Ο νέος CEO της ΙΚΕΑ, Χουβένθιο Μαέτσου, μίλησε πρόσφατα για τα οικονομικά αποτελέσματα της Ingka Group, του ομίλου που βρίσκεται πίσω από τη σουηδική εταιρεία. Όπως ο ίδιος υποστηρίζει, υπάρχουν και χειρότερα από το να βλέπει μια εταιρεία τα έσοδά της να παραμένουν σχεδόν στα ίδια επίπεδα με την προηγούμενη χρονιά.

Τον Αύγουστο, η Ingka Group ανακοίνωσε ότι ο επί χρόνια επικεφαλής Γέσπερ Μπρόντιν αποχωρεί, με τον Μαέτσου να αναλαμβάνει τη θέση του CEO. Οικονομολόγος στο επάγγελμα, εργάζεται στην εταιρεία για περισσότερα από 25 χρόνια και φέρνει διεθνή εμπειρία και προοπτική, ξεκίνησε ως διευθυντής καταστήματος στη Μαδρίτη, πριν αναλάβει CEO της ΙΚΕΑ Ινδίας. Τα τελευταία επτά χρόνια διετέλεσε αναπληρωτής CEO και οικονομικός διευθυντής υπό τον Μπρόντιν.

Με αφορμή την ανακοίνωση των οικονομικών αποτελεσμάτων του 2025, τα οποία ο Μαέτσου χαρακτηρίζει «ως επί το πλείστον σταθερά», ο ίδιος μίλησε σύμφωνα με το Fastcompany, για τις προτεραιότητες του ομίλου, το πώς διαχειρίζεται τον πληθωρισμό, αλλά και τη στρατηγική της ΙΚΕΑ να παραμείνει πιστή στη φιλοσοφία των χαμηλών τιμών. Τα έσοδα της Ingka Group μειώθηκαν κατά 0,9%, στα 41,5 δισεκατομμύρια ευρώ, καθώς η εταιρεία διατήρησε τις τιμές χαμηλές παρά τις πληθωριστικές πιέσεις. Οι δασμοί 50% του Ντόναλντ Τραμπ στα έπιπλα που ανακοινώθηκαν τον Σεπτέμβριο ανάγκασαν την ΙΚΕΑ να προχωρήσει σε στοχευμένες αυξήσεις τιμών για να απορροφήσει μέρος του κόστους. Ωστόσο, η επισκεψιμότητα στα καταστήματα αυξήθηκε κατά 1,3%, οι online πωλήσεις κατά 4,6% και ο όγκος των πωλήσεων κατά 1,6%.

Στην ερώτηση για το ποια είναι η άμεση προτεραιότητά του ως νέος CEO, ο Χουβένθιο Μαέτσου απάντησε: «Η ανακοίνωση έγινε στα μέσα Αυγούστου και τους τελευταίους τρεις μήνες ταξιδεύω σε πολλές χώρες για να δω την πραγματικότητα από κοντά μιλώντας με καταναλωτές και συναδέλφους. Αυτό επιβεβαίωσε τρία πολύ σημαντικά πράγματα που είναι ουσιώδη για να υπηρετήσουμε το όραμα της «φροντίδας», ότι δηλαδή η φροντίδα για τους ανθρώπους και τον πλανήτη παραμένει στον πυρήνα του σκοπού της ΙΚΕΑ. Δεν θα αλλάξουμε το όραμα φροντίδας. Δεν θα αλλάξουμε την επιχειρηματική ιδέα».

Ο ίδιος πρόσθεσε ότι δίνει μεγάλη έμφαση στην ανάπτυξη, όχι μόνο σε ώριμες ή ευρωπαϊκές αγορές, αλλά και σε πολλές άλλες, όπως Ηνωμένες Πολιτείες, Ινδία και Κίνα. «Η ανάπτυξη είναι ο τρόπος να είμαστε πιο παρόντες στα σπίτια των ανθρώπων. Δεν συνδέεται με κέρδη για τον μέτοχο, αλλά με προσιτότητα για τους πολλούς. Δεν μπορούμε να πετύχουμε το όραμά μας αν δεν αναπτύσσεται η εταιρεία. Πρέπει, λοιπόν, να αναπτυχθούμε ουσιαστικά», υπογράμμισε.

Παράλληλα, όπως εξήγησε, προτεραιότητά του είναι να διπλασιάσει τις προσπάθειες μείωσης κόστους. «Δεν μπορείς να είσαι εταιρεία χαμηλών τιμών αν δεν είσαι εταιρεία χαμηλού κόστους», σημείωσε, προσθέτοντας ότι στόχος του είναι επίσης η ενίσχυση της ανθεκτικότητας της εταιρείας αλλά και η απλότητα στη λειτουργία της. «Οι μεγάλες εταιρείες τείνουν να γίνονται γραφειοκρατικές. Από άποψη ηγεσίας, πρέπει να μάθουμε να λειτουργούμε σε πιο ευέλικτο ρυθμό, με γρηγορότερες αποφάσεις και λιγότερα επίπεδα διοίκησης».

Όταν ρωτήθηκε από πού προκύπτει η μικρή κάμψη των εσόδων, ο Μαέτσου δήλωσε: «Πουλάμε μεγαλύτερες ποσότητες σε χαμηλότερες τιμές». Σύμφωνα με τον ίδιο, η εταιρεία μετρά την απόδοσή της σε τέσσερις διαστάσεις: την οικονομική, την περιβαλλοντική «καλύτερος πλανήτης για όλους», την κοινωνική, «καλύτερη ζωή» για τους ανθρώπους και την καταναλωτική «καλύτερα σπίτια» για τους πελάτες.

«Τα έσοδα είναι σχεδόν σταθερά, 0,9% χαμηλότερα διαμορφωμένα στα 41,5 δισεκατομμύρια ευρώ. Όμως αυτό συμβαίνει ακριβώς επειδή πετύχαμε τον στόχο μας, η φυσική επισκεψιμότητα αυξάνεται, οι online αγορές αυξάνονται επίσης, και οι πωληθείσες ποσότητες καταγράφουν και αυτές άνοδοι. Η μικρή μείωση στα έσοδα οφείλεται στο ότι κρατήσαμε χαμηλές τιμές, και είμαστε πολύ ικανοποιημένοι με την υποκείμενη πορεία της επιχείρησης».

Ο Μαέτσου διευκρίνισε ότι η ανάπτυξη δεν στοχεύει στην αύξηση των μερισμάτων, καθώς η ΙΚΕΑ ανήκει σε ίδρυμα: «Το 85% των κερδών μένει στην εταιρεία και το 15% κατευθύνεται σε φιλανθρωπικές δράσεις. Το κέρδος μάς δίνει πόρους για να επενδύουμε στο μέλλον και να διατηρούμε χαμηλές τιμές».  Σχετικά με την επίδραση του πληθωρισμού και των προβλημάτων στην εφοδιαστική αλυσίδα, ο Μαέτσου σχολίασε: «Η εφοδιαστική αλυσίδα είναι πλέον αρκετά σταθερή. Ερχόμαστε από πολλές αναταράξεις που επηρέασαν το προηγούμενο οικονομικό έτος, αλλά τώρα η κατάσταση έχει σταθεροποιηθεί. Δεν αυξάνουμε γενικώς τιμές».

Όταν η συζήτηση στράφηκε στη φυσική παρουσία και το λιανεμπόριο, ο Μαέτσου απάντησε: «Οι άνθρωποι εξακολουθούν να έχουν ανάγκη κοινωνικοποίησης. Γι’ αυτό μιλάμε για μέρη συνάντησης, όχι απλώς εμπορικά κέντρα. Είναι ένας τρόπος σύνδεσης με τις κοινότητες, μέσα από εκδηλώσεις, φαγητό και εμπειρίες. Σε έναν omni και online κόσμο, η ανάγκη να βγεις έξω παραμένει. Γι’ αυτό βλέπουμε περισσότερους επισκέπτες τόσο, στα mall, όσο και στα καταστήματα της ΙΚΕΑ».

Όπως εξήγησε, η εταιρεία δεν επενδύει στις υπερβολικές εκπτώσεις τύπου Black Friday, αλλά επιμένει στη φιλοσοφία των καθημερινά χαμηλών τιμών. «Με το κόστος ζωής και το κόστος στέγασης να αυξάνονται παντού, το όραμα φροντίδας, μια καλύτερη ζωή στο σπίτι με πιο προσιτές λύσεις, δεν είναι μόνο διαχρονικό, αλλά πιο επίκαιρο από ποτέ». 

Τέλος, για τον αντίκτυπο των δασμών και τις προοπτικές της εταιρείας, ο Χουβένθιο Μαέτσου τόνισε: «Το ζήτημα δεν είναι μόνο οι δασμοί. Οι παγκόσμιες εταιρείες λειτουργούν σε έναν πιο περίπλοκο και ευμετάβλητο κόσμο, με δασμούς, νομισματικές μεταβολές, περιορισμούς στο εμπόριο και γεωπολιτικές εντάσεις. Πρέπει να χτίσουμε ανθεκτικότητα, ώστε να μπορούμε να ανταπεξέλθουμε σε όλες αυτές τις συνθήκες». 

Ξεχωρίζοντας το βραχυπρόθεσμο από το μακροπρόθεσμο, ο Μαέτσου υπογράμμισε ότι στόχος του είναι η ενίσχυση της ανθεκτικότητας και η διατήρηση του χαμηλού κόστους, ώστε να παραμείνει ζωντανή η «ατζέντα χαμηλών τιμών». «Προσπαθούμε πάντα να μετριάζουμε τον αντίκτυπο, όταν χρειάζεται να αυξήσουμε τιμές λόγω δασμών, συνήθως απορροφούμε μέρος του κόστους. Δεν είναι μόνο οι δασμοί στις Ηνωμένες Πολιτείες· υπάρχουν πολλοί λόγοι που το παγκόσμιο εμπόριο είναι ευμετάβλητο. Μακροπρόθεσμα, όμως, θα συνεχίσουμε να αναπτυσσόμαστε, στην Ευρώπη, τις ΗΠΑ, την Κίνα, την Ινδία, παντού». 

Διαβάστε ακόμη

H κατρακύλα συνεχίζεται – Κάτω από τα $90.000 το bitcoin

Καμπανάκι από τον επικεφαλής της Google – «Εάν σκάσει η φούσκα της AI καμία εταιρεία δεν θα μείνει αλώβητη»

Πώς χρησιμοποιούμε σωστά τα chopsticks

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα