search icon

Διεθνή

Θα είναι το Hollywood το επόμενο θύμα του κορωνοϊού;

To Hollywood, που εδώ και χρόνια πιέζεται από τις εφαρμογές streaming, περνά την μεγαλύτερη κρίση στην ιστορία του-Θα είναι ο κορονοϊός το αποτελειωτικό χτύπημα ή μια ευκαιρία για να αναγεννηθεί;

Η χρυσή εποχή του Hollywood, με τους αρρενωπούς άνδρες που καπνίζουν, την τζαζ μουσική, τον ανεπαίσθητο μισογυνισμό και την ταμπέλα που ακόμη γράφει Hollywoodland, αποτελεί παρελθόν εδώ και πολλά, πολλά χρόνια. Ωστόσο, όσος καιρός και να περνούσε, η αμερικανική κινηματογραφική βιομηχανία πάντα κατάφερνε να διατηρήσει έστω ένα ίχνος της ατμόσφαιρας και του γκλάμουρ εκείνης της εποχής. Όμως αν διαβάσετε τις ειδήσεις που βγαίνουν από το LA αυτήν την χρόνια, τότε θα διακρίνετε πως το συναίσθημα που επικρατεί εκεί είναι στην καλύτερη των περιπτώσεων η ανησυχία για το μέλλον και στη χειρότερη, ο πανικός. Ήρθε, επιτέλους, η ώρα να θρηνήσουμε το Hollywood; Και αν ναι, είναι υπαίτιος ο κορωνοϊός και για αυτή την απώλεια;

Το Hollywood αντιμετώπιζε προβλήματα καιρό πριν την έξαρση της πανδημίας. Μπορεί τα μεγάλα ονόματα του αρχικά να γελούσαν στην σκέψη του ανταγωνισμού από τις εφαρμογές streaming, αλλά τώρα ιδρώνουν συγκρίνοντας τα έσοδα τους με αυτές. Με πρώτο και καλύτερο το Netflix, οι πλατφόρμες streaming κάνουν επίθεση από όλα τα μέτωπα: Όχι μόνο προσελκύουν θεατές με τις σειρές τους, που κάνουν πάταγο στα νεανικά κοινά, αλλά δημιουργούν και τις δικές τους παραγωγές. Στα περυσινά βραβεία Όσκαρ οι παραγωγές του Netflix δεν κέρδισαν όσα χρυσά αγαλματίδια θα ήθελαν, αλλά είχαν 23 υποψηφιότητες, περισσότερες από κάθε άλλο στούντιο. Η πλάστιγγα έγερνε προς την μεριά τους εδώ και χρόνια, αλλά ο κορωνοϊός επιτάχυνε την διαδικασία. Ενώ οι εφαρμογές streaming ήταν οι μεγάλοι νικητές των lockdown ανά τον κόσμο, οι αλυσίδες κινηματογράφων βρίσκονται στην εντατική. Τα Regal Cinemas, η δεύτερη μεγαλύτερη αλυσίδα στις ΗΠΑ έκλεισε προσωρινά, λόγω «έλλειψης ταινιών και ενδιαφέροντος» και αν δεν έπαιρνε οικονομικό πακέτο βοηθείας, τότε το «λουκέτο» θα ήταν μόνιμο. Περισσότεροι από τους μισούς κινηματογράφους στις ΗΠΑ παραμένουν κλειστοί αυτή την στιγμή, αφήνοντας στα μεγάλα studio μόνο δύο επιλογές: Είτε να αναβάλουν την κυκλοφορία των μεγάλων blockbuster τους, είτε να τα προβάλλουν κατευθείαν στο διαδίκτυο. Εξ αιτίας των ιδιαίτερων συνθηκών, η Ακαδημία Κινηματογραφικών Τεχνών αναγκάστηκε να προσαρμοστεί. Πλέον, μία παραγωγή δεν χρειάζεται να προβληθεί στους κινηματογράφους για να είναι υποψήφια για βραβείο Όσκαρ, όπως ίσχυε μέχρι πρότινος. Η αλλαγή είναι προσωρινή, αλλά τι και αν στο σύντομο μέλλον οι ταινίες που κεντρίζουν την προσοχή του περισσότερου κόσμου είναι διαθέσιμες μόνο στο Netflix ή το Amazon prime;

Άλλη μία μεγάλη ήττα για τους κινηματογράφους και συνεπώς και για τα στούντιο ήταν η προοδευτική ελάττωση του «θεατρικού παραθύρου», δηλαδή της χρονικής περιόδου που μία ταινία είναι διαθέσιμη αποκλειστικά στα σινεμά. Τον Απρίλιο, η Universal κυκλοφόρησε, με μεγάλη επιτυχία, την ταινία «Trolls World Tour» μόνο στο διαδίκτυο, με τον CEO της AMC, της μεγαλύτερης αλυσίδας κινηματογράφων στις ΗΠΑ, να χαρακτηρίζει την απόφαση «κατηγορηματικά απαράδεκτη». Έπειτα, ο δυνατός άνδρας της AMC είπε ότι οι κινηματογράφοι του δεν θα έδειχναν ταινίες της Universal, μα φυσικά μπλόφαρε. Μόλις δύο μήνες αργότερα, οι δύο εταιρείες συμφώνησαν στο ότι μία ταινία χρειάζεται να παιχτεί για μόλις 17 μέρες στην μεγάλη οθόνη, προτού μπορεί να εμφανιστεί στο διαδίκτυο.

Το Hollywood αλλάζει, αυτό είναι το μόνο σίγουρο, αλλά υπάρχουν κάποιες φωνές που καλωσορίζουν την αλλαγή. Για κάποιους, είναι απαραίτητο για την βιομηχανία να αναγεννηθεί από τις στάχτες της, σαν φοίνικας, γιατί το πρόσωπο της παραμένει υπερβολικά λευκό. Είναι πραγματικά υποκριτικό (όχι με την καλλιτεχνική έννοια) το ότι το Hollywood, η φαινομενική πρωτεύουσα της προοδευτικότητας, ο παράδεισος των φιλελεύθερων, ελέγχεται σχεδόν αποκλειστικά από λευκούς, μεσήλικες άνδρες. Ο καθένας μπορεί να έχει τις απόψεις του για τα θέματα πολιτικής ορθότητας, αλλά δεν γίνεται να προσπαθείς να φέρεις μια προοδευτική αλλαγή όταν ο φλοιός σου-οι διευθυντές, οι παραγωγοί και οι σκηνοθέτες-δεν έχουν αλλάξει ταυτότητα εδώ και δεκαετίες.

Για αυτόν, αλλά και για έναν ακόμη, σημαντικότερο λόγο, τα τελευταία χρόνια το Hollywood «αλλάζει δέρμα». Από τους 20 πιο σημαντικούς ανθρώπους της βιομηχανίας σύμφωνα με την περυσινή λίστα του Hollywood Reporter, οι 9, για τον έναν ή τον άλλον λόγο, έχουν χάσει τις θέσεις τους. Τον Αύγουστο, εκατοντάδες υπάλληλοι της WarnerMedia, ιδιοκτήτρια εταιρεία της WarnerBros και της Cinemax, μεταξύ άλλων, απέλυσε μέσω zoom εκατοντάδες υπαλλήλους, αρκετοί εκ των οποίων ήταν υψηλόβαθμα στελέχη. Ο πρόεδρος της WarnerMedia Entertainment, Μπομπ Γκρίνμπλαντ, έμαθε τα νέα για την απόλυση του λίγες ώρες πριν την έκδοση της δημόσιας ανακοίνωσης. Μία μέρα νωρίτερα, η NBCUniversal είχε ανακοινώσει πως στο τέλος της φετινής χρονιάς, ο πρόεδρος του προγράμματος ψυχαγωγίας της, Στιβ Μπερκ, θα αποχωρήσει και δεν θα αντικατασταθεί. Οι αλλαγές αυτές δεν έρχονται μόνο για χάρη της πολυπολιτισμικότητας, αλλά και για τον πολύ απλό σκοπό της εξοικονόμησης χρημάτων. Φαίνεται, επίσης, πως πολλά από τα νέα πρόσωπα που καταφθάνουν στο Hollywood είτε προέρχονται, είτε θαυμάζουν το εκσυγχρονισμένο περιβάλλον και τις καινοτόμες κουλτούρες εταιρειών σαν το Hulu και το Netflix.

Βέβαια, όσο άσχημα και να φαντάζουν τα πράγματα, η ιστορία λέει πως το Hollywood θα επιβιώσει. Όπως ακριβώς επιβίωσε το πέρασμα από τον βουβό κινηματογράφο στα λεγόμενα «talkies», όπως κατάφερε να συνυπάρξει με την «τηλεόραση» και όπως το κοινό του δεν το εγκατέλειψε, όσα ανυπόφορα sequel και να έβγαιναν. Το 2022, η όποτε τέλος πάντων ο κόσμος έχει την δυνατότητα να βγει ελεύθερα έξω, η βιομηχανία του κινηματογράφου, όπως και πολλές άλλες, αναμένουν μία σημαντική οικονομική άνθηση. Εκατομμύρια άτομα θα θέλουν να επιστρέψουν στις δραστηριότητες που τους έχουν λείψει και τα στούντιο θα έχουν να τους προσφέρουν ένα σωρό blockbuster, που δεν κυκλοφόρησαν φέτος.

Το μεγάλο στοίχημα, είναι το τι θα ακολουθήσει. Η έξοδος στο σινεμά είναι, εδώ και έναν αιώνα, κλασσική παράδοση της δυτικής καταναλωτικής κουλτούρας. Αλλά κανείς δεν ξέρει πως θα αντιδράσουν τα μέλη της νέας γενιάς, που έχουν μεγαλώσει βλέποντας σειρές και φέτος πέρασαν έναν ολόκληρο χρόνο διασκεδάζοντας κολλημένοι στις μικρές οθόνες των υπολογιστών τους.

Διαβάστε περισσότερα

Ebay: Τι αγόρασαν οι Έλληνες την Black Friday

Κατατέθηκε η ενεργειακή τροπολογία για την έκτακτη εισφορά στις ΑΠΕ

ΗΠΑ: Ελπίδες ανάκαμψης μετά την πτώση των αιτήσεων για επιδόματα ανεργίας

Exit mobile version