γράφει ο Κώστας Τσαούσης

Ποια θα μπορούσαν να ήταν άραγε τα πρόσωπα του 2018 στην εγχώρια startup σκηνή, στο οικοσύστημα της καινοτομίας, στην αναδυόμενη αγορά της νεανικής και νέας επιχειρηματικότητας που διακρίνεται για τις επιδόσεις της στην εξωστρέφεια και την καινοτομία (από την αγροδιατροφή και την αστική οικοτεχνία μέχρι την κοινωνική επιχειρηματικότητα);

Ποια θα ήταν τα κριτήρια; Τα κεφάλαια των επενδύσεων από τα νέα funds της οικογένειας του Equifund; Τα βραβεία; Οι διακρίσεις; Οι επιδόσεις στις εξαγωγές και τις πωλήσεις; Οι συμφωνίες στην Ελλάδα και το εξωτερικό; Τα νέα προϊόντα/ υπηρεσίες έφεραν κάτι καινούργιο στην αγορά; Η απάντηση είναι μία και μόνη: Όλα μαζί. Ένας δημιουργικός συνδυασμός.

Τα πάντα μετρήθηκαν και αξιολογήθηκαν στο μέτρο του δυνατού αλλά εκείνο που καθόρισε την τελική επιλογή ήταν το ίδιο το Πρόσωπο!

Θα μπορούσα να ξεκινήσω (δικαιωματικά) την λίστα με όλα τα μέλη των εταιρειών που χρηματοδοτήθηκαν από τα νέα funds της οικογένειας του Equifund. Αλλά, η λίστα θα …πήγαινε σε μάκρος. Άλλωστε, και για τις εταιρείες και για τα πρόσωπα θα έχουν αρκετές ευκαιρίες για να επανερχόμαστε από καιρό σε καιρό. Το μόνο βέβαιο!

Μια μόνο εξαίρεση. Για τον Πάνο Μήτσιο και τον Νικόλα Ζήνα της TEKMON. Και η εξαίρεση έχει να κάνει με τη συνέχεια πολύ περισσότερο από την πρώτη της χρηματοδότηση – ως γνωστόν η εταιρεία δέχθηκε χρηματοδότηση 350 χιλιάδων ευρώ από το Uni.fund. Η ΤΕΚΜΟΝ που διατηρεί ισχυρούς δεσμούς με το πρόγραμμα egg enter•grow•go της Eurobank είναι μια εταιρεία με σημαντικούς πελάτες και μια ωριμότητα ως προς τις δραστηριότητες και τους στόχους της που ξαφνιάζει – μια εταιρεία έτοιμη να απευθυνθεί με αξιώσεις στο διεθνές κοινό!

Πιο συγκεκριμένα, η εταιρεία – όπως διαβάζουμε στο site του egg- «εξειδικεύεται στην ανάπτυξη λογισμικού για την μαζική ειδοποίηση και διαχείριση ομάδων προσωπικού σε κίνηση με το προϊόν της Tactical. Το Tactical είναι ένα σύστημα Λογισμικού SaaS (Software as a Service) σχεδιασμένο για την ψηφιοποίηση επιχειρησιακών διαδικασιών σε επίπεδο καθημερινών λειτουργιών (Operations) και εκτάκτων επικοινωνιών (Mass Notification). Απευθύνεται σε επιχειρήσεις με εργαζομένους εκτός γραφείου και εν κινήσει, δίνοντάς τους τη δυνατότητα να εργάζονται πιο έξυπνα και όχι πιο σκληρά. Η λύση ενσωματώνει τεχνολογίες αιχμής και φέρνει επανάσταση στον τρόπο με τον οποίο το προσωπικό συνεργάζεται καθημερινά, ενημερώνεται και χειρίζεται τυχόν περιστατικά. Το πελατολόγιο της Tekmon περιλαμβάνει οργανισμούς όπως ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, ο ΑΒ Βασιλόπουλος και η Viohalco».

Και από τον ψηφιακό κόσμο στις φάρμες με τις αγελάδες. H Σύλβια Σαμολαδά μαζί με την Αντιγόνη Κουτρούτσιου, την Κούλα Ιορδανίδου, την Λαμπρινή Τσομπανίδου, την Κρυσταλλία Σαράντη, την Χριστίνα Σπύρου, την Δέσποινα Βουδούρη και την Ερασμία Παπαδοπούλου έφτιαξαν την «Ένωση Γυναικών Γαλακτοπαραγωγών Γυναικοκάστρου» – ένα γυναικείο παραγωγικό συνεταιρισμό που δημιούργησε μέσα από μια ξεχωριστή συνεργασία με την ΜΕΒΓΑΛ το φρέσκο γάλα με την φίρμα «8 Γυναίκες» ( σε δύο εκδοχές: πλήρες και ελαφρύ).

Όλες οι φάρμες του γυναικείου συνεταιριστικού εγχειρήματος – συνολικά 6 φάρμες- βρίσκονται στην περιοχή Γυναικοκάστρου του Κιλκίς.

Και από το Κιλκίς στην Ελευσίνα. Ο Χρήστος Νικολούδης, ο ιδρυτής της εταιρείας Mantis Business Innovation , μιας startup που ξεκίνησε στο πλαίσιο του προγράμματος egg enter•grow•go να εξειδικεύεται στην ανάπτυξη Συστημάτων Αξιολόγησης και Μοντέλων Λήψης Αποφάσεων για το οικοσύστημα των νεοφυών επιχειρήσεων κατάφερε να οργανώνει και διαχειριστεί με επάρκεις ένα πολύ δυνατό forum (StartupNow Forum) από startupers για startupers αλλά με την ισχυρή υποστήριξη καθιερωμένων επιχειρηματικών ομίλων σε ένα τόπο – όπως η ιστορική πόλη της Ελευσίνας- με ισχυρό αποτύπωμα στον Πολιτισμό και την Βιομηχανία.

Και από την Ελευσίνα στην Θεσσαλονίκη. Ο Κωνσταντίνος Στρουμπάκης με την Apifon αρχίζει να μετρά διακρίσεις (π.χ συμμετοχές σε διεθνούς φήμης επιχειρηματικούς επιτυχαντές) αλλά και σημαντικές συμφωνίες στο εξωτερικό με ομίλους όπως η IBM, η Google, Vodafone (ενδεικτικές και μόνο αναφορές). Η IBM, για παράδειγμα, προτρέπει τους πελάτες της να χρησιμοποιούν την πλατφόρμα της Apifon για καμπάνιες ανταλλαγής μηνυμάτων μέσω Viber (Viber messaging campaign). Στο site της IBM διαβάζω: «Οι επιχειρήσεις που χρησιμοποιούν υπηρεσίες IBM UBX για εμπορική προώθηση δεδομένων μπορούν να συνδεθούν με την πλατφόρμα Apifon για να μοιραστούν τα δεδομένα της εκστρατείας για την ανταλλαγή μηνυμάτων aViber για εκστρατείες Viber υψηλής στοχοθέτησης που θα βελτιώσουν τις ευκαιρίες των εσόδων και την εμπειρία των πελατών».

Και από την Θεσσαλονίκη στη Χαλκίδα. Ο Γιάννης Καρυπίδης της Stayia Farm στην αγορά το κουταλάκι με το μέλι. Το Spoonfuel. Μια συσκευασία μιας χρήσης που περιέχει πιστοποιημένο ελληνικό μέλι και ήδη έχει καταγράψει τις πρώτες εντυπωσιακές επιδόσεις του στον τομέα των εξαγωγών ( Νότιος Κορέα). Μέχρι τώρα έχουν ετοιμαστεί δύο κωδικοί. Ο ένας, αφορά το κουταλάκι που περιέχει ελληνικό μέλι. Και το άλλο, superbee μέλι βαμβάκι κουμαριά και βελανιδιά μαζί με βασιλικό πολτό. Το premium κουταλάκι της φίρμας. Το κάθε κουταλάκι έχει 10 γραμμάρια μέλι και η κάθε συσκευασία περιλαμβάνει 10 κουταλάκια.

Ο Οδυσσέας Λαμτζίδης, ο νεαρός φοιτητής από την Πάτρα που κατάφερε να κάνει πράξη το όνειρο της ζωής του βρίσκοντας (μέσω της καμπάνιας “Odyssey to MIT”) την αναγκαία και απαραίτητη χρηματοδότηση για να ταξιδεύσει στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού και να συμμετάσχει στο πρόγραμμα ” MIT Bootcamp on Innovation & Entrepreneurship” είναι αυτοδικαίως ένα από τα πρόσωπα της χρονιάς στην σκηνή της νεανικής επιχειρηματικότητας.

Στη συνέχεια, δύο γυναίκες startupers με ισχυρό αποτύπωμα στην εγχώρια σκηνή! Η Κατερίνα Σαντίκου από την πολυβραβευμένη Workathlon αλλά και η Έλενα Δέδε από την επίσης πολυβραβευμένη Woof Club –και οι δύο τους βρέθηκαν στη πρώτη γραμμή στην συλλογική πρωτοβουλία Travel Startups Greece που με την στήριξη του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος ετοιμάζει ένα εξειδικευμένο πρόγραμμα επιχειρηματικής επιτάχυνσης για τις νεοφυείς της τουριστικής βιομηχανίας. Πέραν αυτής της πρωτοβουλίας η Έλενα Δέδε με τον μη κερδοσκοπικό οργανισμό Dog’s Voice κατάφερε να περάσει στον 2ο γύρο του 9ου διαγωνισμού Καινοτομίας & Τεχνολογίας του προγράμματος NBG Business Seeds της Εθνικής Τράπεζας.

Και μετά τον Τουρισμό και πάλι στα Χωράφια. Αυτήν την φορά στη Λαμία εκεί που καλλιεργείται το φυτό στέβια από τον τοπικό συνεταιρισμό Stevia Hellas Coop. Ο Χρήστος Σταμάτης που εκπροσωπεί τον συνεταιρισμό – μετά από μια σειρά συμφωνιών με ελληνικές βιομηχανίες- ετοιμάζεται να υποδεχθεί μια μεγάλη παραγωγική επένδυση στον τομέα της επεξεργασίας της στέβιας που θα δώσει ζωή με προοπτικές στην περιοχή.

Τέλος, μια ιδιαίτερη αναφορά σε όλους ανεξαιρέτως τους μικρούς και μεσαίους τοπικούς ζυθοποιούς που με την άμεση, έγκαιρη και έγκυρη κινητοποίηση / αντίδραση σταμάτησαν τα κυβερνητικά σχέδια ολικής επαναφοράς στις πρώτες δεκαετίες του 20 ου αιώνα.