Τα τελευταία χρόνια, η Διώρυγα του Παναμά δίνει μάχη με ακραία καιρικά φαινόμενα, με το Ελ Νίνιο και τις σφοδρές ξηρασίες να προκαλούν κρίση στη στάθμη των υδάτων. Τώρα, ο εμπορικός πόλεμος του προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ απειλεί αυτή την κρίσιμη πύλη του παγκόσμιου εμπορίου. Καθώς αποτελεί βασικό πέρασμα για τα φορτηγά πλοία που κατευθύνονται προς τις ανατολικές ακτές των ΗΠΑ, η Διώρυγα αντιμετωπίζει ενδεχόμενη ύφεση στις δραστηριότητές της εξαιτίας των δασμών του Τραμπ κατά της Κίνας και της ταχείας πτώσης των παραγγελιών σε βιομηχανικά προϊόντα από Αμερικανούς εισαγωγείς.

Το 40% της συνολικής εμπορευματικής διακίνησης των ΗΠΑ περνά κάθε χρόνο από τη Διώρυγα του Παναμά, μεταφέροντας συνολικά αγαθά αξίας 270 δισ. δολαρίων. Οι ΗΠΑ και η Κίνα είναι οι βασικοί χρήστες της Διώρυγας, της οποίας ο ρόλος στο παγκόσμιο εμπόριο έχει ενισχυθεί τα τελευταία χρόνια λόγω της αποδιοργάνωσης των εφοδιαστικών αλυσίδων. Παρά τις συνθήκες ξηρασίας, τα έσοδα της Αρχής της Διώρυγας ανήλθαν πέρυσι στα 3,38 δισ. δολάρια, με συνεχόμενη αύξηση από το 2017 και μετά.

Η αβεβαιότητα του εμπορικού πολέμου και οι δασμοί 145% του Τραμπ στα κινεζικά προϊόντα – που αναμένεται να επηρεάσει αγαθά που φτάνουν στα αμερικανικά λιμάνια από τις 27 Μαΐου, βάσει του χρόνου μεταφοράς 4 έως 6 εβδομάδων – έχουν ήδη προκαλέσει τεράστια παύση στις εισαγωγές των ΗΠΑ από την Κίνα. Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας ανάλυσης εφοδιαστικής Project44, οι ακυρωμένες αποστολές φορτίων (blank sailings) από την Κίνα προς τις ΗΠΑ έχουν αυξηθεί κατά 300% μετά την ανακοίνωση των δασμών του Τραμπ στις 2 Απριλίου, που αποκάλεσε «Ημέρα Απελευθέρωσης».

Τα λιμάνια της Δυτικής Ακτής στις ΗΠΑ έχουν ήδη πληγεί, ενώ η επίπτωση στα λιμάνια της Ανατολικής Ακτής αναμένεται να ενταθεί, καθώς οι ακυρώσεις δρομολογίων σχετίζονται με την πτώση των παραγγελιών στα κινεζικά εργοστάσια: λιγότερα προϊόντα σημαίνουν λιγότερα εμπορευματοκιβώτια για μεταφορά, μεταδίδει το CNBC.

Η μείωση σε πλοία εμπορευματοκιβωτίων μπορεί να επηρεάσει σημαντικά τα έσοδα της Διώρυγας, η οποία βασίζεται στον αριθμό των διελεύσεων και των μεταφερόμενων εμπορευμάτων.

«Αφού σχεδόν το 75% του φορτίου μας κατευθύνεται προς ή προέρχεται από τις Ηνωμένες Πολιτείες, οποιαδήποτε ύφεση – είτε παγκοσμίως είτε στις ΗΠΑ – θα επηρεάσει αναπόφευκτα και τη Διώρυγα του Παναμά», δήλωσε ο Μπόρις Μορένο, αντιπρόεδρος επιχειρήσεων της Αρχής της Διώρυγας του Παναμά.

Η Διώρυγα βρίσκεται στο επίκεντρο της γεωπολιτικής αντιπαράθεσης ΗΠΑ–Κίνας. Ο Τραμπ έχει υποστηρίξει ότι τα βασικά λιμάνια της Διώρυγας ελέγχονται από την Κίνα και έχει απειλήσει με επαναφορά αμερικανικού ελέγχου, κατηγορώντας τον Παναμά για υπέρογκες χρεώσεις. Η Κίνα και η κυβέρνηση του Παναμά έχουν διαψεύσει τις κατηγορίες.

«Πιστεύω ότι τα τελευταία πέντε χρόνια ο Παναμάς έχει πλησιάσει όλο και περισσότερο την Κίνα και απομακρύνεται από τις Ηνωμένες Πολιτείες», δήλωσε ο Λούις Σόλα, επίτροπος της Ομοσπονδιακής Ναυτιλιακής Επιτροπής των ΗΠΑ, στο CNBC. «Έχω δει την Κίνα και τη Βραζιλία να κερδίζουν συμβάσεις 20 δισ. δολαρίων. Πρέπει οπωσδήποτε να έχουμε παρουσία εκεί».

Διαβάστε ακόμη

Γκρεγκ Άμπελ: Ποιος είναι ο Καναδός πρώην παίκτης του χόκεϊ που διαδέχεται τον Γουόρεν Μπάφετ στην κορυφή της Berkshire Hathaway

Μαξίμου: Μάχη με την καθημερινότητα, την ακρίβεια και το βαθύ κράτος – Σχέδιο με ορίζοντα τεσσάρων μηνών

Πλειστηριασμοί: Πόσο πουλήθηκαν 28 γραφεία σε κτήριο της Ερμού (pics)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα