Ως έφηβος στην Πορτογαλία, ο Γιλμπέρτο Λουρέιρο περνούσε τα καλοκαίρια του δουλεύοντας σε ένα εργοστάσιο κλωστοϋφαντουργίας, όπου ανακάλυψε ότι «αγάπησε» την παραγωγή ρούχων, αλλά «μίσησε» τον τρόπο με τον οποίο αυτή πραγματοποιούνταν.
«Η εργασία ήταν ιδιαίτερα απαιτητική», αναφέρει ο ίδιος. «Περνούσα πολλές ώρες όρθιος, ελέγχοντας με προσοχή τα υφάσματα για τυχόν ελαττώματα, καθώς αυτά κινούνταν με σταθερή αλλά γρήγορη ροή μέσα από τις μηχανές παραγωγής».
«Αγαπώ πραγματικά την κλωστοϋφαντουργία και την επίλυση σύνθετων προβλημάτων», δήλωσε ο Λουρέιρο σε συνέντευξή του στο CNBC μέσω βιντεοκλήσης. «Ωστόσο, η διαδικασία του ποιοτικού ελέγχου, η αναποτελεσματικότητα του συστήματος και η υπερβολική σπατάλη υλικών είναι πτυχές που με απογοητεύουν βαθιά. Πρόκειται, χωρίς υπερβολή, για μία από τις πλέον απαιτητικές και εξαντλητικές εργασίες παγκοσμίως».
Στην δεκαετία που ακολούθησε από την πρώτη του βάρδια στο εργοστάσιο, η νοοτροπία του Λουρέιρο υπήρξε καθοριστικά διαφορετική. Μετά την ολοκλήρωση του μεταπτυχιακού του στη φυσική, συνίδρυσε την Smartex, μια εταιρεία που αξιοποιεί σύγχρονες τεχνολογίες για τον έλεγχο της ποιότητας των υφασμάτων. Χρησιμοποιώντας κάμερες, λογισμικό όρασης και τεχνητή νοημοσύνη, η Smartex εντοπίζει με ακρίβεια τα ελαττώματα στα υφάσματα κατά τη διάρκεια της παραγωγής τους, μειώνοντας έτσι την ποσότητα των υλικών που καταλήγουν ως απόβλητα. Ο Λουρέιρο υποστηρίζει ότι η τεχνολογία της εταιρείας του έχει αποτρέψει 1 εκατομμύριο κιλά υφάσματος από το να καταλήξουν στα σκουπίδια τα τελευταία τρία χρόνια.
Απόβλητα στη μόδα
Η βιομηχανία της μόδας είναι γνωστή για τον τεράστιο όγκο αποβλήτων που δημιουργεί, καθώς, σύμφωνα με το μη κερδοσκοπικό Ίδρυμα Ellen MacArthur, κάθε δευτερόλεπτο πετιέται, θάβεται ή καίγεται περίπου ένα φορτηγό γεμάτο ρούχα. Η Smartex υποστηρίζει ότι η τεχνολογία εντοπισμού ελαττωμάτων που χρησιμοποιεί επιτρέπει την παραγωγή 0,37% περισσότερων ρούχων ανά κιλό υφάσματος. Παρά το γεγονός ότι η αύξηση αυτή φαίνεται μικρή, η σημασία της γίνεται σαφής αν ληφθεί υπόψη ότι η Inditex, ο γίγαντας της μόδας και ιδιοκτήτης της Zara, χρησιμοποίησε 678.596 τόνους πρώτων υλών το 2024, σύμφωνα με την ετήσια έκθεσή της.
