Σκοπός του εξωδικαστικού συμβιβασμού είναι η συνολική αντιμετώπιση και ρύθμιση επιχειρηματικών οφειλών προς πιστωτές του Ιδιωτικού (Τράπεζες- λοιποί ιδιώτες πιστωτές) και Δημοσίου Τομέα (ΙΚΑ, Εφορία), προκειμένου να εξασφαλιστεί η συνέχιση της λειτουργίας των βιώσιμων επιχειρήσεων αλλά και των ελεύθερων επαγγελματιών που συνεχίζουν την δραστηριότητά τους.

Ο σχετικός νόμος  4469 ψηφίστηκε την 7/5/2017  και μπορούν να υποβάλλονται  αιτήσεις  για την υπαγωγή  στη διαδικασία εξωδικαστικής  ρύθμισης  έως την 31η Δεκεμβρίου 2018.

Πέρασε ένας περίπου χρόνος από την ψήφιση του νόμου  και ακόμα διαμορφώνεται το θεσμικό πλαίσιο (με διευκρινιστικές διατάξεις) και δίνονται  εξηγήσεις για την χρήση της σχετικής πλατφόρμας  της  ηλεκτρονικής  διεύθυνσης  της Ειδικής  Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους (ΕΓΔΙΧ).

Μάλιστα συγκεκριμένα οι ασφαλισμένοι του τ. ΕΤΑΑ (δικηγόροι, μηχανικοί, γιατροί) που επιθυμούν να υποβάλλουν αίτηση ρύθμισης στο πλαίσιο του εξωδικαστικού μηχανισμού  θα πρέπει να υποβάλλουν την αίτηση τους μέσω της ιστοσελίδας της ΕΓΔΙΧ μετά τις 19 Μαρτίου του 2018.

Ας πούμε ότι είναι σχετικά δικαιολογημένες οι μέχρι τώρα καθυστερήσεις έως ότου ξεκαθαριστεί το νομικό πλαίσιο, καθυστερήσεις που  βέβαια είχαν σαν αποτέλεσμα να έχει υποβληθεί μικρός αριθμός αιτήσεων, πολύ μικρότερος του αναμενόμενου , έχουν υπαχθεί πολύ λιγότερες και έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία για ελάχιστες επιχειρήσεις (άλλωστε οι ελεύθεροι επαγγελματίες  τώρα αρχίζουν).

Βασική δικαιολογία είναι η πραγματικότητα, ότι για πρώτη φορά εφαρμόζεται στην χώρα μας ένας νόμος που εξετάζει την βιωσιμότητα μιας οντότητας σε σχέση με το σύνολο των οφειλών της.

Όμως τώρα που ο νόμος αρχίζει να γίνεται  κατανοητός  από τους συναδέλφους οικονομολόγους  και δικηγόρους και θα μπορούσε να λειτουργήσει ευεργετικά για την οικονομία της χώρας, πάλι κάτι λείπει,  φοβάμαι πως πάλι κάτι έχουν ξεχάσει.

Στον νόμο εντάσσονται οφειλές που ήταν σε καθυστέρηση την 31/12/2016. Δηλαδή σχεδόν άχρηστος  ο νόμος ,αν σκεφτεί κανείς πως οι εταιρείες που «το παλεύουν», στην πλειονότητά τους, έχουν ξεμπερδέψει με το 2016 και οφείλουν πλέον χρέη που βεβαιώθηκαν το 2017 και το 2018. Πότε περιμένουν να αναπροσαρμόσουν τον νόμο αφού πέρασε σχεδόν ένα έτος από την ψήφισή του.

Αν υπολογίσουμε και το χρόνο που διαρκεί η διαδικασία θα διαπιστώσουμε πως μια αίτηση που υποβάλλεται  σήμερα και θα ολοκληρωθεί στην καλύτερη περίπτωση τον Μάιο ή Ιούνιο του 2018 θα δίνει το δικαίωμα στην οντότητα (οφειλέτης)  να ρυθμίσει τις οφειλές της έως την 31/12/2016 που θα έχουν σχεδόν εξοφληθεί . Ας το αλλάξουν λοιπόν, ας το αναπροσαρμόσουν έγκαιρα   και ας  ορίσουν τις  οφειλές έως  31/12/2017.

Ας λειτουργήσουμε μια φορά ορθολογικά και ομαλά. Είναι τόσο δύσκολο;

* Ο Δημήτρης Κωνσταντόπουλος είναι Οικονομολόγος, Μέλος της επιστημονικής ομάδας της AST BOOKS