Η υβριδική πλατφόρμα προγραμματισμού ρομπότ για παιδιά και ενήλικες RoboTiles, της ομάδας Cubes Coding, απέσπασε την πρώτη θέση στον 8ο Διαγωνισμό Καινοτομίας & Τεχνολογίας του NBG Business Seeds της Εθνικής Τράπεζας

Του Κώστα Τσαούση

Οι νικητές του 8ου διαγωνισμού Καινοτομίας & Τεχνολογίας του NBG Business Seeds, ενός ολοκληρωμένου προγράμματος στήριξης της καινοτόμου και εξωστρεφούς επιχειρηματικότητας της Εθνικής Τράπεζας, φέτος ήρθαν από τον Βορρά. Για την ακρίβεια, οι δύο από τους τρεις της νικήτριας ομάδας ζουν και εργάζονται στη Θεσσαλονίκη και άλλος στα Γρεβενά. Ο τελευταίος είναι κατά κάποιον τρόπο και ο δεξιοτέχνης των (ηλεκτρονικών) κατασκευών που χρειάζονται για να λειτουργήσει το σύστημα.

Ο Γιάννης Κέδρος, λοιπόν, που κατασκευάζει τα «σπιρτόκουτα» που έχουν ενσωματωμένες εντολές από πριν και μπαίνουν κάθε φορά σε διάταξη μάχης για να εκτελέσουν αυτές τις εντολές μπροστά στα έκπληκτα βλέμματα των πιτσιρικάδων, ζει και εργάζεται στην όμορφη πόλη της Δυτικής Μακεδονίας. Οι άλλοι δύο, ο Θεοδόσης Σαπουνίδης, ψυχή της όλης προσπάθειας, καθώς έχει αρχίσει να ασχολείται με τις εκπαιδευτικές πλατφόρμες προγραμματισμού για μικρές ηλικίες από 15 χρόνια, και ο Μανόλης Χατζηγιάννης ζουν στη Θεσσαλονίκη και εργάζονται σε διαφορετικά πόστα στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο (ΑΠΘ).

Μάλιστα, το ΑΠΘ έβγαλε και ανακοίνωση για την επιτυχία της ομάδας Cubes Coding. «Το ΑΠΘ για μία ακόμη φορά στην κορυφή της καινοτομίας: 1o και 5o Βραβείο στον 8ο Διαγωνισμό Καινοτομίας & Τεχνολογίας», διαβάζουμε στον τίτλο της ανακοίνωσης και λίγο πιο κάτω στο κείμενο: «Την πρώτη θέση στον 8ο Διαγωνισμό Καινοτομίας & Τεχνολογίας της Εθνικής Τράπεζας κατέκτησε η υβριδική πλατφόρμα προγραμματισμού ρομπότ για παιδιά και ενήλικες RoboTiles, της Ομάδας Cubes Coding του ΑΠΘ». Στην ίδια ανακοίνωση γίνεται αναφορά και για το 5ο βραβείο της Cyclopt : «Η Εταιρεία Τεχνοβλαστός (Spin Off) του ΑΠΘ, Cyclopt, με επικεφαλής τον δρα Κυριάκο Χατζηδημητρίου και μέλη τον επίκ. καθηγητή του Τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών του ΑΠΘ Ανδρέα Συμεωνίδη και τους υποψήφιους διδάκτορες Θεμιστοκλή Διαμαντόπουλο και Μιχαήλ Παπαμιχαήλ (Εργαστήριο Επεξεργασίας Πληροφορίας και Υπολογισμών) απέσπασε την πέμπτη θέση και χρηματικό έπαθλο 1.500 ευρώ».

Η ανακοίνωση του ΑΠΘ δίνει και το μέτρο της αλλαγής νοοτροπίας αλλά και κατεύθυνσης του ελληνικού δημόσιου πανεπιστημίου να διεκδικεί τον δικό του ρόλο στην αγορά της νέας καινοτόμου και εξωστρεφούς επιχειρηματικότητας που σε μεγάλο βαθμό στηρίζεται και θα στηρίζεται στα αποτελέσματα της πανεπιστημιακής έρευνας.

tec2

Ας μείνουμε, όμως, για λίγο στην πρόσφατη βράβευση. Η ομάδα των τριών πήρε το πρώτο βραβείο, το οποίο συνοδεύεται από το χρηματικό έπαθλο των 20.000 ευρώ. Με αφορμή αυτή τη διάκριση, ο Μανόλης, ο Γιάννης και ο Θεοδόσης πρόκειται να ταξιδέψουν στο Λονδίνο και να συμμετέχουν-από τις 26 Ιουνίου έως τις 6 Ιουλίου στον κύκλο του Reload Greece Challenge18 όπου ανάμεσα σε άλλα θα έχουν την ευκαιρία αλλά και τη δυνατότητα να παρουσιάσουν την πρότασή τους σε διεθνείς επενδυτές. Ας πάρουμε όμως τα πράγματα με τη σειρά. Η υβριδική πλατφόρμα προγραμματισμού ρομπότ για παιδιά και ενήλικες RoboTiles της ομάδας Cubes Coding απέσπασε την πρώτη θέση στον 8ο Διαγωνισμό Καινοτομίας & Τεχνολογίας του NBG Business Seeds της Εθνικής Τράπεζας.

Πολύχρονη έρευνα

Πιο συγκεκριμένα, το RoboTiles αποτελεί την πρώτη υβριδική πλατφόρμα προγραμματισμού διεθνώς, στην οποία παιδιά ηλικίας 3 ετών και πάνω, αλλά και έμπειροι προγραμματιστές μπορούν να συνεργαστούν και να μάθουν προγραμματισμό παίζοντας με φυσικά αντικείμενα, εκπαιδευτικά ρομπότ και γραφικά περιβάλλοντα. Οι δημιουργοί του RoboTiles επισημαίνουν: «Το σύστημα μειώνει το κόστος αγοράς διαφορετικών συστημάτων εκμάθησης προγραμματισμού για τους γονείς, εξασφαλίζει ταχύτερη, αποδοτικότερη, συνεργατική εκμάθηση περισσοτέρων προγραμματιστικών εννοιών, ενώ ταυτόχρονα παραμένει εύκολo στη χρήση, καθιστώντας το έτσι ιδανική λύση για γονείς, σχολεία και εκπαιδευτικούς οργανισμούς».

Η συγκεκριμένη πρόταση, βασίστηκε στην πολύχρονη έρευνα του Θεοδόση Σαπουνίδη. Ο προγραμματισμός για παιδιά και αρχάριους χρήστες είναι μια ερευνητική περιοχή που ο Θεοδόσης υπηρετεί πάνω από 16 χρόνια ανελλιπώς.

Δεν είναι η πρώτη φορά που project της ομάδας Cubes Coding βραβεύεται. Αν ανατρέξει κάποιος στην ιστοσελίδα της Επιστημονικής και Ακαδημαϊκής Αριστείας του υπουργείου Παιδείας, θα διαπιστώσει ότι το 2014 η ομάδα που είχε δημιουργήσει ο Θεοδόσης -με άλλη σύνθεση από τη σημερινή- είχε κερδίσει σε δύο διεθνείς διαγωνισμούς την ίδια χρονιά, την πρώτη θέση στον Open Education Challenge (μεταξύ 611 προτάσεων από 77 χώρες) και τη δεύτερη θέση στα Neo Ubimedia MindTrek Awards 2014 (μεταξύ 34 προτάσεων από διάφορα πανεπιστήμια του εξωτερικού).

Το 2014 η ομάδα άλλαξε, καθώς προστέθηκε ο Γιάννης Κέδρος, ένας πολλά υποσχόμενος μηχανικός που πλέον εργάζεται στα Γρεβενά όπου και γνώρισε τον Θεοδόση το 2004 ως καθηγητή, όταν ο Γιάννης ήταν φοιτητής στη Θεσσαλονίκη και ξεχώρισε για τις επιδώσεις του στη σχεδίαση και κατασκευή ηλεκτρονικών συστημάτων. Ο Μανόλης Χατζηγιάννης είναι το νεότερο μέλος της νέας ομάδας Cubes Coding, γνωρίστηκε με τον Θεοδόση στο ΑΠΘ όπου εργάζονται αμφότεροι και φέρνει γνώσεις στην επιχειρηματικότητα που πάντα έλλειπαν από την ομάδα. Η καινούρια ομάδα δούλεψε σκληρά και ανέπτυξε νέα εξελιγμένα πρωτότυπα αυξημένων δυνατοτήτων και λειτουργιών. Μελέτησε όλα τα οικονομικά στοιχεία ανέπτυξε το business plan, προετοιμάζοντας έτσι το RoboTiles να μπει σε μαζική παραγωγή στην αγορά εκπαιδευτικής τεχνολογίας (STEM), η οποία αναπτύσσεται ραγδαία. Ο Γιάννης, ο Μανόλης και ο Θεοδόσης στην πρώτη τους προσπάθεια συμμετοχής σε διαγωνισμό έλαβαν το τρίτο βραβείο στον διαγωνισμό Ennovation 2017 στην ενότητα «Research».

Η όλη διαδικασία βελτιστοποίησης και εισαγωγής νέων καινοτόμων ιδεών στην πλατφόρμα οδήγησε τη νέα ομάδα μέσα από τρείς διαδοχικές φάσεις αξιολόγησης να ανακηρύξουν το απόγευμα της Πέμπτης 24/5/2018 στο περιστύλιο του Μεγάρου Μελά την ομάδα του ΑΠΘ νικήτρια ανάμεσα σε 361 προτάσεις. Η διάκριση συνοδεύτηκε και από χρηματικό έπαθλο 20.000 ευρώ το οποίο πρόκειται να αξιοποιηθεί από την ομάδα για την εξέλιξη της ιδέας. Και όπως λένε οι ιδρυτές της: «Η πλατφόρμα RoboTiles θέλει να φέρει σε κάθε σπίτι και σχολείο μια μοναδική λύση που θα προσφέρει στα παιδιά μια δεξιότητα ζωής, τη γνώση στον Προγραμματισμό».