Του Μηνά Τσαμόπουλου

Σε μία εποχή που η οικονομία της Ελλάδας έχει ανάγκη την ελληνική ναυτιλία, τα μέτρα που έχουν ληφθούν αλλά και η  τεράστια γραφειοκρατία  οδηγούν στην απομάκρυνση από το ελληνικό νηολόγιο όλο και περισσότερων πλοίων.  Σύμφωνα με την Ελληνική  Στατιστική Αρχή  μείωση  κατά 3,6% παρουσίασε η Δύναμη του Ελληνικού Εμπορικού Στόλου, από πλοία 100 κοχ και άνω, το μήνα Νοέμβριο 2012 σε σύγκριση με την αντίστοιχη Δύναμη του Νοεμβρίου 2011, έναντι μείωσης 3,7% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2011 προς το 2010.

Σύμφωνα με τα στοιχεία η Ολική Χωρητικότητα του Ελληνικού Εμπορικού Στόλου, από πλοία 100 κοχ  και άνω, το μήνα Νοέμβριο 2012 σε σύγκριση με την αντίστοιχη χωρητικότητα του Νοεμβρίου 2011, παρουσίασε αύξηση 1,6%, έναντι αύξησης 0,9% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2011 προς το 2010.

Την περασμένη Τετάρτη ο  Υπουργός Οικονομικών, Γιάννης Στουρνάρας και ο Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Κωστής Μουσουρούλης, συναντήθηκαν  και συζήτησαν το σχέδιο για την απλοποίηση και τον εκσυγχρονισμό της διαδικασίας νηολόγησης, τη διεθνή προβολή και την ανάπτυξη του ελληνικού νηολογίου.

Στόχος της κυβέρνησης είναι να προσελκύσει περισσότερα πλοία στην Ελληνική σημαία, αλλά και ξένες ναυτιλιακές εταιρίες στη χώρα μας. Τα οφέλη για την ελληνική οικονομία από τη διατήρηση των υφιστάμενων, καθώς και από την προσέλκυση νέων πλοίων στο Ελληνικό νηολόγιο θα είναι πολύ σημαντικά. Σύντομα θα τεθεί σε εφαρμογή ολοκληρωμένο σχέδιο για τον εξορθολογισμό και την απλοποίηση της υφιστάμενης διαδικασίας νηολόγησης πλοίων στο ελληνικό νηολόγιο.

Σήμερα σε όλα τα στάδια νηολόγησης ενός πλοίου ο ενδιαφερόμενος θα πρέπει να συλλέξει 35 δικαιολογητικά και να πληρώσει 28 παράβολα τα οποία προμηθεύεται από έξι διαφορετικές υπηρεσίες έκδοσης. Ειδικά για την έκδοση της εγκριτικής πράξης απαιτείται η συγκέντρωση 36 υπογραφών από τρία διαφορετικά υπουργεία.

Η πτώση των τριών τελευταίων ετών σύμφωνα με το GSCC είχε ως εξής:

Ελληνική Σημαία – Αριθμός Πλοίων (Πλοία 1.000 dwt και άνω)

2009  –  1.121
2010  –     969
2011  –      917

Οι απώλειες του ελληνόκτητου στόλου στο ανωτέρω χρονικό διάστημα είναι εξαιρετικά μεγάλες (18,2%) και τα αίτιά τους  πρέπει να προβληματίσουν τις αρμόδιες αρχές διότι προοιωνίζουν σημαντική πτώση της ανταγωνιστικότητας της Ελληνικής σημαίας.

Η πτώση στα πλοία του Ελληνικού νηολόγιου επιβεβαιώνεται και από μετρήσεις της ΕΛΣΤΑΤ που συμπεριλαμβάνει και πολύ μικρότερα πλοία (άνω των 100 κορών). Η μείωση 2010/2011 ήταν της τάξης του 3,7% (από 2.119 σε 2.121 πλοία) συγκρινόμενη με 5,4% για το ίδιο έτος με βάση τα στοιχεία του GSCC.