Ύστερα από χρόνια υπερβολικής έκθεσης, όπου κάθε πιάτο, κάθε γουλιά καφέ και κάθε στιγμιότυπο της καθημερινότητάς μας γινόταν ανάρτηση, το εκκρεμές κινείται στην αντίθετη κατεύθυνση. Οι χρήστες των κοινωνικών δικτύων δείχνουν να κουράστηκαν από τη συνεχή σύνδεση και αναζητούν πλέον την αποσύνδεση ως μια πράξη αυτοφροντίδας.
Η φράση «το offline είναι η νέα πολυτέλεια» δεν είναι πια απλώς ένα ρητό – είναι ένα τρόπος ζωής για ολοένα και περισσότερους ανθρώπους. Οι αναρτήσεις αραιώνουν, οι φωτογραφίες από ταξίδια συνοδεύονται από μηνύματα αποχής από την οθόνη και η σιωπή αποκτά αξία.
Ο ηθοποιός Aziz Ansari, σε πρόσφατο podcast, περιέγραψε πώς εγκατέλειψε το ChatGPT, αντικατέστησε το έξυπνο κινητό του με ένα παλαιότερης τεχνολογίας τηλέφωνο και σταμάτησε να χρησιμοποιεί email. Όπως είπε, αυτές οι επιλογές του προσφέρουν «περισσότερο χώρο για να σκεφτεί». Παραδέχτηκε, βέβαια, ότι εξακολουθεί να έχει έναν βοηθό για τις πρακτικές του ανάγκες.
Για τους περισσότερους ανθρώπους, μια τέτοια πλήρης αποσύνδεση είναι ουτοπική: οι λογαριασμοί πρέπει να πληρωθούν, τα επαγγελματικά μηνύματα να απαντηθούν. Ωστόσο, το ρεύμα υπέρ της προσωρινής αποσύνδεσης κερδίζει έδαφος, με ολοένα και περισσότερους να επιλέγουν έστω ένα βράδυ χωρίς κινητό, αναζητώντας ανθρώπινη επαφή μέσω διοργανώσεων και «offline» εμπειριών.
Οι εφαρμογές γνωριμιών σε κρίση
Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και οι εφαρμογές γνωριμιών, που κάποτε υπόσχονταν άμεση επαφή και λιγότερη προσπάθεια, δείχνουν να χάνουν την αίγλη τους. Αν και σύμφωνα με το Pew Research Center (2023) περίπου το 10% των ενηλίκων γνωρίστηκαν μέσω αυτών, τα τελευταία χρόνια οι χρήστες δυσανασχετούν με τα επί πληρωμή μοντέλα και τους αλγορίθμους που τους κατατάσσουν σε «χαμηλότερες θέσεις». Το αποτέλεσμα; Μια στροφή προς το πραγματικό: φράσεις όπως «Sit at the bar September» και «Off the apps October» ενθαρρύνουν τους ανθρώπους να εγκαταλείψουν τις οθόνες και να γνωρίσουν κόσμο δια ζώσης.
Το TikTok, το Instagram και το X έχουν γεμίσει με περιεχόμενο που παράγεται από τεχνητή νοημοσύνη, ενώ νεότερες εφαρμογές όπως το Sora ή το Vibes feed της Meta βασίζονται σχεδόν εξ ολοκλήρου σε ΑΙ. Δεν είναι τυχαίο ότι, σύμφωνα με έρευνα του Pew Research Center (Οκτώβριος 2024), σχεδόν οι μισοί έφηβοι πιστεύουν πως τα κοινωνικά μέσα επηρεάζουν αρνητικά τους συνομηλίκους τους. Μόλις το 11% θεωρεί ότι η επίδρασή τους είναι θετική.
Eν αντιθέσει, νέες πλατφόρμες που προωθούν την πραγματική ανθρώπινη σύνδεση γνωρίζουν επιτυχία. Η εφαρμογή 222, για παράδειγμα, διοργανώνει δείπνα μεταξύ αγνώστων, ζητώντας ένα μικρό τέλος συμμετοχής. Η ίδια έχει ήδη συγκεντρώσει 3,6 εκατομμύρια δολάρια, φιλοξενήσει χιλιάδες εκδηλώσεις και αριθμεί εκατοντάδες χιλιάδες μέλη, όπως αναφέρει ο ιδρυτής της Keyan Kazemian. Δεν πρόκειται για πλήρη αποχή από το διαδίκτυο, αλλά για την αναζήτηση εκείνου του «τρίτου χώρου» — του σημείου ανάμεσα στο σπίτι και τη δουλειά όπου ο άνθρωπος μπορεί να είναι απλώς… άνθρωπος.
Διαβάστε ακόμη
Από το «Trump dump» στο «Hedge America»: Γιατί οι επενδυτές δεν ποντάρουν τα πάντα στις ΗΠΑ
«Δαγκωτό» ψηφίζουν Nvidia οι αναλυτές της Wall Street – Μπαράζ αναβαθμίσεων της μετοχής
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.