Το ποσοστό του όγκου των προμηθειών από την Κίνα, το Χονγκ Κονγκ και την Κορέα έχει μειωθεί από 90% σε 50% την τελευταία δεκαετία, αντανακλώντας μια μακροπρόθεσμη διαφοροποίηση των εφοδιαστικών αλυσίδων που επιταχύνθηκε κατά τη διάρκεια της πρώτης θητείας του Τραμπ και του εμπορικού πολέμου, σύμφωνα με ανάλυση της Wells Fargo Supply Chain Finance.

«Από το 2018 έως το 2020, η διαφοροποίηση των προμηθευτών μακριά από την Κίνα σχεδόν διπλασιάστηκε μετά τις πρώτες δασμολογικές ενέργειες», δήλωσε ο Tζέρεμι Γιάνσεν, της Wells Fargo Supply Chain Finance.

Τόνισε ότι από τον πρώτο εμπορικό πόλεμο και ύστερα, η σταδιακή αύξηση της διαφοροποίησης της εφοδιαστικής αλυσίδας μακριά από την Κίνα προς την περιοχή της Νότιας Ασίας-Ειρηνικού έχει αυξηθεί σταθερά.

«Με βάση τον αριθμό των προμηθευτών μας, η διαφοροποίηση είναι τώρα 50/50 μεταξύ της βόρειας και της νότιας περιοχής της Ασίας-Ειρηνικού», δήλωσε ο ίδιος. «Η αλλαγή τοποθεσίας μεσαίου μεγέθους προμηθευτών μπορεί να εντοπιστεί στην Ταϊβάν, το Βιετνάμ, την Ινδονησία, την Ταϊλάνδη, την Ινδία και τη Μαλαισία», προσέθεσε.

Οι εισαγωγές από την Κίνα στις ΗΠΑ έχουν μειωθεί κατά 26% σε ετήσια βάση, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας πληροφοριών μεταφορών SONAR, αλλά ο όγκος των εμπορικών συναλλαγών από την Κίνα προς την περιοχή της Νότιας Ασίας-Ειρηνικού έχει αυξηθεί σημαντικά.

Σύμφωνα με το Project 44, το οποίο παρακολουθεί τις μεταβολές στην εφοδιαστική αλυσίδα, το εμπόριο της Κίνας το 2025 έχει αυξηθεί κατά 29,2% προς την Ινδονησία, κατά 23% προς το Βιετνάμ, κατά 19,4% προς την Ινδία και κατά 4,3% προς την Ταϊλάνδη. Με τη σειρά του, ο όγκος του εμπορίου εμπορευματοκιβωτίων προς τις ΗΠΑ αυξήθηκε κατά 23% για το Βιετνάμ, 9,3% για την Ταϊλάνδη και 5,4% για την Ινδονησία σε ετήσια βάση.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσίευσε η Κίνα, ενώ οι εξαγωγές της προς τις ΗΠΑ συνέχισαν να μειώνονται τον Νοέμβριο, οι εξαγωγές προς τις χώρες της ASEAN και της ΕΕ αυξήθηκαν κατά 8% και σχεδόν 15% αντίστοιχα. Κατά τους πρώτους 11 μήνες του έτους, οι συνολικές εξαγωγές της Κίνας αυξήθηκαν κατά 5,4% σε σύγκριση με την προηγούμενη ετήσια περίοδο, οδηγώντας σε εμπορικό πλεόνασμα άνω του 1 τρισεκατομμυρίου δολαρίων.

Ενώ παραμένει ασαφές τι θα συμβεί με το σχέδιο δασμών του Προέδρου Ντόναλντ Τραμπ, με την απόφαση του Ανώτατου Δικαστηρίου των ΗΠΑ να εκκρεμεί και μεγάλες εταιρείες να έχουν ήδη προσφύγει στη δικαιοσύνη, βραχυπρόθεσμα ο αντίκτυπος των δασμών του Τραμπ γίνεται όλο και πιο εμφανής στους ισολογισμούς των επιχειρήσεων, καθώς οι αμερικανοί εισαγωγείς στρέφονται περισσότερο προς χρηματοοικονομικές ρυθμίσεις σε μια προσπάθεια να διατηρήσουν τη ρευστότητά τους.

«Έχουμε παρατηρήσει αύξηση των αναγκών σε κεφάλαιο κίνησης μετά την Ημέρα της Απελευθέρωσης λόγω των υψηλότερων δασμών», δήλωσε ο Ατζίτ Μένον, επικεφαλής του τμήματος χρηματοδότησης του εμπορίου της HSBC στις ΗΠΑ. «Ο μέσος δασμός αυξήθηκε από 1,5% σε διψήφιο ποσοστό», προσέθεσε.

Ο Μένον δήλωσε ότι ο οικονομικός αντίκτυπος ποικίλλει από κλάδο σε κλάδο. Για παράδειγμα, τα γενόσημα φάρμακα και το λιανικό εμπόριο δεν έχουν διαπραγματευτική δύναμη λόγω των μικρών περιθωρίων κέρδους. «Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο οι εμπορικοί αντισυμβαλλόμενοι διαπραγματεύονται τους όρους πληρωμής ως εναλλακτική λύση, και εκεί προκύπτει η ανάγκη για χρηματοδότηση», προσέθεσε.

Η HSBC, η οποία χρηματοδοτεί ετησίως πάνω από 850 δισεκατομμύρια δολάρια σε παγκόσμιες εμπορικές ροές, παρουσίασε φέτος την πλατφόρμα Trade Pay, η οποία βοηθά τους πελάτες να ενισχύσουν τη ρευστότητά τους.

Από την αρχική εφαρμογή των εκτεταμένων παγκόσμιων δασμών από τον Τραμπ τον Απρίλιο, ο Μένον αναφέρει ότι η τράπεζα έχει παρατηρήσει αύξηση περίπου 20% στις χρηματοδοτικές ροές σε όλα τα τμήματα πελατών, ενώ η χρήση αυξάνεται καθώς τα αποθέματα που εισήχθησαν στις ΗΠΑ στις αρχές του 2025 ως μέρος μιας πρόωρης εμπορικής προσπάθειας αύξησης των προμηθειών εξαντλούνται.

«Τα πλεονάζοντα αποθέματα που εισήχθησαν για να αντισταθμίσουν τους δασμούς έχουν πλέον σχεδόν εξαντληθεί», δήλωσε ο Mένον στο CNBC. «Αυτό σημαίνει ότι οι εταιρείες θα χρειαστούν περισσότερο κεφάλαιο κίνησης για να προχωρήσουν, καθώς οι όροι θα επαναδιαπραγματευτούν».

Σε μια πρόσφατη έρευνα που διεξήγαγε η HSBC σε 1.000 αμερικανικές εταιρείες, περισσότερο από το 70% των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι αντιμετωπίζουν αυξανόμενες απαιτήσεις κεφαλαίου κίνησης από έτος σε έτος, ενώ ο Μένον τόνισε ότι αυτό ωθεί πολλούς να επανεξετάσουν τη στρατηγική της εφοδιαστικής αλυσίδας και τους όρους πληρωμής τους.

«Εξετάζουν τα επιτόκια που πληρώνουν, αλλά και τη διάρκεια της χρηματοδότησης. Cash is king», συμπλήρωσε χαρακτηριστικά.

Διαβάστε ακόμη 

Δάνεια σε ελβετικό φράγκο: Προς κατάθεση το σχέδιο νόμου – Τι προβλέπει

Οι τρεις Χιώτισσες εφοπλίστριες που ταράζουν τα νερά της ναυτιλίας

Στo ραντάρ της Metlen και της Ελληνικός Χρυσός το πρότζεκτ της RockFire στη Λακωνία

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα