Ο πρωθυπουργός του Ηνωμένου Βασιλείου, Κιρ Στάρμερ, δήλωσε τον Μάιο σε ένα εργοστάσιο της Jaguar Land Rover ότι η παγκοσμίως πρωτοποριακή εμπορική συμφωνία που συνήψε με τον πρόεδρο Ντόναλντ Τραμπ περιλαμβάνει τη μείωση των αμερικανικών δασμών στον βρετανικό χάλυβα στο μηδέν. Τρεις μήνες αργότερα, η υπόσχεση αυτή δεν έχει γίνει, ακόμη, πραγματικότητα.

Η απογοήτευση και οι οικονομικές απώλειες που αντιμετωπίζει το Ηνωμένο Βασίλειο, αυξάνονται παράλληλα στην Ιαπωνία, την Ευρωπαϊκή Ένωση και τη Νότια Κορέα. Οι τρεις αυτοί εμπορικοί εταίροι των ΗΠΑ έκαναν παρόμοιες ανακοινώσεις τον περασμένο μήνα: ότι η Ουάσιγκτον έδειξε επιείκεια στις εξαγωγές αυτοκινήτων στο πλαίσιο των διαπραγματεύσεων για το επίπεδο των γενικών δασμών του Τραμπ που τέθηκαν σε ισχύ στις 7 Αυγούστου.

Για το τρίο αυτό των ισχυρών εξαγωγέων αυτοκινήτων, που αντιμετωπίζουν δασμούς 50% στον χάλυβα και το αλουμίνιο, η αναμονή για την παραχώρηση του Τραμπ συνεχίζεται, ενώ ο αμερικανικός φόρος «για λόγους εθνικής ασφάλειας» στις εισαγωγές Toyota, BMW, Hyundai και άλλων παραμένει στο εξοντωτικό 25%.

Πριν από τρεις εβδομάδες, η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, συναντήθηκε με τον Τραμπ στη Σκωτία για αυτό που χαρακτήρισε «ολοκληρωτικό» δασμό 15%, τον οποίο οι αξιωματούχοι στις Βρυξέλλες κατάλαβαν αργότερα ως ανώτατο όριο που θα ισχύει και για τα αυτοκίνητα.

Η VDA, που εκπροσωπεί τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία, πιέζει για ταχεία εφαρμογή, προκειμένου να ανακουφιστεί το «σημαντικό βάρος» που επιβαρύνει τους κατασκευαστές και τους προμηθευτές τους.

Σε συνέντευξη Τύπου στις 14 Αυγούστου, ο εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Όλοφ Γκιλ δήλωσε ότι «οι ΗΠΑ έχουν αναλάβει πολιτικές δεσμεύσεις απέναντί μας σε αυτό το θέμα και αναμένουμε με ενδιαφέρον την εφαρμογή τους».

Λιγότερο από μια εβδομάδα πριν από την ανακοίνωση συμφωνίας μεταξύ των ΗΠΑ και της ΕΕ, οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Ιαπωνία κατέληξαν σε μια αιφνιδιαστική συμφωνία στις 22 Ιουλίου, με την οποία μειώθηκαν οι δασμοί και οι φόροι επί των αυτοκινήτων σε 15%. Μέχρι στιγμής έχουν εφαρμοστεί οι γενικοί δασμοί, αλλά ο πρόσθετος φόρος επί των αυτοκινήτων παραμένει στο 25%.

Αξιωματούχοι της δεύτερης μεγαλύτερης οικονομίας της Ασίας περιμένουν εκτελεστικό διάταγμα του Τραμπ για τη μείωση των φόρων επί των αυτοκινήτων, καθώς και επίσημη οδηγία — όπως αυτή που έλαβε ήδη η ΕΕ — που θα διευκρινίζει ότι οι καθολικοί δασμοί δεν προστίθενται στους υφιστάμενους δασμούς.

Τον περασμένο μήνα, η Nissan Motor Corp. δήλωσε ότι προβλέπει απώλειες 300 δισεκατομμυρίων γιεν από τη μείωση του δασμολογικού συντελεστή, έναντι προηγούμενης εκτίμησης 450 δισεκατομμυρίων γιεν. Ωστόσο, ο διευθύνων σύμβουλος Ιβάν Εσπινόζα προειδοποίησε για τις δυσκολίες στην παροχή ακριβών προβλέψεων, αφού δεν είναι σαφές πότε θα τεθούν σε ισχύ οι δασμοί και με ποιον τρόπο.

