Η Ισπανία υποστηρίζει τα δικαιώματά της για τον χρυσό που βρέθηκε στο ναυάγιο, τη στιγμή που η Κολομβία ανέφερε πως θα κρατήσει ολόκληρο τον θησαυρό. Η αντιπαλότητα αυτή έχει παράταιρες επιπτώσεις αφού κρίνονται και τα εκατοντάδες ναυάγια της χώρας τα οποία βρίσκονται ακόμη υπό τη στάθμη της θάλασσας.

“Ο θρύλος που περιβάλλει το πλοίο San Jose και τον θησαυρό του σημαίνει πως είναι ένα από τα σημαντικότερα ναυάγια”, ανέφερε ο Miguel San Claudio, διευθυντής της Archeonauta SL, εταιρία υποθαλάσσιων αρχαιολόγων στην La Coruna της Ισπανίας. “Η Ισπανία είναι μία από τις χώρες με τις μεγαλύτερες ιστορικές αξίες υποθαλασσίως και έχει δικαιώματα”.

Ο ΥΠΕΞ της Ισπανίας Jose Manuel Garcia-Margallo ανέφερε πως ελπίζει πως η αντιπαράθεση με την Κολομβία για το ναυάγιο του San Jose θα λυθεί με φιλικό τρόπο, με τις δύο κυβερνήσεις να σέβονται τα δικαιώματα η μία της άλλης.

Ο ίδιος, όμως, τόνισε, πως το πλοίο άνηκε στην Ισπανική κυβέρνηση, το ναυάγιό του ήταν αποτέλεσμα πολέμου και δεν ήταν ιδιωτικό πλοίο”.

Η Sea Search Armada, εταιρία υποθαλάσσιων ανασκαφών ανέφερε πως η γαλέρα κουβαλούσε νομίσματα και πολύτιμα μέταλλα τα οποία εξορύχτηκαν και τυποποιήθηκαν στο Περού. Το San Jose και τα 64 κανόνια του έπεσαν θύμα μίας βρετανικής μοίρας στόλου υπό τον Αρχιπλοίαρχο Charles Wager όταν προσπαθούσε να φτάσει στην ασφάλεια του λιμανιού της Cartagena.

H μπαρουταποθήκη της γαλέρας εξερράγη πριν μπορέσουν να ανέβουν σε αυτήν οι Βρετανοί. Μάλιστα η έκρηξη ήταν τόσο μεγάλη που το κύμα που δημιουργήθηκε “μπούκωσε” τα κανόνια του κοντινού HMS Expedition του ίδιου του Wager. Το San Jose βυθίστηκε γρήγορα, παρασύροντας μαζί του το φορτίο χρυσού, ασημιού, νομισμάτων και πολύτιμων πετραδιών και αγαθών που κουβαλούσε. Σύμφωνα με τις αναφορές η αξία του φορτίου του ξεπερνούσε το ετήσιο εισόδημα της Ισπανίας τότε.

“Η Ισπανία δεν χρειάζεται και δεν ενδιαφέρεται για τον θησαυρό όσον αφορά την αξία του, αλλά έχει δικαιώματα ως προς το ναυάγιο”, ανέφερε ο San Claudio. “Υπήρχαν πολλοί Ισπανοί ναύτες στο πλοίο”.

Η Ισπανία έχει υπογράψει, το 2001, μία συμφωνία του ΟΗΕ που στοχεύει στην προστασία υποθαλάσσιων αρχαιολογικών τόπων οι οποίοι αποκαλύπτονται με αυξημένη συχνότητα λόγω της εξελιγμένης τεχνολογίας υποθαλάσσιας εξερεύνησης. Η Unesco υπολογίζει πως περίπου 3 εκατομμύρια ναυάγια βρίσκονται ακόμη στα βάθη των ωκεανών. Η συμφωνία αυτή απαγορεύει την εμπορική αξιοποίηση και την διαμοίραση του πλούτου του αρχαιολογικού χώρου, κάτι που σημαίνει πως για τον San Jose τίποτε δεν θα μπορούσε να πωληθεί για το κέρδος.