Αυτές τις γιορτές, οι Ευρωπαίοι έμποροι λιανικής αγωνίζονται να βάλουν τους αγοραστές σε εορταστική διάθεση, καθώς η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία που προκάλεσε ενεργειακή κρίση, απαιτεί μια πρωτοφανή θυσία: τον χριστουγεννιάτικο φωτισμό.

Με την προοπτική του μπλακ άουτ και του δελτίου να έρχεται όλο και πιο κοντά, αξιωματούχοι σε πόλεις όπως το Ελσίνκι, η Λισαβόνα και το Λονδίνο τραβούν την πρίζα στον διακοσμητικό φωτισμό σε κεντρικούς δρόμους και πλατείες. Η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία έχει πλήξει τις σχέσεις με τον σημαντικότερο προμηθευτή ενέργειας της ευρωπαϊκής ηπείρου και οι κάτοικοι καλούνται να μειώσουν την κατανάλωση θέρμανσης και ηλεκτρικού ρεύματος. Τα λιγότερα φώτα στη διάρκεια της εορταστικής περιόδου είναι μέρος αυτής της προσπάθειας.

Ο πιο γνωστός εμπορικός δρόμος της Ζυρίχης, Bahnhofstrasse, είναι από τους πλέον ακριβούς στην Ευρώπη με βασικό στολίδι του το Lucy, ένα φαντασμαγορικό θέαμα που γίνεται κάθε χρόνο και γεμίζει το νυχτερινό ουρανό με «διαμάντια». Φέτος όμως το θέαμα θα περιοριστεί στα καταστήματα Louis Vuitton και Gucci για πέντε ώρες τη νύχτα, σχεδόν στο ήμισυ της συνήθους διάρκειας.

Και το ερώτημα που τίθεται είναι πόσοι καταναλωτές θα είναι πρόθυμοι να ξοδέψουν για αγορές στη διάρκεια της περιόδου που θεωρείται η πιο ευτυχισμένη του έτους.

«Δεν μπορώ να φανταστώ ότι αυτό δεν έχει αντίκτυπο στην αγοραστική συμπεριφορά», δήλωσε ο Μαρσέλ Στόφελ, επικεφαλής του Ελβετικού Συμβουλίου Χώρων Αγορών.

Τα περίφημα Χριστουγεννιάτικα φώτα της Oxford Street του Λονδίνου θα καταναλώσουν φέτος λιγότερη ενέργεια κατά τα 2/3, μειώνοντας την ώρα λειτουργίας τους σε οκτώ ώρες ημερησίως και αντικαθιστώντας το φωτισμό με λαμπτήρες LED, σύμφωνα με την New West End Company, που έχει τη διοργάνωση.

Στη Φρανκφούρτη, οι αρχές όχι μόνο θα μειώσουν τα φώτα, αλλά και δεν θα θερμάνουν τις τουαλέτες στην ιστορική χριστουγεννιάτικη αγορά Roemer Square της πόλης. Αυτό ανησυχεί τους ιδιοκτήτες κοντινών καταστημάτων όπως το Railslide, το οποίο βασίζεται στην κίνηση με τα πόδια και σε μια εορταστική ατμόσφαιρα για να τονώσει τις πωλήσεις σνόουμπορντ και εξοπλισμού σκι.

«Αν ο κόσμος δεν θέλει πια να έρχεται στην πόλη, αυτό μας πληγώνει πολύ, πάρα πολύ», αναφέρει ο ιδιοκτήτης καταστήματος, Τιμ Στίτσελ.

Αν και αρκετοί όμιλοι λιανικής ευελπιστούν ότι θα «ανταμειφθούν» από τους καταναλωτές για τη συνετή συμπεριφορά τους να κλείσουν τα φώτα και να συμβάλουν στην εξοικονόμηση ενέργειας, πρόσφατη έρευνα από την ελβετική ένωση καταστημάτων έδειξε ότι η ενεργειακή κρίση θα αφήσει το αποτύπωμά της. 

Ωστόσο, ενώ οι ανησυχίες φαίνεται να στοιχειώνουν την φετινή εορταστική περίοδο, σε ορισμένες πόλεις αναρωτιούνται μήπως οι περικοπές του στολισμού επιλέγονται από τους δημόσιους αξιωματούχους για τη μείωση εργατικού κόστους παρά εξοικονόμησης ενέργειας.

Το χριστουγεννιάτικο σύνολο της Ζυρίχης δεν είναι και τόσο δαπανηρό: σύμφωνα με την εταιρεία που κατασκευάζει τα φώτα, ολόκληρη η οθόνη καταναλώνει περίπου 3 κιλοβατώρες ανά ώρα – περίπου το ισοδύναμο με αυτό που θα χρησιμοποιούσε ένας οικιακός φούρνος αν αφεθεί να λειτουργεί στην υψηλότερη θερμοκρασία του για το ίδιο χρονικό διάστημα.

Σε άλλες περιπτώσεις, δεν υπάρχει καμία επιλογή. Ο δήμαρχος του Βρότσλαβ της Πολωνίας, περίπου 300 μίλια από τα ουκρανικά σύνορα, δεν χρειάστηκε να σκεφτεί πολύ για να αποφασίσει να φωτίσει μόνο την κεντρική πλατεία της αγοράς αυτές τις γιορτές. Ο προμηθευτής ενέργειας της πόλης είχε πρόσφατα ανακοινώσει αυξήσεις τιμών κατά 500% για το επόμενο έτος, γεγονός που θα ανεβάσει τον ετήσιο λογαριασμό της πόλης σε περίπου 405 εκατομμύρια ζλότι (87 εκατομμύρια δολάρια) – έξι φορές υψηλότερα από το κανονικό.

Αλλά ακόμη και σε μέρη όπου το ενεργειακό κόστος δεν εκτοξεύεται, ορισμένοι δημοτικοί ηγέτες εξακολουθούν να επανεκτιμούν τις δαπάνες τους.

Το Livigno, ένα από τα πιο δημοφιλή χιονοδρομικά κέντρα στις ιταλικές Άλπεις, πρόκειται να εξοικονομήσει €50.000 φέτος, καθώς δεν θα βάλει χριστουγεννιάτικα φώτα. Το χειμερινό καταφύγιο για χιλιάδες τουρίστες θα μπορούσε να είχε απορροφήσει το υψηλότερο κόστος, αλλά οι αξιωματούχοι αποφάσισαν αντ’ αυτού να δωρίσουν τα χρήματα σε ντόπιες οικογένειες που έχουν ανάγκη.

«Το να ξοδεύουμε χρήματα για καθαρά διακοσμητικό φωτισμό σε περιόδους σοβαρής κρίσης δεν ήταν σωστό», δήλωσε ο δήμαρχος Ρεμό Γκαλί.

«Ανησυχούμε λίγο για τον αντίκτυπο στο τοπικό εμπόριο», δήλωσε ο Μάρκο Κόλα, ιδιοκτήτης ξενοδοχείου και πρόεδρος της ένωσης τοπικών λιανοπωλητών. «Εδώ, τον Δεκέμβριο, είναι ήδη σκοτεινά στις 4 μ.μ. Τα χριστουγεννιάτικα φωτάκια ήταν ένα κίνητρο για τον κόσμο να κάνει μια βόλτα στο κέντρο».

Διαβάστε ακόμη:

Σε νέο σφυρί η εμβληματική Βίλα Μεταξά – Γιατί ανέβηκε η τιμή στα 12 εκατ. (pics)

Αντίστροφη μέτρηση για τον μεγάλο διαγωνισμό του ΑΣΕΠ – Ποιοι έχουν δικαίωμα συμμετοχής

Η ιστορία πίσω από το βραβευμένο σπίτι που “κρεμάστηκε” φυσικά σε έναν βράχο της Καρπάθου