Οι τεράστιες αυξήσεις στις τιμές των τροφίμων και άλλων καθημερινών ειδών πρώτης ανάγκης πλησιάζουν στο τέλος τους εκτιμά η αρθρογράφος του Bloomberg Άντρεα Φέλστεντ επικαλούμενος τις μεγάλες εταιρείες του λιανεμπορίου και τις εταιρείες καταναλωτικών αγαθών.

Μια τέτοια εξέλιξη θα παρέχει φυσικά ανακούφιση στους καταναλωτές, αλλά για τα σούπερ μάρκετ και τους κατασκευαστές θα σημαίνει μια σειρά καινούργιων προκλήσεων.

Για παράδειγμα, η Unilever υπογράμμισε ότι βρέθηκε αντιμέτωπη με αύξηση των τιμών σε πρώτες ύλες ύψους 400 εκατομμυρίων ευρώ το β’ εξάμηνο της περιόδου 2023/2023 έναντι 1,6 δισ. ευρώ του α’ εξάμηνο της ίδιας περιόδου. Μία από τις πρώτες ύλες αυτές ήταν το φοινικέλαιο, το οποίο χρησιμοποιείται στην παραγωγή προϊόντων προσωπικής φροντίδας, ομορφιάς και καθαρισμού.

Παρ’ όλα αυτά, υπάρχουν ακόμα πρώτες ύλες, όπως το κακάο, η ζάχαρη και ο καφές robusta, οι οποίες παραμένουν ακριβές. Όσον αφορά το καλάθι των γεωργικών προϊόντων της Nestle, το κόστος είναι κατά μέσο όρο 29% υψηλότερο σε σχέση με την περίοδο 2015 – 2019.

Υπάρχουν, παράλληλα, και ερωτήματα όσον αφορά την αυξομείωση των τιμών των σιτηρών, οι οποίες μπορεί να καταγράψουν σημαντική αύξηση λόγω της ακύρωσης της συμφωνίας της Μαύρης Θάλασσας. 

Παρά τις πιέσεις αυτές, οι σημαντικές αυξήσεις με τις οποίες βρέθηκαν αντιμέτωποι οι καταναλωτές, θα μειωθούν. Οι επιπτώσεις στην κερδοφορία των εταιρειών από τις υψηλότερες τιμές οφείλονταν σε μέτρα τα οποία έχουν ήδη ληφθεί. Σύμφωνα με την αρθρογράφο Άντρεα Φέλστεντ, οποιεσδήποτε ανακατατάξεις στις τιμές θα περιοριστούν στο προσεχές μέλλον.

Τη στιγμή που οι τιμές έχουν αυξηθεί, ο αριθμός των προϊόντων τα οποία έχουν πωληθεί έχει μειωθεί, αφού οι καταναλωτές έχουν στραφεί σε φθηνότερα brands ή προτιμούν φθηνότερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ όπως Aldi και Lidl. Το φαινόμενο αυτό αναμένεται να περιοριστεί, με την Unilever να τονίζει πως παρατηρεί ανάκαμψη των πωλήσεων σε ορισμένους τομείς, λόγω της άρσης των πληθωριστικών πιέσεων.

Μετά την παγκόσμια οικονομική κρίση του 2008, αρκετοί ήταν οι καταναλωτές οι οποίοι δεν επέστρεψαν στα γνωστά ονόματα της αγοράς και συνέχισαν να αγοράζουν μάρκες των σούπερ μάρκετ. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, οι εταιρείες αποφάσισαν να προχωρήσουν σε ειδικές προσφορές με στόχο την αύξηση της ζήτησης. Σύμφωνα με την Φέλστεντ, υπάρχουν σημάδια πως αυτό λαμβάνει χώρα και πάλι. Στη Βρετανία, τα deals τέτοιου είδους κατέγραψαν αύξηση για πρώτη φορά από τον Ιούλιο του 2021, βάσει ανάλυσης της εταιρείας Kantar. 

Εταιρείες όπως Danone και Nestle, παράλληλα, έχουν αυξήσει τις προσφορές, προσπαθώντας να προσελκύσουν περισσότερους καταναλωτές στις μάρκες τους.

Δεδομένης της μείωσης των πληθωριστικών πιέσεων, πολλά σούπερ μάρκετ όπως η βρετανική αλυσίδα Tesco, προσπαθούν να ασκήσουν πιέσεις στους προμηθευτές για μείωση των τιμών έτσι ώστε να βελτιώσουν την ανταγωνιστικότητά τους.

Πριν δύο χρόνια, η Walmart είχε αναφέρει πως θα χρησιμοποιήσει το μέγεθός της για να αντισταθεί στην αυξητική τάση των τιμών, κάτι το οποίο είναι πιθανό πως θα συνεχίσει να κάνει, έτσι ώστε να συγκρατήσει το ποσοστό των καταναλωτών τους οποίες προσέλκυσε κατά τη διάρκεια της κρίσης. Στη Γαλλία, η Carrefour έχει αρχίσει να επεκτείνεται στην εγχώρια αγορά, εξαγοράζοντας τις μάρκες Cora και Match από τον όμιλο Louis Delhaize για 1,05 δισ. ευρώ. 

Για τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ, η αύξηση των τιμών αποτελεί πρόβλημα, αλλά ο αποπληθωρισμός και η μείωση των τιμών σημαίνουν πως οι εταιρείες αυτές θα πρέπει να ανταγωνιστούν η μία την άλλη πολύ πιο σκληρά για να προστατεύσουν την κερδοφορία τους.

Στις εξαιρετικά ανταγωνιστικές αγορές της Βρετανίας και της Γαλλίας, οι αλυσίδες αυτές χρειάζονται μικρότερους «παίκτες» της αγοράς από τους οποίους θα μπορούν να αρπάξουν μερίδιο. Στη Γαλλία, ο παίκτης αυτός είναι η Casino Guichard Perrachon η οποία αποκάλυψε καθαρές ζημιές του 1,3 δισ. και χρειάστηκε να διασωθεί από τον Τσέχο επενδυτή Ντάνιελ Κρετίνσκι. Στη Βρετανία, οι Tesco και Sainsbury’s μπορούν να «επιλέξουν» από τις υπερχρεωμένες Asda, Morrison’s, Iceland και Waitrose.

Τέλος, εταιρείας όπως Aldi και Lidl θα προσπαθήσουν να μη χάσουν μερίδιο των πελατών τους οποίους προσέλκυσαν κατά τη διάρκεια της κρίσης κόστους διαβίωσης. Αυτό, σύμφωνα με την αρθρογράφο, είναι κάτι το εξαιρετικά σημαντικό αφού, αν και οι καταναλωτές μπορεί να βλέπουν «φως στο τούνελ» όσον αφορά τον πληθωρισμό, για τις εταιρείες, ο ανταγωνισμός μόλις ξεκίνησε.

Διαβάστε ακόμα

Καμπανάκι ΡΑΑΕΥ για το έλλειμμα 222 εκατ. του ΕΛΑΠΕ

Market pass: Τον Οκτώβριο και σε μία δόση όλο το επίδομα

ΒΟΑΚ: Ξεκίνησε η αξιολόγηση των δεσμευτικών προσφορών – Στόχος η ανάδειξη προτιμητέου επενδυτή από Σεπτέμβριο

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