Το σενάριο για έναν πιλότο να αυτοκτονήσει εν ώρα πτήσης παρασύροντας στο θάνατο και όλους τους υπόλοιπους επιβάτες αν και φαίνεται εντελώς παράλογο, είναι ένα φαινόμενο που συνέβη στο μοιραίο Airbus της Germanwings και το οποίο έχει συμβεί και στο παρελθόν.

Οι τελευταίες πληροφορίες, θέλουν το αεροσκάφος της Germanwings να έπεσε όταν ο συγκυβερνήτης του αφού κλείδωσε τον κυβερνήτη έξω από το πιλοτήριο ενεργοποίησε τον κουμπί που οδηγεί στην απώλεια ύψους, παρασύροντας στο θάνατο άλλα 149 άτομα.

Ανάλογα όμως περιστατικά έχουν συμβεί και στο παρελθόν με κυβερνήτες ή συγκυβερνήτες αεροσκαφών που αποφάσισαν να δώσουν τέλος στη ζωή τους εν ώρα πτήσης χωρίς να οφείλεται απαραίτητα σε κάποια τρομοκρατική ενέργεια.

Πτήση 185 της SilkAir

Μία από τις πιο χαρακτηριστικές αεροπορικές τραγωδίες που οφείλεται σε αυτοκτονία του κυβερνήτη είναι αυτό της που σημειώθηκε στις 19 Δεκεμβρίου 1997 με την πτήση 185 της εταιρείας SilkAir στην οποία έχασαν τη ζωή τους 104 άνθρωποι.

Ένα Boeing 737 που εκτελούσε την πτήση από την Τζακάρτα της Ινδονησίας προς τη Σιγκαπούρη, χωρίς να συμβεί οτιδήποτε, βούτηξε κατακόρυφα από μεγάλο ύψος και συνετρίβη στον ποταμό Μούσι στην περιοχή Πάλεμπανγκ, στα νότια της νήσου Σουμάτρας της Ινδονησίας, με αποτέλεσμα τον θάνατο 104 ανθρώπων.

Ύστερα από πολυήμερες έρευνες οι υπεύθυνοι της έρευνας συγκέντρωσαν κρίσιμα τμήματα του αεροσκάφους και έκπληκτοι διαπίστωσαν ότι και οι δύο καταγραφείς είχαν σταματήσει τη λειτουργία τους δύο και έξι λεπτά αντιστοίχως από τη στιγμή της έναρξης της κατακόρυφης πτώσης του αεροσκάφους.

Προχωρώντας την ανάλυσή τους κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι η διακοπή της λειτουργίας και των δύο συσκευών δεν προκλήθηκε από βλάβη αλλά έγινε σκόπιμα, και μάλιστα από τον Ινδονήσιο κυβερνήτης του, ο οποίος αρχικά φρόντισε να παρασύρει και να κλειδώσει εκτός κόκπιτ τον νεαρό συγκυβερνήτη του και ύστερα να κλείσει τους καταγραφείς πτήσεων για να μην προσδιορισθεί η αποτρόπαια πράξη του.

Ως αιτία της ενέργειας του ήταν μεγάλες απώλειες και χρέη που είχε στο ινδονησιακό χρηματιστήριο αλλά και μια υποβάθμισή του στην αεροπορική εταιρεία όπου εργαζόταν.

Τα συντρίμμια του αεροσκάφους

9V-TRV recovered wreckage

Πτήση 990 της EgyptAir

Ακόμα ένα παράδειγμα είναι η πτήση 990 της EgyptAir η οποία εκτελούσε το δρομολόγιο Λος Άντζελες- Κάιρο, με μια στάση στη Νέα Υόρκη στις 31 Οκτωβρίου 1999. Ωστόσο, το Boeing 767-300ER δεν έφθασε ποτέ στον προορισμό του αφού συνετρίβη στον Ατλαντικό Ωκεανό περίπου 60 μίλια νότια από το νησί Nantucket της Μασαχουσέτη. Στην πτήση έχασαν τη ζωή τους και οι 217 επιβαίνοντες.

Έπειτα από έρευνες που διεξήχθησαν τα αποτελέσματα έδειξαν ότι είτε επρόκειτο για σκόπιμη συντριβή είτε μηχανική βλάβη. Όμως και τα δύο αμφισβητούνται. Η θεωρία που επικρατεί είναι η αυτοκτονία αφού ένα από τα μέλη του πληρώματος πίστευε ότι κάτι επρόκειτο να συμβεί στο αεροσκάφος. Μάλιστα αυτή η ανησυχία ήταν τόσο έντονη που παρέδωσε χρήματα και κάποιο μήνυμα για την οικογένεια ενός άλλου μέλους του πληρώματος.

Επίσης, ένας από τους ιπτάμενους φροντιστές, τηλεφώνησε στη σύζυγό του από τη Νέα Υόρκη, λίγη ώρα πριν επιβιβασθεί στο αεροσκάφος, λέγοντάς της ότι κάτι δεν πάει καλά με το αεροπλάνο.

Πάντως, κατά τη διάρκεια της έρευνας δεν βρέθηκε ούτε ένα στοιχείο που να οδηγεί στο συμπέρασμα ότι έγινε έκρηξη ή επρόκειτο για εγκληματική ενέργεια.

Αναπαράσταση της πτώσης

Πτήση 630 της Royal Air Maroc

Στις 21 Αυγούστου του 1994, το αεροσκάφος ATR-42-30 της, Royal Air Maroc έπεσε δέκα μόλις λεπτά μετά την απογείωσή του από το Agadir με αποτέλεσμ,α να βρουν τραγικό θάνατο 44 επιβαίνοντες.

Έπειτα από έρευνα που διεξήχθη διαπιστώθηκε ότι ο πιλότος σκόπιμα έριξε το αεροσκάφος.

Αναπαράσταση της πτώσης

Πτήση 350 της Japan Airlines

Το 1982, ένα DC-8 της Japan Airlines συνετρίβη στο Κόλπο του Τόκιο, παρασύροντας στο θάνατο 24 άτομα και τραυματίζοντας άλλα 141. Ο πιλότος φέρεται να έσπρωξε σκόπιμα τη μύτη του αεροσκάφους προς τα κάτω πρόωρα ενώ προσέγγιζε το αεροδρόμιο. Παρά τις προσπάθειες του συγκυβερνήτη και του μηχανικού του αεροσκάφους να διορθώσουν το πρόβλημα, τελικά δεν τα κατάφεραν.

Τελικά ο κυβερνήτης μπήκε σε ψυχιατρικό ίδρυμα αφού διαπιστώθηκε ότι η συμπεριφορά του ήταν αλλόκοτη και πριν συμβεί το ατύχημα.

maxresdefault

Πτήση E-190 της Mozambique Airlines

Τον Νοέμβριο του 2013, η πτήση E-190 της Mozambique Airlines έπεσε στη Ναμίμπια. Κανείς από τους 33 επιβαίνοντες δεν επέζησε από την συντριβή. Τα ερωτηματικά ήταν πολλά διότι το αεροπλάνο άρχισε να χάνει ύψος απότομα παρά το γεγονός πως ήταν μόλις ενός έτους και ο καιρός ήταν πολύ καλός.

Έπειτα από έρευνα στα μαύρα κουτιά διαπιστώθηκε ότι όταν ο συγκυβερνήτης πήγε στην τουαλέτα, ο κυβερνήτης είχε κλειδώσει την πόρτα και είχε ενεργοποιήσει το κουμπί που οδηγεί στην απώλεια ύψους, μέχρι που συνετρίβη.

Πτήση MH370 της Malaysia Airlines-Από αυτοκτονία η συντριβή του;

Ένα χρόνο μετά την εξαφάνιση του αεροπλάνου της Malaysia Airlines στην οποία επέβαιναν 239 άνθρωποι δεν υπάρχει κανένα στοιχείο ούτε που βρίσκεται το αεροσκάφος, ούτε τι συνέβη και τελικά το αεροπλάνο συνετρίβη.

Πως γίνεται ένας έμπειρος πιλότος Boeing 777 των ασιατικών αερογραμμών να έχασε το δρόμο κατευθύνοντας το αεροσκάφος μίλια μακριά από την προγραμματισμένη πορεία πτήσης του;

Οι ερευνητές εξετάζοντας τα ελάχιστα στοιχεία που έχουν στη διάθεσή τους δεν αποκλείουν το αεροπορικό δυστύχημα να προσκλήθηκε επειδή κάποιο από τα μέλη του πληρώματος που βρισκόντουσαν στο πιλοτήριο αποφάσισε να βάλει τέλος στη ζωή του.

O κυβερνήτης και ο συγκυβερνήτης του αεροσκάφους

pilots

Ψυχολογικά αίτια

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, 24 Αμερικανοί πιλότοι αυτοκτόνησαν κατά τις τελευταίες δύο δεκαετίες εν ώρα πτήσεις. Είκοσι τρεις από αυτούς σκόπιμα έριξαν το αεροπλάνο ενώ ο ένας ήταν μαθητευόμενος και πήδηξε στο κενό κατά τη διάρκεια της πτήσης. Όλοι οι πιλότοι που αυτοκτόνησαν ήταν άνδρες και μεσήλικες.

Σύμφωνα με την American Psychological Association (APA), έχει γίνει ολόκληρη έρευνα για το ζήτημα της αυτοκτονίας των πιλότων ή των συγκυβερνητών. Για παράδειγμα, ένα έγγραφο του 1994 από τον Timothy J. Ungs με τίτλο «Αυτοκτονία με τη χρήση του αεροσκάφους στις Ηνωμένες Πολιτείες, 1979-1989», δηλώνει ότι το Εθνικό Συμβούλιο Ασφάλειας των Μεταφορών (NTSB) ανέφερε εννέα θανατηφόρα ατυχήματα που αποδίδονται σε πιλοτική αυτοκτονία κατά τη διάρκεια της περιόδου 1979-1989.

Οι έρευνες εντοπίστηκαν πως βασικά αίτια που τους οδηγούν σε μια τέτοια πράξη είναι είτε επειδή πάσχουν από κατάθλιψη είτε λόγω αρνητικών γεγονότων στην προσωπική τους ζωή όπως οικογενειακή αστάθεια και η κατάχρηση αλκοόλ.

Μ. Κελ.