Με τις πωλήσεις φέτος να οδεύουν προς τα πάνω από τις Barbie και να ξεπερνούν το 1 δισεκατομμύριο δολάρια, τα Labubus έχουν μετατραπεί από χαριτωμένα λούτρινα σε ένα παγκόσμιο πολιτιστικό φαινόμενο. Η εκτόξευση της μετοχής της Pop Mart International Group Ltd., που κατασκευάζει και διαθέτει τα παιχνίδια, ανέβασε τον 38χρονο ιδρυτή της, Wang Ning, στη θέση του 12ου πλουσιότερου ανθρώπου της Κίνας, με περιουσία άνω των 20 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Τα Labubus γεννήθηκαν το 2015, μέσα από τα παιδικά βιβλία «Τα Τέρατα» του καλλιτέχνη Kasing Lung στην Ολλανδία. Για χρόνια παρέμεναν στην αφάνεια, ώσπου η μετατροπή τους σε συλλεκτικά γούνινα charms έφερε μια άνευ προηγουμένου απήχηση. Πλέον, δεν είναι απλώς παιχνίδια αλλά αντικείμενα status, με τις πωλήσεις να καθιστούν τη σειρά πιο επιτυχημένη ακόμη και από διαχρονικά brands όπως η Barbie.

Στον κόσμο της πολυτέλειας και του lifestyle, τα Labubus συνδέονται με την τάση των charms για τσάντες. Μικρά, γούνινα, περίτεχνα, ξεκινούν από 15-20 δολάρια αλλά μπορούν να φτάσουν και πάνω από 1.000 δολάρια, ειδικά σε συνεργασίες με οίκους μόδας όπως η Prada. Στη δευτερογενή αγορά, η αξία τους εκτοξεύεται, με τα πιο σπάνια κομμάτια να πωλούνται πολλαπλάσια από την αρχική τους τιμή. Δεν είναι τυχαίο ότι η μανία αυτή ξεκίνησε στα μέσα του 2024 και εξελίχθηκε σε νέα μορφή συλλεκτικής πολυτέλειας.
Η λογική πίσω από την τρέλα θυμίζει τα συλλεκτικά ρολόγια: οι πολλοί αγνοούν την αξία τους, οι λίγοι γνωρίζουν, και οι ελάχιστοι μπορούν να ξεχωρίσουν τα σπάνια δείγματα. Στον κόσμο των Labubus, ένα αντικείμενο στην τσάντα δεν είναι απλώς ένα μπρελόκ· είναι σήμα κατατεθέν μιας ελίτ που αναγνωρίζει και μοιράζεται τον ίδιο κώδικα. Το γνωστό «IYKYK» (if you know, you know) βρίσκει εδώ την πιο γλυκιά του εφαρμογή.
Ακριβώς όπως στη μόδα, η άνθηση έχει οδηγήσει και σε ψεύτικες εκδοχές – τα λεγόμενα Lafufus. Κάποιοι τα απορρίπτουν ως φτηνές απομιμήσεις, άλλοι τα υιοθετούν ως μια ειρωνική απάντηση στη φούσκα του μάρκετινγκ. Το φαινόμενο συνδέεται με τη λογική του neokayfabe, τη συνειδητή αγορά ενός προϊόντος που ξέρεις ότι είναι τεχνητό, αλλά έχει αξία επειδή το θέλει η αγορά. Με περιθώριο κέρδους άνω του 70%, η Pop Mart βρίσκεται στην ίδια κατηγορία με τους μεγάλους οίκους πολυτελείας όπως η Hermès, γεγονός που καθιστά τα Labubus όχι απλώς παιχνίδια αλλά επενδυτικά σύμβολα.

Η διαφορά με τα ρολόγια και τις τσάντες είναι ότι τα Labubus δεν παίρνουν τον εαυτό τους τόσο σοβαρά. Είναι αντικείμενα με παιχνιδιάρικη διάθεση, που συνοδεύονται από χαρά και χιούμορ. Δεν είναι τυχαίο ότι η Naomi Osaka παρουσίασε τη δική της συλλογή στο US Open, δίνοντας μια εικόνα ενθουσιασμού που σπάνια συναντάται στον κόσμο της υψηλής ωρολογοποιίας.
