Όπως εξελίσσεται η πανδημία και παρά την ελπίδα των εμβολίων πιθανότατα η επιστροφή στην ομαλότητα δεν θα γίνει ούτε τον Ιανουάριο, ούτε τον Φεβρουάριο.

Δεδομένου του μεγάλου όγκου συναλλαγών στις λιανικές πωλήσεις που γίνεται κατά την εορταστική περίοδο, το πρώτο τρίμηνο θα αρχίσουν να γίνονται αισθητές οι επιπτώσεις του lockdown. Αυτό προφανώς είχε κατά νου χθες ο υπουργός Οικονομικών Χ. Σταικούρας όταν δήλωσε ότι « Θα είναι μια δύσκολη χρονιά φέτος και οι πρώτοι μήνες του 2021. Θα έχουμε βαθιά ύφεση και διόγκωση της ανεργίας», εκτιμώντας ωστόσο ότι θα είναι σε χαμηλότερα επίπεδα από τον μέσο ευρωπαϊκό όρο.

Από την αγορά λείπουν χρήματα κι όσο περνά ο χρόνος με τις συνθήκες του lockdown -χωρίς φυσικά να αμφισβητείται ότι έχουμε άλλη επιλογή εκτός από την τήρηση των οδηγιών που δίνουν οι λοιμωξιολόγοι- τα προβλήματα θα γίνονται σοβαρότερα. Πίσω από τον κάθε κλάδο που γνωρίζουμε τη δεινή θέση στην οποία έχουν περιέλθει οι επιχειρήσεις – πχ αεροπορικές, γιώτινγκ, ταξιδιωτικά γραφεία, εστίαση, ακτοπλοΐα, ξενοδοχεία κλπ- υπάρχει μια αλυσίδα εταιριών, υπηρεσιών κλπ που επίσης έχει περιέλθει σε καθεστώς αναγκαστικής αδράνειας.

Για παράδειγμα πίσω από τη διασκέδαση, τα εστιατόρια, γάμους βαπτίσεις κλπ λειτουργεί μια εφοδιαστική αλυσίδα όσων τους προμηθεύουν τις πρώτες ύλες. Όσο παρατείνεται η καραντίνα το πρόβλημα μεταφέρεται και σε εταιρίες τροφίμων και οινοπαραγωγούς μέχρι επαγγελματικά πλυντήρια. Για αυτό πρέπει να προετοιμαστούμε για ένα δύσκολο πρώτο τρίμηνο το 2021 και να ευχηθούμε οι εμβολιασμοί να αποδειχθούν τελικά τόσο αποτελεσματικοί όσο προσδοκούμε, ώστε να ξεκινήσει δυναμικά η τουριστική σεζόν. Γιατί αυτή θα είναι η σωτηρία μας.