Η προοπτική να δούμε στο μέλλον εμπορικές πτήσεις με έναν μόνο πιλότο εγκαταλείπεται, καθώς ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Αεροπορικής Ασφάλειας (EASA) κατέληξε ότι το επίπεδο ασφαλείας που απαιτείται δεν μπορεί να διασφαλιστεί χωρίς την παρουσία δεύτερου χειριστή στο πιλοτήριο.

Η σημασία της ασφάλειας

Η συζήτηση για τη δυνατότητα περιορισμού του πληρώματος σε έναν πιλότο είχε προκαλέσει έντονο ενδιαφέρον στον κλάδο, κυρίως λόγω της τεχνολογικής προόδου στην αεροπλοΐα και της αυξανόμενης αυτοματοποίησης. Ωστόσο, σύμφωνα με τον EASA, παρά τις δυνατότητες των νέων συστημάτων, η ανθρώπινη παρουσία δύο ατόμων παραμένει καθοριστική. Η διαχείριση απρόβλεπτων περιστατικών, η αντιμετώπιση κρίσεων υγείας μέσα στο πιλοτήριο και η συνεχής επαγρύπνηση καθιστούν αδύνατο να βασιστεί η ασφάλεια αποκλειστικά στην τεχνολογία.

Τα προβλήματα που εντοπίστηκαν

Οι ειδικοί επεσήμαναν ότι η κόπωση, η ψυχολογική πίεση και η πιθανότητα αδιαθεσίας του μοναδικού πιλότου είναι παράγοντες που δεν μπορούν να καλυφθούν από κανένα λογισμικό. Επιπλέον, σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης, η συνεργασία δύο έμπειρων χειριστών είναι αυτή που διασφαλίζει ότι θα ληφθούν γρήγορα και σωστά οι κρίσιμες αποφάσεις. Η εμπειρία δεκαετιών έδειξε ότι η παρουσία δεύτερου πιλότου σώζει ζωές σε περιστάσεις όπου ο ένας δεν μπορεί να ανταποκριθεί.

Οι αντιδράσεις του κλάδου

Συνδικαλιστικοί φορείς πιλότων είχαν από την πρώτη στιγμή εκφράσει την πλήρη αντίθεσή τους στην ιδέα, υποστηρίζοντας ότι η αεροπλοΐα δεν μπορεί να λειτουργήσει με συνθήκες «μοναχικού» πιλότου. Η φράση «ένας πιλότος σημαίνει κανένας πιλότος» συμπύκνωνε την ανησυχία τους, υπογραμμίζοντας ότι το βασικό πλεονέκτημα της διπλής παρουσίας είναι η ασφάλεια, όχι το κόστος.

Η απόφαση του EASA

Η τελική γνωμοδότηση του EASA ξεκαθαρίζει ότι τα σχέδια για μονομελή πιλοτήρια δεν θα προχωρήσουν, τουλάχιστον όσο δεν υπάρχει απόλυτη βεβαιότητα ότι η ασφάλεια δεν θα μειωθεί. Η απόφαση αυτή στέλνει σαφές μήνυμα ότι οι τεχνολογικές καινοτομίες, όσο χρήσιμες και αν είναι, δεν μπορούν να αντικαταστήσουν πλήρως τον ανθρώπινο παράγοντα. Οι επιβάτες θα συνεχίσουν να πετούν με την ασφάλεια που προσφέρει η παρουσία δύο πιλότων στο πιλοτήριο, επιβεβαιώνοντας ότι η ανθρώπινη κρίση και η συνεργασία παραμένουν αναντικατάστατες.

Διαβάστε ακόμη 

Ο οδικός χάρτης για το πακέτο της ΔΕΘ: Ερχονται παροχές €4 δισ. σε 18 μήνες

Η σύναξη των 20 τρισ. για τα μεγάλα έργα

Ενα ρολόι-θρύλος γεννιέται σε 50 κομμάτια με 715.000 ευρώ έκαστο

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα