Του
Μηνά Τσαμόπουλου

Η επίσκεψη Ελλήνων εφοπλιστών στο Κατάρ, μέρος της πρωθυπουργικής συνοδείας, είχε πιο πολύ χαρακτήρα διερευνητικό  για επενδύσεις  που αφορούν στη μεταφορά με πλοία υγροποιημένου αερίου αφού το συγκεκριμένο κράτος είναι κορυφαίος παραγωγός LNG και το ενδιαφέρον του είναι η διοχέτευση του προϊόντος αυτού προς τροφοδοσία στις αγορές των Βαλκανίων.

Και μπορεί να σχεδιάζει να δημιουργήσει σε Αλεξανδρούπολη και Καβάλα είτε υπόγειους αποθηκευτικούς χώρους είτε πλωτές δεξαμενές, όμως χρειάζεται και πλοία για να τα μεταφέρει.

Το παγκόσμιο εμπόριο του LNG υπολογίζεται ότι θα αυξηθεί από 310 δισ. κ.μ. το 2011 στα 570 δισ. κ.μ. το 220 και τα 880 δισ. κ.μ. το 2030. Η αύξηση θα οφείλεται κυρίως στην άνοδο των εισαγωγών από Κίνα και Ινδία.

Τα δύο αυτά κράτη  αναμένεται να αυξήσουν τις εισαγωγές τους τόσο από το Κατάρ όσο και την Αυστραλία. Επίσης, υπολογίζεται ότι τα κράτη που θα εισάγουν υγροποιημένο φυσικό αέριο θα φθάσουν τα 40 μέχρι το 2030.

Η αλματώδης αύξηση της τιμής του πετρελαίου έχει ως αποτέλεσμα  να αυξάνεται η ζήτηση  για υγροποιημένο φυσικό αέριο  (LNG) και αναμένεται  τα επόμενα 20 χρόνια  να εκτοξευχθεί όπως εκτιμούν οι οικονομικοί αναλυτές.

Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα  να υπάρξει έλλειψη χωρητικότητας, δηλαδή να μην φθάνουν τα πλοία για να καλύψουν τη ζήτηση.

Ο  υπάρχων παγκόσμιος στόλος των πλοίων μεταφοράς LNG, είναι μεταφορικής ικανότητας 53 εκατ. κ.μ. Έως το 2030 ο στόλος θα πρέπει να αυξηθεί  από τα 360 πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου στα 900, χωρητικότητας 90 εκατομμυρίων κυβικών μέτρων το 2030 προκειμένου να μπορεί να καλύψει τη ζήτηση για μεταφορά.

Είναι ένας τομέας «κλειστός» που εν μέσω κρίσης δεν σημείωσε απώλειες μεγάλες αφού οι ναύλοι έχουν ελαφρά πτώση σε σύγκριση με άλλες κατηγορίες. 

Η ελληνική ναυτιλία βέβαια δεν θα μπορούσε να μην έχει και το δικό της μερίδιο σε αυτή την προσοδοφόρα αγορά.

Οι Ελληνικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον χώρο των LNG, τα επόμενα χρόνια θα προσπαθήσουν να ισχυροποιήσουν την παρουσία τους και αναπόφευκτα θα τραβήξουν μαζί τους και άλλους Έλληνες εφοπλιστές.

Οι Έλληνες

Πέντε ονόματα Ελλήνων  φιγουράρουν μέσα στην πρώτη 20άδα των μεγαλύτερων ανεξάρτητων  πλοιοκτητών στόλου μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου.
Ειδικότερα ο όμιλος Αγγελικούση μέσω της  θυγατρικής του εταιρείας Maran έχει στόλο που αποτελείται από πέντε πλοία LNG ενώ έχει υπό ναυπήγηση   συνολικά 11.
Η  GasLog του κ. Πήτερ Λιβανού η οποία είναι εισηγμένη στην αμερικανική  χρηματαγορά έχει 12 πλοία και ναυπηγεί άλλα οκτώ.
Η  Dynagas του Ομίλου Γιώργου Προκοπίου, έχει στόλο που αποτελείται από  στόλο από τρία  LNG carriers στο νερό και άλλα επτά υπό ναυπήγηση. Πρόσφατα το πλοίο «Ob River», ναυπήγησης 2007, της Dynagas έγινε το πρώτο LNG Carrier παγκοσμίως που διέσχισε το Βόρειο Πέρασμα (North Sea Route). Ειδικότερα πραγματοποίησε δύο ταξίδια. Το πρώτο από τη Νότια Κορέα προς την Ευρώπη χωρίς φορτίο, προκειμένου   να δοκιμαστεί ο  εξοπλισμός και πλήρωμα στις συνθήκες που επικρατούσαν και το δεύτερο  με  φορτίο, από τον τερματικό σταθμό LNG του Hammerfest στη Νορβηγία με προορισμό την Ιαπωνία.
Η  Thenamaris του κ. Ντίνου Μαρτίνου έχει υπό παραγγελία τρία πλοία μεταφοράς υγραερίου.
Η Cardif Μarine του κ. Γιώργου Οικονόμου έχει  τέσσερα υπό ναυπήγηση πλοία LNG Carriers.
Η Alpha tankers του Χρήστου Κανελλάκη  έχει υπό ναυπήγηση  δύο  πλοίου αυτού του τύπου.
Ο  όμιλος Τσάκου με την εισηγμένη στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης  ναυτιλιακή εταιρεία ΤΕΝ έχει  ένα LNG, ενώ υπέγραψε για την ναυπήγηση ενός ακόμη. Στόχο έχει να δημιουργήσει σε βάθος χρόνου στόλο ο οποίος θα αποτελείται από 10 LNG.
Τέλος,  η Almi Tankers του ομίλου Φωστηρόπουλου σχεδιάζει μέσω της Almi Gas  τη ναυπήγηση έως και οκτώ LNG αξίας 1,6 δισ. δολ. Όμως το project ακόμη δεν έχει μπει στο στάδιο της υλοποίησης.