Ένας παλιός, άγραφος νόμος «λέει» πώς μια αγορά στηρίζεται στο βασικό της προϊόν – αν αυτό απαξιωθεί, τότε κινδυνεύει και η ίδια η ύπαρξη της αγοράς.

Ένας νόμος – σοφός μέσα στην απλότητα του- που βρίσκει εφαρμογή στις μέρες μας στην πολύπαθη αγορά του αθλητικού θεάματος. Τα τελευταία γεγονότα είναι πάνω κάτω γνωστά. Η αναβολή της διεξαγωγής του τελικού του Κυπέλλου λίγα 24ωρα πριν από την σέντρα, η εκκρεμότητα με την βαθμολογία της Super League αλλά και με τις αδειοδοτήσεις και τους αγώνες play off. Και αν τα τελευταία γεγονότα είναι το κερασάκι στην τούρτα υπάρχουν και τα μόνιμα διαρθρωτικά ζητήματα…

Μάλιστα, η αδυναμία επίλυσης τους από την πλευρά των παραγωγών αθλητικού θεάματος που δεν είναι άλλες από τις ΠΑΕ οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια όχι μόνο στην απαξίωση του προσφερόμενου προϊόντος αλλά και στην ολοσχερή καταστροφή της ίδιας της αγοράς. Τα προμηνύματα ή και τα μηνύματα είναι σαφή – δεν επιδέχονται αμφισβήτηση!

Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Η διοργανώτρια αρχή Super League, ο συνεταιρισμός των ΠΑΕ που οι ομάδες τους αγωνίζονται στα γήπεδα της μεγάλης κατηγορίας δεν κατάφερε – για πρώτη φορά στα χρονικά- να εξασφαλίσει χορηγό και να έχει έσοδα. Για την ίδια περίοδο το πρωτάθλημα της Football League – η παλιά Β΄ Εθνική- άρχισε μετά από πολλές αναβολές και ο χορηγός βρέθηκε με τα χίλια ζόρια.

Με λίγα λόγια, κανείς δεν είναι διατεθειμένος να επενδύσει βάζοντας ζεστό χρήμα σε μια δραστηριότητα που οι ίδιοι οι παραγωγοί της με συνειδητές επιλογές απαξιώνουν σε κάθε τους βήμα. Η απαξίωση του αθλητικού θεάματος συνεπάγεται μείωση του ενδιαφέροντος των θεατών – είτε στο γήπεδο, είτε από τον καναπέ τους. Με άλλα λόγια, λιγότεροι θεατές στις κερκίδες, λιγότεροι συνδρομητές στα αθλητικά κανάλια, λιγότεροι παίκτες στην αγορά του στοιχηματισμού.

Τα έσοδα από τα εισιτήρια -από χρόνια πια- δεν είναι άξια λόγου, δεν φτάνουν ούτε για ζήτω… Τα έσοδα που μετρούν προέρχονται από χορηγίες και τα δικαιώματα μετάδοσης των αγώνων. Οι χορηγίες σχεδόν ανύπαρκτες και η φίρμα Stoiximan.gr προτίμησε να δώσει χρήματα και να στηρίξει το πρωτάθλημα της Football League που αγκαλιάζει το κοινό της ελληνικής περιφέρειας, ενώ τα έσοδα της Super League – που πάνε στις ΠΑΕ της μεγάλης κατηγορίας- προέρχονται σχεδόν από τα τηλεοπτικά δικαιώματα της συνδρομητικής τηλεόρασης και δη, της Forthnet με τα αθλητικά κανάλια Nova.

Στην περίπτωση της εισηγμένης Forthnet ο τζίρος της το 2016 μειώθηκε κατά 7,8%, επηρεασμένος όχι μόνο από το δυσμενές μακροοικονομικό περιβάλλον αλλά και την υπό-απόδοση της Super League λόγω της μειωμένης εμπορικότητας του ελληνικού πρωταθλήματος ποδοσφαίρου, όπως έχει ήδη καταγραφεί επίσημα και σε έρευνα που πραγματοποίησαν η Delloite και η PwC για την ίδια τη διοργανώτρια αρχή το φθινόπωρο του 2016.

Τι όμως πρακτικά σημαίνει υπο-απόδοση; Με απλά λόγια, η Forthnet υπογραμμίζει το γεγονός ότι επένδυσε σε ένα προϊόν αθλητικού θεάματος προκειμένου να προσελκύσει πελάτες- συνδρομητές στα κανάλια που έχει στην πλατφόρμα της και αυτό το προϊόν για τους γνωστούς σε όλους λόγους έχει χάσει την ελκυστικότητα του, την δυνατότητα να προσελκύει πελάτες και συνδρομητές. Απλά λόγια, καθαρές κουβέντες.

Αλλά, δεν είναι μόνο οι συνέπειες που φαίνονται στα αποτελέσματα της Forthnet. Παλαιότερα, ο σημερινός δήμαρχος Πειραιά, ο Γιάννης Μώραλης επικεφαλής της διοργανώτριας αρχής είχε προκαλέσει μια έρευνα του ΙΟΒΕ που αποδείκνυε ότι η αγορά του αθλητικού θεάματος στην Ελλάδα και δη, εκείνη του ποδοσφαίρου έχει μια συμβολή της τάξης του 2 % του ΑΕΠ σε ετήσια βάση. Με άλλα λόγια, η έρευνα του ΙΟΒΕ πρόβαλε την μεγάλη εικόνα μιας οικονομικής και κοινωνικής δραστηριότητας που παράγει άμεσα και έμμεσα δουλειές, θέσεις απασχόλησης και εισοδήματα σε χιλιάδες Έλληνες – από την μπουτίκ της ομάδας που πουλάει τις εμφανίσεις μέχρι τα ταξιδιωτικά γραφεία και τα ξενοδοχεία για τα ματς με διεθνή συμμετοχή. Και το ερώτημα είναι πως μπορείς να κλωτσάς στην εξέδρα και ακόμη παραπέρα το 2 % του ΑΕΠ; Προς το παρόν, απάντηση δεν φαίνεται στον ορίζοντα.