Το φαινόμενο έχει χαρακτηριστεί και ως avatar του 2025. Τα Labubus είναι δημοκρατικά, προσβάσιμα, αλλά και σπάνια ταυτόχρονα. Κυκλοφορούν σε τυφλά κουτιά, ενισχύοντας τη φρενίτιδα της συλλογής, ενώ η κατανομή τους είναι εσκεμμένα τυχαία, δημιουργώντας μια αγορά που θυμίζει τα κρυπτονομίσματα meme. Όπως σημειώνουν κοινωνιολόγοι, η πολιτιστική επιτυχία είναι προϊόν συνδυασμού τύχης και κοινωνικής επιρροής, και τα Labubus ενσαρκώνουν αυτήν ακριβώς τη δυναμική.
Η φυσική τους υπόσταση ως meme είναι ενδεικτική της εποχής. Όπως τα chatbots AI συνδέονται με τεράστια data centers, όπως ο χρυσός παραμένει το απόλυτο φυσικό meme που ανεβάζει συνεχώς την αξία του, έτσι και τα Labubus, με εκδόσεις ακόμη και σε 24 καράτια, αποτυπώνουν τη σύγχρονη λογική όπου το φαντασιακό γίνεται πολυτελές.
Δεν πρόκειται για κάτι εντελώς νέο: η μανία των Beanie Babies στα τέλη της δεκαετίας του 1990 απέδειξε ότι τα παιχνίδια μπορούν να αποκτήσουν επενδυτική αξία. Όμως η διαφορά είναι ότι τα Labubus μεγάλωσαν με το TikTok και την ποπ κουλτούρα της Ασίας, επεκτείνοντας την επιρροή τους πολύ πέρα από τις ΗΠΑ. Με πάνω από το 50% των εσόδων να προέρχονται από την Κίνα, και διασημότητες όπως η Lisa των Blackpink να τα εντάσσουν στο προσωπικό τους στυλ, το φαινόμενο δεν είναι πια τοπικό αλλά παγκόσμιο.
Το αισθητικό τους προφίλ επίσης αντικατοπτρίζει την εποχή. Ενώ τα Beanie Babies βασίζονταν στην «παραδοσιακή γλυκύτητα», τα Labubus κινούνται στην αισθητική του busu-kawaii: πράγματα που είναι χαριτωμένα ακριβώς επειδή είναι «άσχημα». Αυτή η αισθητική, με τα μεγάλα δόντια και το αδέξιο στυλ, βρίσκεται στο ίδιο πνεύμα με τη σύγχρονη μόδα, από την Aimee Lou Wood έως την Georgia May Jagger.
Η πιο συναρπαστική πλευρά τους είναι η απρόβλεπτη αξία τους. Όπως η μετοχή της Pop Mart, έτσι και τα Labubus μπορούν να εκτιναχθούν ή να καταρρεύσουν μέσα σε μια μέρα. Η ίδια η τυχαία κατανομή τους ενισχύει το στοιχείο της σπανιότητας και του ρίσκου, κάνοντάς τα ιδανικά για μια εποχή όπου η πολιτιστική επιτυχία δεν έχει εγγυήσεις.
Σε έναν κόσμο που αλλάζει γρήγορα, τα Labubus υπενθυμίζουν ότι ακόμη και ένα άγνωστο παιδικό βιβλίο από την Ολλανδία μπορεί να γίνει φαινόμενο δισεκατομμυρίων. Όπως τα meme coins στα crypto, έτσι και αυτά συνδυάζουν την κουλτούρα, την αγορά και την τυχαιότητα. Το ερώτημα δεν είναι γιατί τα Labubus έγιναν τόσο δημοφιλή, αλλά γιατί να μην γίνουν.
Διαβάστε ακόμη
Οι Μέρντοχ «μπαίνουν» στο TikTok – Το αμερικανικό επενδυτικό σχήμα αποκάλυψε ο Τραμπ
Στροφή των τραπεζών στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις
Ευρωπαϊκό τείχος απέναντι στις Big Tech στον τομέα των δεδομένων – Προς νέο μέτωπο με τον Τραμπ
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.