Τρεις ευρωπαϊκοί αεροναυπηγικοί κολοσσοί προχωρούν τα σχέδιά τους για τη δημιουργία μιας κοινής διαστημικής και δορυφορικής εταιρείας που θα μπορεί να ανταγωνιστεί πιο αποτελεσματικά την κυριαρχία της SpaceX του Ελον Μασκ.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η Airbus, η Thales της Γαλλίας και η ιταλική Leonardo βρίσκονται σε προχωρημένες συζητήσεις για τριμερή συγχώνευση των διαστημικών τους δραστηριοτήτων, με πιθανή ανακοίνωση ακόμα και εντός του μήνα, αν και το χρονοδιάγραμμα μπορεί να μετατεθεί.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Airbus, Γκιγιόμ Φορί, επιβεβαίωσε ότι το σχέδιο προχωρά: «Βρισκόμαστε στη διαδικασία υλοποίησης, έχουμε ξεκινήσει τον έλεγχο δέουσας επιμέλειας, ενημερώνουμε τους εμπλεκόμενους φορείς και προχωράμε σε αντιμονοπωλιακές καταθέσεις», ανέφερε από την Ουάσιγκτον, όπου συμμετείχε σε συνέδριο. «Είμαστε πολύ δεσμευμένοι στο έργο».

Ο επικεφαλής της Leonardo, Ρομπέρτο Τσινγκολάνι, είχε δηλώσει τον Ιούνιο ότι θα υπάρξει σαφήνεια για την τύχη του εγχειρήματος έως το τέλος Ιουλίου, ωστόσο παρά την καθυστέρηση, οι πλευρές δείχνουν αποφασισμένες να προχωρήσουν. Η Leonardo και η Thales απέφυγαν να σχολιάσουν περαιτέρω.

Μια επιτυχημένη ευρωπαϊκή συμμαχία στον διαστημικό τομέα θα μπορούσε να ακολουθήσει το μοντέλο της MBDA, της κοινοπραξίας πυραύλων που ανήκει σε Airbus, BAE Systems και Leonardo. Ωστόσο, οι τρεις μονάδες που επιχειρούν να ενωθούν αντιμετωπίζουν σημαντικές προκλήσεις και η συγχώνευση θα ήταν μόνο το πρώτο βήμα για τη δημιουργία ενός φορέα ικανού να ανταγωνιστεί ΗΠΑ και Κίνα.

Ο οικονομικός διευθυντής της Airbus, Τόμας Τέπφερ, είχε δηλώσει τον Ιούνιο ότι το πιθανότερο μοντέλο είναι κάθε εταιρεία να κατέχει μειοψηφικό ποσοστό στο νέο σχήμα, ώστε «κανείς να μην είναι ο πλειοψηφικός μέτοχος».

Η ιδέα για τη δημιουργία ενός «ευρωπαϊκού πρωταθλητή στο Διάστημα» συζητείται εδώ και χρόνια χωρίς να έχει υλοποιηθεί, αφήνοντας τις ευρωπαϊκές διαστημικές δραστηριότητες κατακερματισμένες, την ώρα που η SpaceX εδραιώνει την παγκόσμια κυριαρχία της. Τώρα, όμως, με τις χώρες της Ευρώπης να σχεδιάζουν την εκταμίευση τρισεκατομμυρίων ευρώ σε αμυντικά προγράμματα και να επιδιώκουν στρατηγική αυτονομία, οι τρεις εταιρείες θεωρούν ότι έχουν παράθυρο ευκαιρίας.

Η πίεση προέρχεται τόσο από τον Βλαντίμιρ Πούτιν, με τον πόλεμο στην Ουκρανία να δείχνει τη σημασία της δορυφορικής παρακολούθησης, όσο και από τον Πρόεδρο των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ, που έχει επανειλημμένα κατηγορήσει τους Ευρωπαίους συμμάχους για υποεπένδυση στην ασφάλεια. Τον Ιούνιο, τα μέλη του ΝΑΤΟ συμφώνησαν σε αύξηση των αμυντικών δαπανών προς τον στόχο του 5% του ΑΕΠ, ανταποκρινόμενα στις πιέσεις Τραμπ.

Διαβάστε ακόμη 

Νέοι μισθοί στο Δημόσιο: Ποιοι θα πάρουν περισσότερα και πώς

Morgan Stanley: «Βλέπει» άνοδο 20% για τη Metlen – Στόχος τα €66

Οι ναυτιλιακές επιχειρήσεις του Χάρη Βαφειά: Έσοδα $180 εκατ. κέρδη 62 εκατ., assets 1,4 δισ. και ρευστότητα 303 εκατ.

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα