Οι Ηνωμένες Πολιτείες έχουν να χάσουν περισσότερα από έναν πλήρες εμπορικό πόλεμο με την ΕΕ από ό, τι με την Κίνα, ανέφεραν εμπειρογνώμονες στο CNBC.

Ο Πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ διατήρησε τη σκληρή ρητορική του ενάντια στην Ευρωπαϊκή Ένωση, παρά το γεγονός ότι επικεντρώνεται στους κινεζικούς δασμούς τους τελευταίους μήνες. Ωστόσο, η κυβέρνησή του πρόκειται να αποφασίσει τον Νοέμβριο εάν θα επιβάλει δασμούς σε μία από τις σημαντικότερες βιομηχανίες στην Ευρώπη: τα αυτοκίνητα.

Έχουν επιβληθεί ήδη δασμοί στον ευρωπαϊκό χάλυβα και αλουμίνιο – που οδήγησε το μπλοκ να επιβάλει δασμούς ύψους 25% σε αμερικανικά προϊόντα 2,8 δισεκατομμυρίων δολαρίων τον Ιούνιο του 2018 και υπάρχει μια συνεχιζόμενη διαμάχη σχετικά με την Airbus και τη Boeing – αλλά οι ειδικοί πιστεύουν ότι ένας ευρύτερος πόλεμος με την Ευρώπη θα ήταν πολύ πιο επιζήμιος από το σημερινό tit-for-tat με την Κίνα. Οι ηγέτες των G-7, οι επτά μεγαλύτερες οικονομίες του κόσμου, πρόκειται να μιλήσουν για το παγκόσμιο εμπόριο σε συνάντησή τους στη Γαλλία αυτή την εβδομάδα.

“Τα εμπορικά θέματα ΕΕ-ΗΠΑ έχουν τη μεγαλύτερη σημασία. Είναι μακράν η μεγαλύτερη ενιαία διμερής εμπορική ροή στον κόσμο”, δήλωσε στο CNBC ο Florian Hense, οικονομολόγος στη Berenberg.

“Αν μετρήσει κανείς τις εξαγωγές και τις εισαγωγές αγαθών και υπηρεσιών, το διμερές εμπόριο ΗΠΑ-ΕΕ υπερέβη εκείνο μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας το 2018 κατά περισσότερο από 70%”, πρόσθεσε.

Σύμφωνα με στοιχεία του Γραφείου του Αντιπροσώπου Εμπορίου των ΗΠΑ, το 2018 οι ΗΠΑ εισήγαγαν εμπορεύματα 683,9 δισ. δολαρίων από την ΕΕ και 557,9 δισ. δολαρίων από την Κίνα. Ωστόσο, κοιτάζοντας τις εξαγωγές των ΗΠΑ, αυτέςέφτασαν τα 574,5 δισεκατομμύρια δολάρια στην Ευρώπη και μόνο τα 179,2 δισεκατομμύρια δολάρια στην Κίνα. Οι αριθμοί αυτοί περιελάμβαναν τόσο αγαθά όσο και υπηρεσίες.

Made with Flourish

“Το 2018, οι ΗΠΑ εξήγαγαν πάνω από τρεις φορές περισσότερο στην ΕΕ απ ‘ό, τι στην Κίνα”, δήλωσε ο Hense, προσθέτοντας ότι γι αυτό το λόγο το μπλοκ θα μπορούσε να χτυπήσει σκληρά την Ουάσινγκτον.

Επιπλέον, τόσο οι ΗΠΑ όσο και η Ευρώπη δεν μπορούν να αντέξουν έναν οικονομικό πόλεμο σε αυτό το στάδιο. “Ενώ ο εμπορικός πόλεμος μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας αρχίζει τώρα να έχει επιπτώσεις στην ευρύτερη υγεία της οικονομίας, κάποια από τα αποτελέσματα εξισορροπούνται από ένα καλοήθη οικονομικό κλίμα”, είπε στο CNBC ο Fredrik Erixon, διευθυντής του think tank ECIPE.

“Αυτό δεν θα συμβεί εάν σημειωθεί σημαντική αύξηση των δασμών μεταξύ των ΗΠΑ και της ΕΕ το φθινόπωρο. Και οι δύο οικονομίες επιβραδύνονται και η κυκλική επίδραση των δασμών είναι πιθανό να είναι αρκετά ισχυρή”, πρόσθεσε.

Σε κίνδυνο επιχειρηματικά μοντέλα

Ο Erik Jones, καθηγητής διεθνούς πολιτικής οικονομίας στο πανεπιστήμιο Johns Hopkins, εξήγησε ότι τα επιχειρηματικά μοντέλα των πολυεθνικών εταιρειών κινδυνεύουν ως αποτέλεσμα ενός ενδεχόμενου εμπορικού πολέμου μεταξύ ΗΠΑ και ΕΕ.

“Μεγάλο μέρος του εμπορίου (ΕΕ-ΗΠΑ) πραγματοποιείται μέσα στις επιχειρήσεις και όχι μεταξύ τους … (ως αποτέλεσμα) εάν επιβληθούν δασμοί μεταξύ των ΗΠΑ και της Ευρώπης, θα καταλήξουμε σε αύξηση των τιμών για τους καταναλωτές και θα περιπλέξει τον τρόπο με τον οποίο συναρμολογούνται τα αγαθά και στις δύο πλευρές – όπως στην περίπτωση ΗΠΑ-Κίνας, αλλά με την Ευρώπη θα καταλήξουμε να διαταραχθεί η κερδοφορία των επιχειρηματικών μοντέλων για μεγάλες πολυεθνικές”, δήλωσε.

“Δεδομένου ότι πολλοί, αν όχι οι περισσότεροι από αυτές τις μεγάλες πολυεθνικές είναι αμερικανικές, αυτό θα προσθέσει ακόμα ένα χτύπημα στην οικονομία των ΗΠΑ”, πρόσθεσε.

Σύμφωνα με τη Eurostat, τα κορυφαία εμπορεύματα των ΗΠΑ που εξήχθησαν στην Ευρώπη το 2018 ήταν κινητήρες, αεροσκάφη και συναφής εξοπλισμός, φάρμακα και φαρμακευτικά προϊόντα. Όσον αφορά τα εισαγόμενα προϊόντα, οι ΗΠΑ αγόρασαν κυρίως αυτοκίνητα από την ΕΕ, καθώς και φαρμακευτικά και ιατρικά προϊόντα.