Στην Καμπότζη, όπου ο Βούδας ευλογεί ακόμα και τους διαδρόμους απογείωσης, ένα νέο κεφάλαιο στον τουρισμό της χώρας ξεκινά. Λίγο έξω από την Πνομ Πεν, οι πορτοκαλί ρόμπες των μοναχών, τα λουλούδια και οι ψαλμοί σημάδεψαν την έναρξη λειτουργίας του Techo International Airport, ενός έργου 2 δισεκατομμυρίων δολαρίων που φιλοδοξεί να μεταμορφώσει τη χώρα σε νέο κόμβο τουρισμού και επενδύσεων στη Νοτιοανατολική Ασία.
Τέσσερις ημέρες μετά την τελετή ευλογίας του 9 τόνων χρυσού αγάλματος του Βούδα, το πρώτο αεροσκάφος της Air Cambodia από το Γκουανγκζού προσγειώθηκε με τιμές. Ο πρωθυπουργός Χουν Μανέτ εγκαινίασε επίσημα το αεροδρόμιο στις 20 Οκτωβρίου, χαρακτηρίζοντάς το «ορόσημο της μακροπρόθεσμης αναπτυξιακής στρατηγικής της Καμπότζης».
Με μόλις 2,5 εκατομμύρια διεθνείς τουρίστες ετησίως —έναντι 32 εκατ. στην Ταϊλάνδη και 18 εκατ. στο Βιετνάμ— η χώρα χρειάζεται μια νέα τουριστική ταυτότητα. Το Techo International, έκτασης 87.000 τετραγωνικών μέτρων, υπόσχεται να γίνει η «πύλη» προς αυτή τη νέα εποχή, συνδυάζοντας μοντέρνα υποδομή με έντονα καμποτζιανά στοιχεία.

Αρχιτεκτονική που εμπνέεται από την παράδοση
Το βρετανικό αρχιτεκτονικό γραφείο Foster + Partners σχεδίασε έναν χώρο όπου το φυσικό φως, τα ξύλινα δάπεδα και η τροπική βλάστηση συνθέτουν ένα αίσθημα ηρεμίας και ευρυχωρίας. Η κυματοειδής στέγη του μιμείται τις περίτεχνες κορώνες των Apsara dancers, ενώ λειτουργεί και ως σύστημα συλλογής βρόχινου νερού.
Η φιλοσοφία είναι απλή: καθαρή ορατότητα και άνετη ροή. «Θέλαμε οι ταξιδιώτες να μη νιώθουν παγιδευμένοι σε λαβύρινθους», εξηγεί ο αρχιτέκτονας Νικολάι Μαλς. Το μέγιστο περπάτημα από το κέντρο του τερματικού ως την άκρη δεν ξεπερνά τα 500 μέτρα.
Ένα νέο σύμβολο εθνικής υπερηφάνειας
Το αεροδρόμιο διαθέτει τεχνολογία αναγνώρισης προσώπου, πιστοποίηση περιβαλλοντικής βιωσιμότητας και —σε μια χαρακτηριστική πινελιά— δικό του τραγούδι, το “Power of Techo International Airport”. Ο Χουν Μανέτ το αποκαλεί «εργαλείο σύνδεσης ανθρώπων, επιχειρήσεων και πολιτισμών».
Το έργο εντάσσεται στο εθνικό σχέδιο “Sacred Tourism 2025–2035”, που στοχεύει να διαφοροποιήσει το τουριστικό προϊόν πέρα από το Άνγκορ Βατ, με έμφαση στον ευεξιακό, αγροτικό και κοινοτικό τουρισμό.
Παράλληλα, η Καμπότζη εγκαινίασε πρόσφατα και το Siem Reap–Angkor International Airport (κόστους 1 δισ. δολαρίων), το οποίο κατασκευάστηκε στο πλαίσιο της κινεζικής Πρωτοβουλίας Belt and Road, εδραιώνοντας τη γεωοικονομική επιρροή του Πεκίνου.
Ανταγωνισμός, προκλήσεις και σκεπτικισμός
Το νέο αεροδρόμιο φέρνει απευθείας πτήσεις από Μπανγκόκ, Πεκίνο, Ανόι, Σιγκαπούρη και Κουάλα Λουμπούρ, ενώ μέσα στο φθινόπωρο θα προστεθούν συνδέσεις με Κωνσταντινούπολη και Αμπού Ντάμπι. Ωστόσο, το μέλλον του καμποτζιανού τουρισμού δεν είναι δεδομένο.
Πρόσφατες προειδοποιήσεις ταξιδιωτικής ασφάλειας από τη Νότια Κορέα και άλλες χώρες σκιάζουν την αισιοδοξία, ενώ ειδικοί, όπως ο Σουκόρ Γιούσοφ της Endau Analytics, εκφράζουν σκεπτικισμό:
«Η Καμπότζη χρειάζεται περισσότερα από ένα εντυπωσιακό αεροδρόμιο. Η Ταϊλάνδη και το Βιετνάμ προσφέρουν πλουσιότερη πολιτιστική εμπειρία και αίσθηση ασφάλειας».
Πέρα από τα προβλήματα εικόνας, το στοίχημα της Καμπότζης είναι να μετατρέψει το Techo σε πραγματικό κόμβο διεθνούς κίνησης. Προς το παρόν, οι επιβάτες φτάνουν κυρίως με ιδιωτικά οχήματα ή tuk-tuk, αν και στο δεύτερο στάδιο ανάπτυξης σχεδιάζεται σιδηροδρομική σύνδεση με το κέντρο της Πνομ Πεν.
Το παλαιό αεροδρόμιο της πρωτεύουσας έχει πλέον κλείσει, αφήνοντας τη σκυτάλη στο Techo — το οποίο, κάτω από το βλέμμα του χρυσού Βούδα, φιλοδοξεί να γίνει το σύμβολο μιας νέας Καμπότζης που ανοίγεται στον κόσμο.
Διαβάστε ακόμη
Reddit: Γιατί μηνύει την εταιρεία AI Perplexity
Παπασταύρου: Το 60% του επιδόματος θέρμανσης θα δοθεί πριν τα Χριστούγεννα
Η ΕΕ ενώνει τις δυνάμεις της για τα ρωσικά περιουσιακά στοιχεία – Στήριξη από Σουηδία και Δανία
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.