Στη βιομηχανική πόλη Μπόχουμ της Γερμανίας, η οικογενειακή επιχείρηση Auto Feix, με ιστορία σχεδόν ενός αιώνα, αποτελεί σύμβολο μιας εποχής που χάνεται. Κάποτε πουλούσε προσιτά, μικρά αυτοκίνητα για την εργατική τάξη της περιοχής· σήμερα έχει στραφεί αποκλειστικά στα μεταχειρισμένα, καθώς οι πελάτες της δεν μπορούν πια να αντέξουν οικονομικά ένα καινούργιο όχημα.
«Οι πελάτες έχουν λιγότερα χρήματα στις τσέπες τους», λέει η διευθύνουσα σύμβουλος Κέρστιν Φάιξ. Η τιμή ενός νέου αυτοκινήτου στη Γερμανία αντιστοιχεί πλέον σε 43 εβδομάδες μισθού, έναντι 32 το 1995, δείγμα του πόσο η αύξηση των τιμών ξεπερνά τους μισθούς. Η κατάσταση επιβαρύνθηκε από τους νέους κανονισμούς ασφάλειας και εκπομπών, που αυξάνουν το κόστος παραγωγής και, κατ’ επέκταση, την τελική τιμή για τον καταναλωτή.

Η παρακμή του προσιτού αυτοκινήτου
Οι πωλήσεις νέων οχημάτων στη μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης παραμένουν κάτω από τα προ πανδημίας επίπεδα, ενώ τα ηλεκτρικά μοντέλα, αν και στρατηγικής σημασίας για την ΕΕ, είναι απλησίαστα για τους περισσότερους αγοραστές. Αυτή η μετάβαση εντείνει το αίσθημα αποκλεισμού της μεσαίας και εργατικής τάξης — μιας κοινωνικής ομάδας που στήριξε ιστορικά τη βιομηχανία.
«Το αυτοκίνητο παραμένει συνώνυμο της ελευθερίας», εξηγεί ο κοινωνιολόγος Όλιβερ Νάχτβεϊ. «Για τις παλαιότερες γενιές και τους κατοίκους μικρών πόλεων, η ιδιοκτησία σημαίνει ανεξαρτησία». Ωστόσο, η ελευθερία αυτή περιορίζεται: τα προσιτά μοντέλα όπως τα VW Up, Opel Adam και Ford Fiesta έχουν εξαφανιστεί από τις αγορές, με τις τιμές των μεταχειρισμένων στη Γερμανία να έχουν αυξηθεί κατά 88% την τελευταία δεκαετία.
Από τα εργοστάσια στα logistics
Το κατάστημα της Auto Feix βρίσκεται κοντά στο παλιό εργοστάσιο της Opel, που κατασκεύαζε το Kadett – κάποτε σύμβολο της μεταπολεμικής ευημερίας. Η μετατροπή του χώρου σε κέντρο logistics αντικατοπτρίζει τη μετατόπιση από τη βιομηχανία στην επισφαλή εργασία υπηρεσιών. Όπως λέει ο κ. Φάιξ, «οι άνθρωποι ξέρουν πια πως δεν μπορούν να αγοράσουν ό,τι αγόραζαν παλιά».
Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων επικεντρώνονται πλέον σε μοντέλα υψηλότερου κέρδους, με περιορισμένη παραγωγή και πολυτελή χαρακτηριστικά. Όπως σημειώνει ο αναλυτής Ντέιβιντ Ντι Τζιρολάμο της JATO, «η εποχή που το κέρδος βασιζόταν στον όγκο πωλήσεων έχει τελειώσει».

Το κοινωνικό αποτύπωμα της ακρίβειας
Το Fiat Panda, που κάποτε κόστιζε 9.000 ευρώ, σήμερα ξεκινά από 15.950 ευρώ, ενώ το ηλεκτρικό VW ID.3 είναι κατά 65% ακριβότερο από το Polo. Αντίθετα, το κινεζικό BYD Dolphin Surf πωλείται στη Γερμανία μόλις 22.990 ευρώ, γεγονός που εντείνει τον ανταγωνισμό και προκαλεί ανησυχία στις ευρωπαϊκές εταιρείες.
Οι πολιτικές επιπτώσεις είναι εμφανείς: ο καγκελάριος Φρίντριχ Μερτς πιέζει για χαλάρωση της απαγόρευσης κινητήρων εσωτερικής καύσης μετά το 2035, ενώ η Ακροδεξιά Εναλλακτική για τη Γερμανία (AfD) αξιοποιεί τη δυσαρέσκεια των πολιτών, υποσχόμενη «επιστροφή στο αυτοκίνητο του λαού».

Η νέα πραγματικότητα
Η κυβέρνηση επιδιώκει να ενισχύσει τα χαμηλά εισοδήματα με κίνητρα για ηλεκτρικά οχήματα, όμως τα περισσότερα νοικοκυριά δεν διαθέτουν υποδομή φόρτισης, ενώ το κόστος ενέργειας παραμένει αποτρεπτικό. Στο Μπόχουμ, η Κέρστιν Φάιξ ακούει καθημερινά πελάτες να εκφράζουν σιωπηλή οργή για τον κοινωνικό αποκλεισμό που βιώνουν.
«Η λύση είναι απλή», λέει. «Πουλάμε ελαφρώς μεταχειρισμένα αυτοκίνητα — έτσι τους εξοικονομούμε χιλιάδες ευρώ και κρατάμε ζωντανή την ιδέα της κινητικότητας για όσους δεν μπορούν πια να αγοράσουν καινούργιο».
Διαβάστε ακόμη
UBS: Η Ελλάδα πρωταγωνιστεί στη μείωση του δημόσιου χρέους
Το ΔΝΤ προειδοποιεί: Εκτροχιασμός χρέους στην Ευρώπη έως το 2040
Για τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.