Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, οι αγορές δεν γίνονται πια αυθόρμητα. Οι Αμερικανοί έχουν υιοθετήσει μια καταναλωτική συμπεριφορά που θυμίζει στρατηγικό παιχνίδι, όπου στόχος είναι η εξοικονόμηση παρά η κατανάλωση. Σε αυτό το περιβάλλον, οι επιχειρήσεις λιανεμπορίου αναγκάζονται να επανασχεδιάσουν τις στρατηγικές τους καθώς οι προσφορές μετατρέπονται σε βασικό κριτήριο επιλογής.

Black Friday: Ρεκόρ επισκεψιμότητας και εκτόξευση των online πωλήσεων

Το φετινό Σαββατοκύριακο της Black Friday προσείλκυσε 203 εκατομμύρια καταναλωτές — αριθμός-ρεκόρ για τις ΗΠΑ, σύμφωνα με την Εθνική Ένωση Λιανεμπορίου. Από την Ημέρα των Ευχαριστιών έως τη Cyber Monday, οι online δαπάνες άγγιξαν τα 44 δισ. δολάρια, σημειώνοντας αύξηση 8% σε σχέση με πέρυσι, σύμφωνα με την Adobe Analytics.

Πίσω από τους μεγάλους αριθμούς, όμως, κρύβεται μια κοινωνία που παλεύει με τον υψηλό πληθωρισμό και την οικονομική αβεβαιότητα. Οι Αμερικανοί στρέφονται σε εκπτώσεις, κουπόνια και cashback υπηρεσίες όλο τον χρόνο. Οι δασμοί και τα υψηλά επιτόκια συμπιέζουν ακόμη περισσότερο τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς, οδηγώντας σε αυξημένη χρήση του μοντέλου BNPL («αγόρασε τώρα – πλήρωσε αργότερα»).

Η πλατφόρμα RetailMeNot είδε τις νέες εγγραφές να αυξάνονται κατά 22% στο ενδεκάμηνο του 2025, σημάδι της γενικευμένης ανάγκης για προσφορές.

Το νέο καταναλωτικό χάσμα: Ποιοι ξοδεύουν και ποιοι περιορίζουν

Οι συνολικές πωλήσεις λιανεμπορίου Νοεμβρίου–Δεκεμβρίου αναμένεται να ξεπεράσουν για πρώτη φορά το 1 τρισ. δολάρια. Ωστόσο, πίσω από το ρεκόρ διαμορφώνεται μια νέα πραγματικότητα:
• οι υψηλόμισθοι καταναλωτές ξοδεύουν περισσότερο σε premium brands,
• τα υπόλοιπα νοικοκυριά κινούνται προς value-for-money λύσεις.

Όπως τονίζει ο Ράιαν Σουίτ της Oxford Economics, τα χαμηλόμισθα νοικοκυριά «δεν μπορούν να μειώσουν άλλο τις δαπάνες τους», αλλά αλλάζουν χρονισμό και μέθοδο αγορών για να επιβιώσουν.

Οι επιχειρήσεις προσαρμόζονται: Εκπτώσεις παντού

Αναλυτές επισημαίνουν ότι οι χαμηλότερες τιμές λειτουργούν ως ισχυρός μαγνήτης για νέους πελάτες, ενώ πολλές εταιρείες επεκτείνουν τις προσφορές τους και σε κατηγορίες που παραδοσιακά δεν είχαν εκπτώσεις, όπως τρόφιμα και παιχνίδια. Στο ηλεκτρονικό εμπόριο, οι προσφορές ξεκινούν εβδομάδες πριν από το Black Friday weekend.

Παρά τις εκπτώσεις, αρκετοί καταναλωτές αντιμετωπίζουν δυσκολίες. Σε έρευνα των Rakuten–Harris Poll, το 24% των νοικοκυριών με εισόδημα κάτω των 50.000 δολαρίων δήλωσε ότι θα αυξήσει το χρέος στις πιστωτικές κάρτες για τις εορταστικές αγορές.

Η Klarna κατέγραψε άνοδο 32% στους χρήστες της στις ΗΠΑ το τρίμηνο Ιουλίου–Σεπτεμβρίου, ενώ η νέα πιστωτική της κάρτα ξεπέρασε τα 4 εκατ. εγγεγραμμένους μέσα σε λίγους μήνες. Οι BNPL δαπάνες σε εθνικό επίπεδο άγγιξαν τα 80 δισ. δολάρια, αυξημένες κατά 8% μέσα σε ένα χρόνο.

Διαβάστε ακόμη 

Τράπεζες: Ποιους κινδύνους θα λάβει υπόψη το νέο stress test – Τι καταγράφει η έκθεση της EBA (πίνακας)

Το υπερπολυτελές τρένο της ερήμου με τις 33 σουίτες – Μια νέα εμπειρία στη Σαουδική Αραβία

Metlen: Kορυφαία υποψήφια για είσοδο στον Stoxx Europe 600 – Οι εισροές, τα τεχνικά δεδομένα και το νέο επίπεδο για τη μετοχή

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα