Το παλλάδιο ξεπέρασε τα 1.500 δολάρια ανά ουγγιά φτάνοντας σε επίπεδα-ρεκόρ και συνεχίζοντας ένα ισχυρό ράλι που πυροδοτείται από την οξεία έλλειψη προσφοράς, καθώς οι κατασκευαστές αυτοκινήτων δίνουν μάχη για να αποκτήσουν το υλικό, ώστε να συμμορφωθούν με τους αυστηρούς ελέγχους εκπομπών ρύπων.

Η εξέλιξη αυτή θα ωφελήσει κορυφαίους προμηθευτές στη Ρωσία και τη Νότια Αφρική.

Η τιμη spot του παλλαδίου σημείωσε άνοδο 1,7%, φθάνοντας στα 1,505,46 δολάρια ανά ουγγιά και διαπραγματευόταν στο Λονδίνο στα 1.493,14 δολάρια στις 7:52 π.μ., με τις τιμές να οδεύουν προς έβδομη διαδοχική μηνιαία άνοδο. Σε άλλα πολύτιμα μέταλλα, ο χρυσός ενισχύθηκε σε υψηλό 10 μηνών, ενώ το ασήμι και η πλατίνα σημείωσαν άνοδο.

Το αργυρόλευκο μέταλλο έχει τριπλασιαστεί σε αξία από τον Ιανουάριο του 2016 και η Citigroup Inc. ανέφερε αυτόν το μήνα ότι ενδέχεται να υπάρξουν περαιτέρω κέρδη, προειδοποιώντας ότι η αγορά θα εξισορροπηθεί μόνο με ένα σοκ στη ζήτηση και οι τιμές ενδέχεται να φτάσουν τα 1.600 δολάρια. Το παγκόσμιο έλλειμμα φαίνεται να «διευρύνεται δραματικά» φέτος, σύμφωνα με την Johnson Matthey Plc, κορυφαία εταιρεία κατασκευής καταλυτών, και ο Evy Hambro της BlackRock Inc. είπε στο Bloomberg TV αυτή την εβδομάδα ότι έχει δημιουργηθεί μια «τεράστια έλλειψη», καθώς η αγορά απομακρύνεται από τα ντιζελοκίνητα οχήματα.

«Μέχρι να αυξηθεί η προσφορά, κάτι που δεν πρόκειται να συμβεί για λίγα ακόμη χρόνια, αυτό θα οδηγήσει σε μια σφιχτή αγορά και οι τιμές γενικά θα τείνουν προς τα πάνω», δήλωσε την Τετάρτη ο Philip Klapwijk, διευθυντής της συμβουλευτικής Precious Metals Insights Ltd. με έδρα το Χονγκ Κονγκ.

pala1500.png

Ας μισθώσουμε

Τα χαμηλότερα αποθέματα του μετάλλου, που χρησιμοποιείται κυρίως για τον περιορισμό των εκπομπών σε βενζινοκίνητα οχήματα, έχουν ωθήσει τους χρήστες να μισθώνουν υλικά από κατόχους exchange trade funds (ETFs) για να καλύψουν τις ανάγκες τους.

H Heraeus δήλωσε ότι τα αποθέματα παλλαδίου που διακρατούν τα ETFs μειώθηκαν σε 700.000 ουγγιές στο τέλος του 2018, από το peak των 2,9 εκατομμυρίων το 2014. Είναι δύσκολο να καταμετρηθεί το ακριβές επίπεδο των παγκόσμιων αποθεμάτων, αλλά διάφορες πηγές έχουν εκτιμήσει ένα εύρος μεταξύ 10 και 18 εκατομμυρίων ουγγιών, που ισοδυναμεί με περίπου ένα έως δύο χρόνια ζήτησης, δήλωσε η Heraeus.

Ωστόσο, ορισμένοι αναλυτές αμφισβητούν την ανθεκτικότητα του ράλι. Οι πωλήσεις αυτοκινήτων στην Κίνα συνέχισαν να μειώνονται τον Ιανουάριο μετά την πρώτη ετήσια πτώση τους εδώ και περισσότερες από δύο δεκαετίες. Επιπλέον, οι αγορές στην Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική συρρικνώνονται, καθώς οι υπηρεσίες τύπου Uber και οι υπηρεσίες κοινόχρηστων αυτοκινήτων καθιστούν λιγότερο αναγκαία την κατοχή ενός οχήματος.

Οι αυστηρότεροι κανόνες εκπομπών ρύπων «υπερβαίνουν την αδυναμία των παγκόσμιων πωλήσεων αυτοκινήτων και την αυξανόμενη απειλή από τα ηλεκτρονικά οχήμαρα», δήλωσε ο Matthew Turner της Macquarie Group Ltd. «Έτσι, αν και γνωρίζουμε για τα ελλείμματα και τα προβλεπόμενα ελλείμματα για χρόνια, η ικανότητα της αγοράς να προσαρμοστεί σε αυτά είναι ασυνήθιστα περιορισμένη».

Το παλλάδιο είναι ένα σπάνιο μέταλλο που παράγεται ως επί το πλείστον σε δύο χώρες, οπότε μπορεί να μην είναι δυνατή η άμεση αύξηση της παραγωγής. Περισσότερο από το 80 τοις εκατό προέρχεται ως υποπροϊόν από την εξόρυξη νικελίου στη Ρωσία και την εξόρυξη πλατίνας στη Νότια Αφρική, οπότε οι προμήθειες εξαρτώνται από το επίπεδο εξόρυξης και τις επενδύσεις σε άλλα ορυκτά.

Η MMC Norilsk Nickel PJSC της Ρωσίας δήλωσε ότι ο κίνδυνος να στραφούν οι αυτοκινητοβιομηχανίες από το παλλάδιο προς τη φθηνότερη πλατίνα είναι χαμηλός, ακόμη και αν το χάσμα μεταξύ των δύο αυξάνεται. «Δεν είναι εύκολο – πρέπει να κάνουν έρευνα και ανάπτυξη, να καταχωρίσουν την τεχνολογία», δήλωσε ο Anton Berlin, επικεφαλής ανάλυσης και ανάπτυξης της αγοράς στη Nornickel, τον μεγαλύτερο παραγωγό παλλαδίου. «Μπορεί να χρειαστούν έως και 18 μήνες».

Το άλμα στο παλλάδιο βοήθησε επίσης τον παραγωγό της Νότιας Αφρικής Anglo American Platinum Ltd. και η εταιρεία αναμένει ότι τα τρία μείζονα μέταλλα της κατηγορίας της πλατίνας, συμπεριλαμβανομένου του ροδίου, θα είναι και πάλι σε αθροιστικό έλλειμμα το 2019. «Η ζήτηση για αυτοκίνητα φαίνεται να αυξάνεται, έστω και με μικρή ή καθόλου αύξηση στις πωλήσεις οχημάτων, καθώς το μέσο μέγεθος των οχημάτων αυξάνεται και οι κανόνες εκπομπών αυστηροποιούνται», ανέφερε αυτή την εβδομάδα.

Παρόλα αυτά, το εκπληκτικό ράλι του μετάλλου θα μπορούσε να σταματήσει.

«Αν και συμμεριζόμαστε την άποψη της ανεπάρκειας και επίσης βλέπουμε μικρή δυνατότητα υποκατάστασης, πιστεύουμε ότι αυτό έχει ήδη υπολογιστεί στην τιμή του παλλαδίου», ανέφερε σε έκθεσή του ο Carsten Menke, αναλυτής της Julius Baer Group Ltd. «Λόγω του κυρίαρχου θετικού κλίματος, οι βραχυπρόθεσμοι κίνδυνοι για τις τιμές εξακολουθούν να φαίνονται διαστρεβλωμένοι προς τα πάνω», όμως αυτά τα επίπεδα δεν είναι βιώσιμα μακροπρόθεσμα, είπε, προσθέτοντας ότι ο στόχος των 12 μηνών της τράπεζας παραμένει αμετάβλητος στα 1.000 δολάρια ανά ουγγιά.

Σε άλλα μέταλλα, ο χρυσός σημείωσε άνοδο έως 0,4% στα 1.346,80 δολάρια ανά ουγγιά, στο υψηλότερο επίπεδο από τον Απρίλιο, καθώς το ασήμι και η πλατίνα επίσης ενισχύθηκαν. Οι κινήσεις αυτές ήρθαν πριν από τη δημοσιοποίηση των πρακτικών από τη συνεδρίαση της Fed τον Ιανουάριο, κατά την οποία οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής σηματοδότησαν ότι τα επιτόκια δεν θα αυξηθούν ξανά μέχρι να επιταχυνθεί ο πληθωρισμός.