Εξαιρετικά ευρηματικοί αποδείχθηκαν ένας πρίγκιπας του Λιχτενστάιν και ομάδα στελεχών επενδυτικών τραπεζών που έθεσαν στο στόχαστρό τους όσους φιλότεχνους επενδυτές είναι πρόθυμοι να αγοράσουν τίτλους έργων τέχνης, έστω και αν δεν πρόκειται ποτέ να έχουν ένα αριστούργημα στο σαλόνι τους.

Επινόησαν μια ειδική αγορά, στην οποία πωλούν μετοχές έργων τέχνης, την Artex MTF AG, και θα εισάγουν μετοχές έργου τέχνης μέσα στο πρώτο εξάμηνο του έτους.

Μιλώντας στο Bloomberg, ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Γιασίρ Μπενζελούν Τουιμί, απέφυγε να προσδιορίσει για ποιο έργο τέχνης πρόκειται, αλλά τόνισε πως είναι ενός από τους διασημότερους καλλιτέχνες και η τιμή του δεν είναι προσιτή παρά μόνο στους βαθύπλουτους.

Η Artex εντάσσεται, έτσι, στην κατηγορία των αγορών που προσφέρουν τμηματική ιδιοκτησία μέσω προσιτών μετοχών ή γενικώς μεριδίων σε πολύτιμα είδη, από διαμάντια μέχρι αυτοκίνητα-αντίκες. Στην ίδια κατηγορία ανήκει, για παράδειγμα, η Masterworks, καθώς τιτλοποιεί πίνακες ζωγραφικής καλλιτεχνών δρόμου όπως ο Μπάνκσι ή εμβληματικών εκπροσώπων της ποπ τέχνης όπως ο Αντι Γουόρχολ.

Η Artex θα είναι διαφορετική καθώς θα έχει τη διάρθρωση χρηματιστηρίου. Τα έργα τέχνης θα εισάγονται στο ιδιότυπο αυτό χρηματιστήριο μέσω διαδικασίας παρόμοιας με εκείνη της αρχικής δημόσιας εγγραφής και οι τράπεζες θα προτείνουν στους πελάτες τους ένα έργο τέχνης ως επένδυση.

Θα υπάρχει επίσης η δευτερογενής αγορά, με τιμές που θα αλλάζουν σε πραγματικό χρόνο και με χρηματιστές που θα είναι έτοιμοι να πουλήσουν ή να αγοράσουν.

Η Masterworks, αντιθέτως, κρατάει ένα έργο τέχνης για ένα διάστημα από τρία έως δέκα χρόνια προτού το πουλήσει και διανείμει τα κέρδη στους μετόχους. Οι επενδυτές έχουν τη δυνατότητα να πουλήσουν τις μετοχές τους στη δευτερογενή αγορά, αλλά η Masterworks δεν τους παρέχει καμία εγγύηση ότι θα βρουν πρόθυμους αγοραστές.

Το ρίσκο για την Artex είναι η μάλλον περιορισμένη ρευστότητα στην αγορά, που σημαίνει πως θα είναι δύσκολο να πουλάει ή να αγοράζει μετοχές των έργων τέχνης χωρίς μεγάλες διακυμάνσεις στις τιμές.

Σε αντίθεση με τις μετοχές εταιρειών, που δημοσιεύουν έσοδα τριμήνου, οι επενδυτές δεν θα έχουν παρά ελάχιστη ενημέρωση ώστε να διαμορφώνουν άποψη για την αξία ενός έργου τέχνης.

Η Artex θα αποτελέσει, ωστόσο, μια δοκιμασία από την οποία θα αποδειχθεί κατά πόσον τα έργα τέχνης μπορούν να ενταχθούν στις επενδύσεις χαρτοφυλακίου όπως οι μετοχές και τα ομόλογα. Πολλοί προσωπικοί σύμβουλοι επενδύσεων είναι επιφυλακτικοί και επισημαίνουν πως ένας πίνακας ζωγραφικής της Αναγέννησης δεν έχει ροές κεφαλαίων ούτε μερίσματα και έτσι πρόκειται για καθαρή κερδοσκοπία.

Επιπλέον, η Artex γεννάει επιφυλακτικότητα και για έναν άλλο λόγο: διότι έχουν υπάρξει πολλές περιπτώσεις επενδύσεων που προωθούσαν απόκρυφα έγγραφα ή παλιά κρασιά, προσφάτως ακόμη και ψηφιακά έργα, και αποδείχθηκαν απάτες.

Διαβάστε ακόμη

«Μarket pass»: Σε ΦΕΚ η απόφαση – Μέχρι πότε οι αιτήσεις των δικαιούχων

Υπόκλιση, χειροφίλημα, ενωμένα πόδια και ποτέ στο ίδιο αεροπλάνο – Το βασιλικό πρωτόκολλο για όλες τις περιστάσεις

Infinity Project: Το νέο 5άστερο σύνθετο τουριστικό κατάλυμα της Πελοποννήσου (pics)