«Η μόδα είναι ένας κλάδος που δεν έχει ακόμη ενσωματώσει πλήρως την ψηφιοποίηση, κυρίως επειδή κάτι τέτοιο θεωρείται δύσκολο να επιτευχθεί», δήλωσε ο Λουρέιρο. «Η παραγωγή ρούχων είναι μια πολύπλοκη διαδικασία, καθώς η εφοδιαστική αλυσίδα περιλαμβάνει πολλές διαφορετικές δραστηριότητες, από την καλλιέργεια και επεξεργασία των πρώτων υλών, μέχρι την ύφανση, τη βαφή των υφασμάτων, το σχεδιασμό των προϊόντων και το ράψιμο των ενδυμάτων. Παράλληλα, πρόκειται για έναν κλάδο που χαρακτηρίζεται από ταχύτατους ρυθμούς και μεγάλη αβεβαιότητα», πρόσθεσε.
«Αν η μόδα είναι η μεγαλύτερη βιομηχανία που δεν έχει ακόμη αξιοποιήσει το διαδίκτυο, και παράλληλα είναι μία από τις μεγαλύτερες πηγές ρύπανσης στον κόσμο, τότε υπάρχει ένα τεράστιο κενό», δήλωσε ο Λουρέιρο. «Και αν κανείς δεν ασχολείται με αυτό από την πλευρά της τεχνολογίας, η κατάσταση είναι ακόμη πιο σοβαρή». Σύμφωνα με την ΕΕ, το 20% της ρύπανσης των υδάτων παγκοσμίως προκαλείται από τη διαδικασία βαφής και φινιρίσματος στην παραγωγή κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων.
«Αυτή η έλλειψη τεχνολογίας στην παραγωγή ενδυμάτων και η δυνατότητα του κλάδου να γίνει πιο αποτελεσματικός, έκανε τη Smartex ελκυστική για τους επενδυτές», δήλωσε ο Λουρέιρο. Ο όμιλος H&M επένδυσε στη Smartex το 2022, ενώ ο Τόνι Φαντέλ – εφευρέτης του iPod και του θερμοστάτη Nest – ηγήθηκε ενός επενδυτικού σχεδίου ύψους 24,7 εκατ. δολαρίων με την Lightspeed Venture Partners το ίδιο έτος. Μέχρι σήμερα, η Smartex έχει συγκεντρώσει πάνω από 40 εκατ. δολάρια. Σύμφωνα με τον Λουρέιρο, οι επενδυτές είναι «γενναίοι» που την υποστηρίζουν, δεδομένης της πολυπλοκότητας του κλάδου και της δραστηριότητάς της σε πολλές χώρες. «Υπάρχει μεγάλη αξία εδώ, και γι’ αυτό το ρίσκο συνοδεύεται από μεγάλες ανταμοιβές», πρόσθεσε, αναφερόμενος στο μέγεθος του κλάδου, ο οποίος αναμένεται να αξίζει πάνω από 1,8 τρισεκατομμύρια δολάρια το 2025.
Η Smartex και οι υψηλού προφίλ επενδυτές της τράβηξαν την προσοχή της Amazon, η οποία αποφάσισε να επενδύσει στην εταιρεία μέσω της πρωτοβουλίας «AWS Compute for Climate Fellowship». Αυτή η πρωτοβουλία υποστηρίζει νεοφυείς επιχειρήσεις που χρησιμοποιούν την τεχνολογία για να δραστηριοποιούνται σε τομείς όπως η επισιτιστική ασφάλεια, η διατήρηση του περιβάλλοντος και η ανθεκτικότητα στο κλίμα. Η Λίζμπετ Κάουφμαν, επικεφαλής της επιχειρηματικής ανάπτυξης για τις κλιματικές τεχνολογίες στην AWS, επέλεξε τέσσερις εταιρείες, ανάμεσά τους και η Smartex, για να συμμετάσχουν σε αυτό το πρόγραμμα.
«Οι νεοφυείς εταιρείες που προσπαθούν να δώσουν λύσεις σε περιβαλλοντικά προβλήματα καλούνται να δημιουργήσουν νέες επιστήμες, καινοτόμες τεχνολογίες και νέα επιχειρηματικά μοντέλα, κάτι που απαιτεί σημαντική έρευνα και ανάπτυξη», δήλωσε η Κάουφμαν στο CNBC μέσω βιντεοκλήσης. Οι εταιρείες που συμμετέχουν στο πρόγραμμα έχουν τη δυνατότητα να συνεργαστούν με ειδικούς της AWS και να αξιοποιήσουν προηγμένες τεχνολογικές υποδομές. Φέτος, 20 εταιρείες θα επιλεγούν για να συμμετάσχουν, με συνολική επένδυση 4 εκατ. δολαρίων. Η Smartex χρησιμοποιεί την τεχνολογία της AWS για να εκπαιδεύσει τα μοντέλα τεχνητής νοημοσύνης να εντοπίζουν ελαττώματα στα υφάσματα γρήγορα και αποτελεσματικά.

Χρόνος απόδοσης
Ο Λουρέιρο περνάει μεγάλο μέρος του χρόνου του επισκεπτόμενος εργοστάσια κλωστοϋφαντουργίας, κυρίως σε ασιατικές χώρες όπως το Μπαγκλαντές και το Βιετνάμ. Εκεί, συναντά τους ιδιοκτήτες των εργοστασίων, οι οποίοι είναι πρόθυμοι να κατανοήσουν το πόσο γρήγορα μπορεί να αποδώσει μια επένδυση στη Smartex.
«Πρέπει να αποδείξουμε στους ιδιοκτήτες των εργοστασίων ότι η επένδυση θα τους βοηθήσει να εξοικονομήσουν χρήματα, είτε από υλικά, είτε από νήματα, είτε από ηλεκτρική ενέργεια», δήλωσε ο Λουρέιρο. «Οι περισσότεροι από όσους εγγράφονται δαπανούν «μερικές εκατοντάδες χιλιάδες δολάρια στην Smartex. Το κλειδί είναι να εξασφαλίσουμε ότι οι εξοικονομήσεις που θα επιτύχουν θα είναι πολύ μεγαλύτερες από το κόστος της επένδυσης», προσέθεσε ο Λουρέιρο. Σύμφωνα με το Apparel Impact Institute, η μέση περίοδος απόδοσης για μια επένδυση στη Smartex κυμαίνεται από 9 έως 18 μήνες.
Ο στόχος της Smartex είναι να εξελιχθεί σε ένα «λειτουργικό σύστημα» για τα εργοστάσια σε όλη την αλυσίδα εφοδιασμού στον τομέα της μόδας. Με αυτόν τον τρόπο, οι μάρκες θα μπορούν να έχουν άμεση πρόσβαση σε κρίσιμες πληροφορίες, όπως την προέλευση των ενδυμάτων, το στάδιο παραγωγής τους και την κατανάλωση νερού κατά την παραγωγή. «Αυτά είναι θεμελιώδη ερωτήματα που οι περισσότερες μάρκες μόδας δυσκολεύονται ή αδυνατούν να απαντήσουν», δήλωσε ο Λουρέιρο.
«Ο Φαντέλ συνέκρινε τις δυνατότητες της Smartex με το οικοσύστημα λογισμικού της Apple», δήλωσε ο Λουρέιρο. «Δεν πρόκειται για τα μεμονωμένα προϊόντα, όπως ένας υπολογιστής Mac, ένα iPhone ή AirPods, αλλά για το πώς όλα αυτά συνεργάζονται. Δημιουργούν ένα οικοσύστημα, μια πλατφόρμα που παρέχει πολύ μεγαλύτερη αξία στο σύνολο», πρόσθεσε.
Διαβάστε ακόμη
Οδηγός από την ΑΑΔΕ: Τα πρόστιμα για λάθη και καθυστερήσεις στις φορολογικές δηλώσεις
Πλεόνασμα–έκπληξη 10 δισ. ευρώ και ελιγμοί στις δαπάνες μεγαλώνουν το καλάθι των παροχών
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.