκαλούνται από τις συσκευασίες και καταλήγουν σε χωματερές κάθε χρόνο.

Στην Ελλάδα, όπου ούτως ή άλλως η εγχώρια ξενοδοχεία χαρακτηρίζεται έχει πιο μικρό και οικογενειακό χαρακτήρα, η στροφή ακριβώς σε αυτού του είδους τις πρακτικές έχει ξεκινήσει από μεγάλους εγχώριους ομίλους. Σημείο αναφοράς στην εν λόγω προσέγγιση και τον μελλοντικό σχεδιασμό αποτελούν οι αρχές της Συμφωνίας του Παρισιού για το Κλίμα όπως και οι Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης (SDG) του ΟΗΕ και περαιτέρω συστάσεις παγκόσμιων οργανισμών.