Το Ίδρυμα Οικονομικών & Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ) και οι ερευνητές του ήταν πίσω από μια πρωτότυπη για τα ελληνικά δεδομένα και πολύ ιδιαίτερη για το περιεχόμενο της μελέτη που έχει τίτλο: «Παραγωγή Κινηματογραφικών Ταινιών στην Ελλάδα: Επιδράσεις στην Οικονομία».  

Η μελέτη που αφορά την ανάδειξη του κινηματογράφου και των οπτικοακουστικών προϊόντων γενικά, σε παράγοντες οικονομικής ανάπτυξης  ανατέθηκε στο Ίδρυμα Οικονομικών & Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ), από την Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου, και έγινε δυνατή χάρη στην υποστήριξη του Ιδρύματος Ωνάση.

Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα στοιχεία της μελέτης είναι εκείνο που αφορά την «μέτρηση» του οικονομικού αντίκτυπου μίας μεγάλης ξένης παραγωγής η οποία κινηματογραφείται στην Ελλάδα.

Συγκεκριμένα, χωρίς να υπολογίζονται οι καταλυτικές επιδράσεις σε όρους προσέλκυσης τουριστών από το εξωτερικό, εκτιμάται ότι το ΑΕΠ της χώρας μπορεί να αυξηθεί κατά 39 εκατομμύρια ευρώ ως αποτέλεσμα δαπάνης ύψους 25 εκατομμύρια ευρώ για τα γυρίσματα μιας σχετικά μεγάλης, για τα Ευρωπαϊκά δεδομένα, ξένης παραγωγής στην Ελλάδα. Οι ερευνητές χρησιμοποίησαν ένα πολύ πρόσφατο παράδειγμα,  είναι της ταινίας“Mamma Mia!”, το κόστος της οποίας εκτιμάται ότι έφθασε τα 52 εκατομμύρια ευρώ.

Ας μείνουμε στα συμπεράσματα της μελέτης. Σε όρους απασχόλησης, μία και μόνο μεγάλη ξένη παραγωγή μπορεί να συντηρήσει κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων πάνω από 755 θέσεις εργασίας, εκ των οποίων 223 αφορούν τους κλάδους που συμμετέχουν άμεσα στην παραγωγή. Οι επσιημάνσεις των μελετητών  εχουν ιδιαίτερη αξία για τη συνέχεια, την επόμενη μέρα: «Το γεγονός αυτό υποδεικνύει ότι αξιοποιώντας τα πλεονεκτήματα που διαθέτει η χώρα μπορεί να καθιερωθεί ως μία ανταγωνιστική επιλογή για τα γυρίσματα οπτικοακουστικών έργων, ενισχύοντας ταυτόχρονα τον εγχώριο κλάδο τόσο σε αναγκαίες υποδομές (π.χ. ανάπτυξη νέων τεχνολογιών) όσο και σε νέες εξειδικευμένες θέσεις εργασίας».

Εξάλλου, όπως παρατηρούν οι ίδιοι οι μελετητές «πολύ σημαντική επίδραση μπορεί να έχει μια εμπορικά επιτυχημένη ξένη παραγωγή και σε όρους προσέλκυσης τουρισμού. Σύμφωνα με τη βιβλιογραφία, ταινίες όπως για παράδειγμα η Τροία, οι Χάρι Πότερ και Ο Άρχοντας των Δαχτυλιδιών οδήγησαν σε πάνω από 40% αύξηση των επισκεπτών στις περιοχές που έγιναν τα γυρίσματα. Για την Ελλάδα, σύμφωνα με τις οικονομετρικές μας εκτιμήσεις υπάρχουν ισχυρές ενδείξεις ότι ταινίες όπως «Το Μαντολίνο του Λοχαγού Κορέλι» και «Lara Croft: Tomb Raider» οδήγησαν σε στατιστικά σημαντική αύξηση του τουρισμού στην Κεφαλονιά και στις Κυκλάδες αντίστοιχα. Ενδείξεις υπάρχουν για θετική επίδραση και της ταινίας «Mamma Mia» στην τουριστική κίνηση του νομού Μαγνησίας, οι οποίες όμως δεν είναι τόσο ισχυρές, ενδεχομένως επειδή η επίδραση ενδέχεται να επικεντρώνεται μόνο σε ένα μέρος του νομού».

Κατά συνέπεια το πράγμα  μιλάει από μόνο του. Η βιομηχανία του κινηματογράφου ως ένα υποσύνολο της δημιουργικής βιομηχανίας μπορεί να συμβάλει στην υπόθεση της ανάκαμψης και της ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας.