Οι λιανέμποροι ειδών ένδυσης και αξεσουάρ σε ολόκληρες τις Ηνωμένες Πολιτείες καθυστέρησαν τις παραγγελίες τους και «πάγωσαν» τις προσλήψεις, ενόψει της αύξησης των δασμών που τέθηκε σε ισχύ την Τετάρτη για προϊόντα που εισάγονται από το Βιετνάμ και την Κίνα.
Εταιρείες όπως η Nike και η Lululemon βρέθηκαν αντιμέτωπες με ένα δύσκολο δίλημμα: είτε να μετακυλήσουν το επιπλέον κόστος στους καταναλωτές αυξάνοντας τις τιμές έως και 40% —με κίνδυνο να μειωθούν δραστικά οι πωλήσεις— είτε να απορροφήσουν οι ίδιες το κόστος, γεγονός που θα μειώσει ακόμα περισσότερο τα ήδη περιορισμένα περιθώρια κέρδους τους, σύμφωνα με το Reuters.
Σε αντίθεση με τους μεγαλύτερους ανταγωνιστές τους, οι μικρότεροι κατασκευαστές ενδυμάτων και υποδημάτων δεν διαθέτουν εκτεταμένα δίκτυα εφοδιασμού. Αυτό τις καθιστά ιδιαίτερα εξαρτημένες από αγορές όπως το Βιετνάμ και η Κίνα.
Ο Ίαν Ρόζενμπεργκερ, διευθύνων σύμβουλος της Day Owl —μιας μικρής εταιρείας με έδρα τη Νέα Υόρκη που κατασκευάζει σακίδια στο Βιετνάμ— έχει ήδη αναστείλει μελλοντικές παραγγελίες. Αν δεν υπάρξει συμφωνία για σημαντική μείωση των δασμών στις εισαγωγές από το Βιετνάμ, εκτιμά πως η Day Owl «έχει μόλις 30 ημέρες πριν αναγκαστεί να σταματήσει τη λειτουργία της».
Ωστόσο, επειδή ο χρόνος παραγωγής είναι περίπου 100 ημέρες, η εταιρεία δεν έχει την πολυτέλεια να περιμένει για πολύ. Αν καθυστερήσει, κινδυνεύει να χάσει τη σημαντική περίοδο των αγορών πριν την έναρξη της σχολικής χρονιάς. «Η ζημιά που έχουμε υποστεί είναι ήδη τόσο μεγάλη, που απειλεί την επιβίωση της εταιρείας», δήλωσε ο Ρόζενμπεργκερ. Όπως πρόσθεσε, οι επτά υπάλληλοί του τον ρωτούν αν πρέπει να προετοιμαστούν για το ενδεχόμενο να χάσουν τη δουλειά τους.
Ο Ρόζενμπεργκερ δήλωσε ότι οι νέοι δασμοί θα αυξήσουν το κόστος εισαγωγής ανά τεμάχιο από 5 σε 22 δολάρια. Ως αποτέλεσμα, αναγκάστηκε να αυξήσει την τιμή της βασικής τσάντας της εταιρείας του από 155 σε 212 δολάρια.
Οι διανομείς και λιανοπωλητές υποδημάτων της Αμερικής – ανάμεσα στους οποίους βρίσκονται και μεγάλες εταιρείες όπως η Nike, η Walmart, η Skechers και η Deckers – υπολόγισαν ότι ένα παπούτσι για τρέξιμο αξίας 155 δολαρίων που κατασκευάζεται στο Βιετνάμ θα πρέπει να ανατιμηθεί στα καταστήματα των ΗΠΑ στα 220 δολάρια για να αντισταθμιστεί ο δασμός της τάξεως του 46%.
Ακολουθεί πίνακας με τον υπολογισμό της τιμής λιανικής προϊόντων των εταιρειών πριν και μετά τους δασμούς:

Η σημασία του Βιετνάμ
Το Βιετνάμ έχει αναπτύξει εξειδικευμένα εργοστάσια που παράγουν τα πάντα, από παπούτσια υψηλής τεχνολογίας για τρέξιμο μέχρι αθλητικές φόρμες. Είναι η δεύτερη μεγαλύτερη πηγή εισαγωγών ρούχων και παπουτσιών στις Ηνωμένες Πολιτείες -μετά την Κίνα- και αποτελεί βασικό παραγωγικό κέντρο για εταιρείες όπως η Nike και η Adidas.
Η κυβέρνηση του Βιετνάμ ζήτησε αναβολή 45 ημερών για την επιβολή των νέων δασμών και δεσμεύτηκε να αυξήσει τις εισαγωγές αμερικανικών προϊόντων. Την περασμένη Παρασκευή, ο πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ και ο Βιετναμέζος ηγέτης Το Λαμ συμφώνησαν να ξεκινήσουν διαπραγματεύσεις για μια ενδεχόμενη άρση των επιπλέον χρεώσεων.
Οι μετοχές της Nike έχουν μειωθεί κατά 14% από τις 2 Απριλίου, την ημέρα που ο Τραμπ ανακοίνωσε την επιβολή δασμών. Η Adidas σημείωσε απώλειες 16%, η Puma 18%, ενώ η VF Corp —μητρική εταιρεία της North Face— είδε τις μετοχές της να υποχωρούν κατά 31%.
Οι μεγάλες εταιρείες του κλάδου διαθέτουν εκτεταμένα δίκτυα συνεργασιών με εργοστάσια σε πολλές χώρες, γεγονός που τους προσφέρει διαπραγματευτικό πλεονέκτημα. Έτσι, μπορούν να μοιραστούν το επιπλέον κόστος των δασμών με τους προμηθευτές τους. Όπως ανέφερε εκπρόσωπος της VF Corp, «η εταιρεία είναι διαφοροποιημένη σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα της, γεγονός που τη βοηθά να διαχειρίζεται πιο αποτελεσματικά τις νέες επιβαρύνσεις».
Αντίθετα, μικρότερες επιχειρήσεις όπως η Oiselle —εταιρεία αθλητικών ειδών για γυναίκες με έδρα το Σιάτλ— έχουν περιορισμένη δυνατότητα να απορροφήσουν τα αυξημένα κόστη και λιγότερους πόρους για να σχεδιάσουν εναλλακτικές στρατηγικές.
Η Αριέλ Κνούτσον, διευθύνουσα σύμβουλος της Oiselle, ζήτησε από τους 14 υπαλλήλους πλήρους απασχόλησης να εργαστούν παράλληλα σε δύο έως τρία εναλλακτικά σχέδια έκτακτης ανάγκης, με στόχο να αντιμετωπιστούν οι επιπτώσεις των νέων δασμών.
Η εταιρεία, που προμηθεύεται προϊόντα όπως κολάν, αθλητικά σουτιέν και μπλούζες από το Βιετνάμ, έχει ήδη καθυστερήσει τις παραγγελίες για την κολεξιόν της άνοιξης του 2026 — παρότι κανονικά οι παραγγελίες αυτές θα έπρεπε να είχαν ξεκινήσει ήδη να κατευθύνονται προς τους πελάτες.
Η σωστή εκτίμηση της ποσότητας που πρέπει να παραγγελθεί είναι κρίσιμη, καθώς οι μεγάλες παραγγελίες οδηγούν σε δέσμευση για αποθήκευση μεγαλύτερου όγκου αποθεμάτων, που οδηγούν σε μεγαλύτερα κόστη. «Είναι σχεδόν αδύνατο να βρεις την τέλεια ισορροπία», δήλωσε η Κνούτσον.
Παρόμοιες δυσκολίες αντιμετωπίζει και η Wild Rye, μια εταιρεία αθλητικών ενδυμάτων με έδρα το Κέτσαμ του Άινταχο. Προμηθεύεται μπουφάν σκι και παντελόνια για ορεινή ποδηλασία από την Κίνα, η οποία από την Τετάρτη υπόκειται σε επιπλέον δασμούς ύψους 34%.
«Αυτό θα δημιουργήσει τεράστια πίεση στην επιχείρηση», δήλωσε η ιδρύτρια της εταιρείας, Κάσι Άμπελ. Η ίδια έχει ήδη «παγώσει» τις προσλήψεις και τις αυξήσεις μισθών για τους 11 υπαλλήλους της, ενώ δήλωσε ότι η εταιρεία της «θα χρειαστεί να απορροφήσει μέρος των νέων εξόδων, ώστε να μην προχωρήσει σε αύξηση τιμών κατά 40%».
Οι εταιρείες Day Owl, Oiselle και Wild Rye ανέφεραν ότι στο παρελθόν επιχείρησαν να μεταφέρουν την παραγωγή τους εντός Ηνωμένων Πολιτειών, όμως τα προϊόντα που παρήχθησαν δεν πληρούσαν τα ποιοτικά πρότυπα. Για τον λόγο αυτό, η εγχώρια παραγωγή δεν θεωρείται ρεαλιστική λύση.
Διαβάστε ακόμη
Μεγάλου: €1 δισ. πιστωτική επέκταση στη λιανική τραπεζική έως το 2028 για την Tράπεζα Πειραιώς
Άπιαστο όνειρο η απόκτηση προσιτής κατοικίας – Τι δείχνει η μελέτη της Alpha Bank (διάγραμμα)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.