Αν και πλέον η ελληνική αυτοκινητοβιομηχανία δεν έχει κανένα δείγμα να παρουσιάσει, τις προηγούμενες δεκαετίες η παραγωγή αυτοκινήτων στην Ελλάδα είχε σημειώσει σημαντική ανάπτυξη, με την παρουσία πολλών, διάσημων και μη, μοντέλων, στην εγχώρια κυρίως αγορά.

Μερικά από τα αυτοκίνητα που έγραψαν ιστορία στην Ελλάδα και θα παρουσιαστούν στην έκθεση “Made by Hellas” στις 6-29 Ιουνίου στο Ελληνικό Μουσείο Αυτοκινήτου περιλαμβάνουν το περίφημο Chicago, κατά πολλούς ο προάγγελος των SUV,  της «Enfield Neorion». Η εταιρεία δημιουργήθηκε από τους αδελφούς Γουλανδρή, στα ναυπηγεία της Σύρου και κατασκεύασε αυτοκίνητα όπως το Ε.8000 με μπαταρίες με μέγιστη τελική τα 65 χλμ/ώρα και αυτονομία 110-130 χλμ. Το αυτοκίνητο δεν έλαβε άδεια στην Ελλάδα, ωστόσο, είχε μερική απήχηση στην Βρετανία, όπου αγοράστηκαν από τα Αγγλικά Ταχυδρομεία.

Το πιο διάσημο μοντέλο του, το Chicago, που σχεδιάστηκε από τον Γιώργο Μιχαήλ περιλαμβάνει μόλις δύο πρωτότυπα πολυτελή παντός εδάφους οχήματα με θηριώδεις V8 κινητήρες ένα από τα οποία βρίσκεται υπό φύλαξη σε αποθήκες του ΟΔΔΥ, στην Αμυγδαλέζα.

 

To θρυλικό Pony

Ένα από τα πιο διάσημα αυτοκίνητα στην ελληνική αγορά τις δεκαετίες του ’70 και του ’80 ήταν το Pony της εταιρείας Namco, το οποίο είχε τόσο πετυχημένη σχεδίαση και κατασκευή (αλλά και χαμηλό κόστος αγοράς) που πούλησε πάνω από 30.000 κομμάτια στην Ελλάδα, τόσο σε ιδιώτες όσο και στο κράτος (ένοπλες δυνάμεις, ΟΤΕ, ΔΕΗ).

Η εταιρεία δημιουργήθηκε στα τέλη δεκαετίας του ‘60,  από την οικογένεια Κοντογούρη με τη συνεργασία της Citroën. Είχε προηγηθεί το 1961 η ίδρυση της εταιρείας Farco στη Θεσσαλονίκη και η παραγωγή του Farmobil ενός οχήματος πολλαπλών χρήσεων που φορούσε αερόψυκτο κινητήρα BMW 700 cc, με χρήση γερμανικής και ελβετικής τεχνογνωσίας, μοντέλο που το εξήγαγαν στην Πορτογαλία.

Ωστόσο, το εγχείρημά τους “βουλιάζει”, κυρίως εξαιτίας της έλλειψης στήριξης από την ελληνική κυβέρνηση, με αποτέλεσμα η εταιρεία να πουληθεί στην Chrysler.

Το μικροσκοπικό Attica 200

Μια άλλη ελληνική εταιρεία που δεν κατάφερε να επιβιώσει εξαιτίας της αδιαφορίας του ελληνικού κράτους είναι και η Bioplastic του Γεώργιου Δημητριάδη. Η εταιρεία δημιουργήθηκε το 1958 με πρώτο μοντέλο το τετράτροχο αυτοκίνητο Mod 505, ωστόσο γρήγορα στράφηκε στα τρίκυκλα για να επωφεληθεί από τη χαμηλή φορολογία.

Μετά την αγορά του Fuldamobil  κατασκευάζει το Αttica 200. Το αυτοκίνητο ήταν σχετικά φθηνό στην αγορά του και στην χρήση του και γρήγορα έγινε επιτυχία στην Ελλάδα και κατασκευάσθηκε έως και το 1972. Παρά την επιτυχία του νέου μοντέλου η εταιρεία δεν καταφέρνει να έχει σημαντικά κέρδη αλλά προχωρά στην κατασκευή του Attica Carmel  12, μετά από άδεια από την Ισραηλινή ISRAELI AUTOCARS (η οποία χρησιμοποιούσε τεχνολογία – τεχνογνωσία της Αγγλικής RELIANT).

Το 1977 ο Γιώργος Δημητριάδης αλλάζει το όνομα της εταιρείας σε D.I.M. MOTOR και αρχίζει η κατασκευή ενός περίεργου οχήματος, του DIM 652 χωρίς όμως ιδιαίτερη επιτυχία.

H Nissan στην Ελλάδα

Τα αυτοκίνητα Nissan στην Ελλάδα έφερε η οικογένεια Θεοχαράκη με την ίδρυση της εταιρείας Nissan Teocar το 1978. Ο Θεοχαράκης αποφάσισε να χτίσει τα εργοστάσια του πολύ κοντά το ένα στο άλλο με το σκεπτικό να συναρμολογεί όσο πιο εύκολα γίνεται τα αυτοκίνητα NISSAN. Τα πρώτα μοντέλα βγήκαν στην αγορά το 1980 αλλά δεκαπέντε χρόνια αργότερα η παραγωγή σταματάει για φορολογικούς λόγους. Το εργοστάσιο σταματά την παραγωγή του και πωλείται στη Ρωσία. Η εταιρεία συνεχίζει μόνο τις παράλληλες δραστηριότητές της κατασκευάζοντας καθίσματα αυτοκινήτου και δέρματα.