Αυτή η δημοσιονομική δίαιτα  μπορεί να οδηγήσει στο θάνατο, λέει ο Sergio Marchionne, ο χαρισματικός διευθύνων σύμβουλος της Fiat, που έσωσε την ιστορική ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία από τη χρεοκοπία και κατάφερε να βάλει στο χέρι την Chrysler, στο αποκορύφωμα της χρηματοοικονομικής κρίσης του 2009.

“Σε αυτό το σημείο, η λιτότητα δεν δουλεύει. Οι επιπτώσεις για τους Ιταλούς καταναλωτές είναι καταστροφικές”, λέει ο Marchionne από την έκθεση αυτοκινήτου της Γενεύης που επιχειρεί με τα supercars και τους εκτυφλωτικούς προβολείς της να κρύψει τον αργό θάνατο της ευρωπαϊκής αγοράς ακινήτου.

“Καταλαβαίνω τη λιτότητα, αλλά μπορεί να κάνουμε δίαιτα μέχρι στο σημείο που θα πεθάνουμε”, είπε ο Mr Fiat.

Οι πωλήσεις αυτοκινήτων στην Ευρώπης μειώθηκαν τον τελευταίο μήνα στα χαμηλότερα επίπεδα από το 1990, όταν ξεκίνησαν να καταγράφονται τα σχετικά στοιχεία. Οι επιπτώσεις της λιτότητας είναι ιδιαίτερα εμφανείς στην ισπανική αγορά αυτοκινήτου, η οποία από πέμπτη μεγαλύτερη της Ευρώπης έχει πλέον πέσει κάτω από τα επίπεδα του Βελγίου, παρότι έχει τετραπλάσιο πληθυσμό.

Μιλώντας από τη Γενεύη, ο διευθύνων σύμβουλος της Renault, Carlos Ghosn, δεν μάσησε τα λόγια του. “Υπάρχει μόνο μία ερώτηση: Τα πράγματα θα είναι άσχημα ή πολύ άσχημα;”, είπε. Οι πωλήσεις αυτοκινήτων της Ευρώπης θα εξαρτηθούν από το πόσο θα μειωθούν οι κρατικές δαπάνες, εκτίμησε. Και τάχθηκε υπέρ του να δοθούν κυβερνητικά κίνητρα για την απόσυρση παλιών αυτοκινήτων.

Πάντως, ο Marchionne δεν φάνηκε να συμφωνεί με την ιδέα των κρατικών παρεμβάσεων στην αγορά. “Προτιμώ να μην έχουμε τεχνητά κίνητρα. Μου αρέσει η φυσική ζήτηση”, είπε ο μάνατζερ.