Παρόμοια προβλήματα αντιμετωπίζει και η Νότια Κορέα, η οποία ανακοίνωσε εμπορική συμφωνία με τις ΗΠΑ στις 31 Ιουλίου. Η συμφωνία αυτή θα επιβάλλει δασμούς 15% στις εισαγωγές προς τις ΗΠΑ, συμπεριλαμβανομένων των αυτοκινήτων, παράλληλα με δέσμευση της Κορέας για επενδύσεις 350 δισεκατομμυρίων δολαρίων με έμφαση στη ναυπηγία και 100 δισεκατομμυρίων δολαρίων για αγορές ενέργειας. 

Ο γενικός δασμός 15% τέθηκε σε ισχύ νωρίτερα αυτό το μήνα με εντολή του Τραμπ, αλλά όπως και στην Ιαπωνία, ο τομεακός δασμός για τα αυτοκίνητα παραμένει στο 25%. Ενώ οι συνολικές εξαγωγές της Νότιας Κορέας παρέμειναν ανθεκτικές το α’ εξάμηνο του έτους, χάρη στην προαγορά από εταιρείες που ανέμεναν υψηλότερους δασμούς από τις ΗΠΑ, η αξία των αποστολών αυτοκινήτων προς τις ΗΠΑ μειώθηκε κατά σχεδόν 17% και οι εξαγωγές χάλυβα μειώθηκαν κατά περισσότερο από 11%, σύμφωνα με στοιχεία του εμπορίου.

Η κορυφαία αυτοκινητοβιομηχανία της Νότιας Κορέας, Hyundai Motor Co., και η θυγατρική της Kia Corp. ενδέχεται να αντιμετωπίσουν επιπλέον κόστος ύψους 5 δισεκατομμυρίων δολαρίων φέτος, ακόμη και με τον νέο δασμό 15% για τα αυτοκίνητα, σύμφωνα με την αναλυτή του Bloomberg Intelligence, Τζοάνα Τσεν. Αν και η αποφυγή του δασμού 25% θα εξοικονομήσει περισσότερα από 3 δισεκατομμύρια δολάρια, ο δασμός συμπιέζει τα περιθώρια κέρδους εν μέσω μειωμένης ζήτησης και αυστηρότερων επιδοτήσεων, εντείνοντας τον ανταγωνισμό με τις ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες.

Για τον Στάρμερ και το Ηνωμένο Βασίλειο, οι περισσότερες πτυχές της συμφωνίας έχουν πλέον τεθεί σε ισχύ, συμπεριλαμβανομένου του λεγόμενου αμοιβαίου συντελεστή 10%, ο οποίος είναι ο χαμηλότερος μεταξύ όλων των εμπορικών εταίρων των ΗΠΑ. Ωστόσο, ο φόρος 25% που επέβαλε ο Τραμπ στον βρετανικό χάλυβα εξακολουθεί να προκαλεί ενόχληση, εν μέσω των καθυστερήσεων στην κατάργησή του.

Μεταξύ των ζητημάτων που πρέπει να επιλυθούν είναι η επιμονή των ΗΠΑ ότι ο χάλυβας πρέπει να τήκεται στο Ηνωμένο Βασίλειο για να είναι επιλέξιμος. Αυτή είναι μια απαίτηση που η Tata Steel UK, ένας από τους μεγαλύτερους παραγωγούς της χώρας, δεν είναι πλέον σε θέση να ικανοποιήσει μετά το κλείσιμο του υψικαμίνου της πέρυσι.

Διαβάστε ακόμη

Έκρηξη σε ελληνόκτητο φορτηγό πλοίο στη Βαλτιμόρη – Χωρίς τραυματισμούς το πλήρωμα

Ελληνικές επιχειρήσεις: Στα €123,77 δισ. ο τζίρος το β’ τρίμηνο – Αύξηση 1,3% (γράφημα)

ΕΚΤ – Ισοζύγιο πληρωμών: Ισχυρό μηνιαίο πλεόνασμα, αλλά κάμψη σε ετήσια βάση

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα