Toυ Μηνά Τσαμόπουλου

Τρεις συμφωνίες θα υπογραφούν μεταξύ Ελληνικής Κυβέρνησης – και πιο συγκεκριμένα του Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη – και Κίνας,  με  την ευκαιρία  της επίσκεψης του κ. Lι Keqiang, ο οποίος φθάνει σήμερα στις 3μμ στην Ελλάδα με τη σύζυγό του και 14μελή κυβερνητική αντιπροσωπεία.

Η πρώτη αφορά τη συνεργασία των δύο μερών στους τομείς της Θαλάσσιας περιβαλλοντικής προστασίας, της αναζήτησης και αξιοποίησης θαλασσίων πόρων, της θαλάσσιας παρατήρησης, πρόβλεψης και προειδοποίησης ωκεάνιων καταστροφών, της  έρευνας και πειραματικής ανάπτυξης και εκπαίδευσης επί θαλάσσιων επιστημονικών ζητημάτων, της επιβολής του νόμου στη θάλασσα, της Θαλάσσιας πολιτικής ευρύτερα, καθώς και σε κάθε άλλο τομέα συνεργασίας που θα συμφωνείται μεταξύ των δυο χωρών.

Η δεύτερη συμφωνία αφορά την εξουσιοδότηση του Οργανισμού China Classification Society για παροχή υπηρεσιών σε πλοία τα οποία φέρουν την Ελληνική Σημαία, που θα ενισχύσει όχι μόνο το υφιστάμενο, σταθερό και πολύπλευρο θεσμικό πλαίσιο διμερούς συνεργασίας, αλλά και την εξυπηρέτηση των ελληνικών πλοίων που κατασκευάζονται ή προσεγγίζουν στην Κίνα.

Η τρίτη συμφωνία αφορά την ενίσχυση της συνεργασίας με την Κινεζική Αναπτυξιακή Τράπεζα, η οποία θα αποφέρει σημαντική χρηματοοικονομική βοήθεια σε μικρομεσαίες ελληνικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην Κίνα. Η παροχή χρηματοδοτικών διευκολύνσεων προς τους Έλληνες πλοιοκτήτες όχι μόνο μεγάλου, αλλά και μικρού και μεσαίου βεληνεκούς, εξάλλου, αποτελούσε επιδίωξή μας εδώ και καιρό.

Ας μη λησμονούμε ότι την κρίσιμη στιγμή της διεθνούς οικονομικής κρίσης το έτος του 2010, η Κινεζική Αναπτυξιακή Τράπεζα δημιούργησε ένα κεφάλαιο  πέντε  δισ. δολαρίων για να βοηθήσει τους Έλληνες πλοιοκτήτες να αγοράσουν πλοία κατασκευασμένα στην Κίνα. Εμείς στοχεύσαμε τώρα στη συνέχιση και την ενδυνάμωση της συνεργασίας αυτής.
Επιπρόσθετα, στη συμφωνία με την Κινεζική Αναπτυξιακή Τράπεζα και για την οικονομική ενίσχυση, από πλευράς της Κεντρικής Τράπεζας της Κίνας, σε επενδύσεις που συνδέονται με την εγχώρια λιμενική βιομηχανία.

Συνεργασία Κίνας – Ελλάδας στη Ναυτιλία

Σύμφωνα με στοιχεία της Clarkson Research Services, η Κίνα, μαζί με την Ειδική Διοικητική Περιοχή του Hong Kong κατέχει 5.948 πλοία άνω των 100 gt συνολικής μεταφορικής ικανότητας 198.448 εκ dwt, καταλαμβάνοντας την 3η θέση στην παγκόσμια κατάταξη. H Κίνα συνεχίζει παράλληλα ένα ναυπηγικό πρόγραμμα ανάπτυξης του εθνικού της στόλου που στοχεύει στο σταδιακό περιορισμό της ζήτησης υπηρεσιών θαλασσίων μεταφορών. Αποτέλεσμα του προγράμματος αυτού ήταν ο σχεδόν διπλασιασμός του στόλου της την τελευταία τετραετία. Η Κίνα περιλαμβάνεται στη Λευκή Λίστα του (PARIS MοU) για το έτος 2013, γεγονός που υπογραμμίζει και τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του στόλου της.

Η Κίνα αποτελεί το δεύτερο μεγαλύτερο εμπορικό εταίρο της ΕΕ και η ΕΕ τον μεγαλύτερο εμπορικό εταίρο της Κίνας. Από τα κινεζικά λιμάνια διακινείται το 24.2% της παγκόσμιας διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων, κοντά στα δύο τρίτα (63%) της παγκόσμιας μεταφοράς σιδηρομεταλλεύματος, ενώ ήδη από το Δεκέμβριο 2012 η Κίνα εκτόπισε τις ΗΠΑ από την πρώτη θέση παγκοσμίως σε εισαγωγές πετρελαίου, με εισαγωγές που έφτασαν στα 6,12 εκατ. βαρέλια ημερησίως.

Η Ελλάδα ελέγχει το δεύτερο μεγαλύτερο εμπορικό στόλο στην Ε.Ε. σε gt (πρώτο σε dwt) και έναν από τους μεγαλύτερους στόλους παγκοσμίως, τοποθετούμενος στην όγδοη  θέση σε παγκόσμιο επίπεδο, με όρους συνολικού εκτοπίσματος.

Πιο συγκεκριμένα, 1.551 ποντοπόρα εμπορικά πλοία φέρουν την ελληνική σημαία, με συνολική χωρητικότητα 42,569,000 gt και μεταφορική ικανότητα 75 εκατομμύρια dwt, αντιστοιχώντας στο 4,63% της συνολικής μεταφορικής ικανότητας του παγκόσμιου στόλου.

 Οι Έλληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν 3.901 πλοία διάφορων κατηγοριών, μεταφορικής ικανότητας 290 εκατ. dwt και συνολικής αξίας 113,8 δισ. δολαρίων. Οι αριθμοί αυτοί αντιστοιχούν στο 15,56% της μεταφορικής ικανότητας του παγκόσμιου στόλου. Ο στόλος αυτός υπό σημαία της ΕΕ αντιπροσωπεύει το 42,72% της χωρητικότητας της Ε.Ε. και το 24% των δεξαμενόπλοιων παγκοσμίως.  Οι Ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες, στο πλαίσιο των προγραμμάτων ανανέωσης του στόλου τους, έχουν δώσει παραγγελίες για την κατασκευή 378 νέων πλοίων.

Η γενικότερη στρατηγική εγχώριων και διεθνών επενδύσεων, εξαγωγών και αυξημένης βιομηχανικής παραγωγής που εφαρμόζει η Κίνα αυξάνει τη ζήτηση ναυτιλιακών υπηρεσιών. Ως πάροχος τέτοιων υπηρεσιών, η χώρα μας έχει ιδιαίτερο συμφέρον να διατηρήσει τις πολύ καλές ναυτιλιακές σχέσεις με την Κίνα, που θα επιτρέψουν την ελεύθερη και ακώλυτη πρόσβαση των ελληνικών πλοίων στα διακινούμενα προς και από την Κίνα φορτία.
Η πολιτική που ακολουθεί η Κίνα στο ναυτιλιακό τομέα αποσκοπεί στο να κατακτήσει όσο το δυνατό μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς, γεγονός στο οποίο συντείνουν και τα πολλά νεότευκτα πλοία που κατασκευάζουν τα κινεζικά ναυπηγεία, καθώς και η γενικότερη πολιτική χρησιμοποίησης της ναυτιλίας ως ένα επιπρόσθετο «όχημα» για τη διατήρηση και επαύξηση των ρυθμών ανάπτυξής της.

Ο ναυπηγικός τομέας αποτελεί γενικά για την Κίνα μια από τις κυριότερες παραμέτρους για την εν γένει εισροή ξένων κεφαλαίων στη χώρα και την ενίσχυση της απασχόλησης του εργατικού δυναμικού. Κατά το έτος 2013, η Κίνα κατείχε τα πρωτεία στην παγκόσμια παραγωγή1, με τους Έλληνες πλοιοκτήτες να είναι οι δεύτεροι μεγαλύτεροι πελάτες των κινεζικών ναυπηγείων μετά τους Κινέζους πλοιοκτήτες.

Τα κινεζικά ναυπηγεία αποτέλεσαν την πρώτη επιλογή για τα ελληνικά ναυτιλιακά συμφέροντα κατά το έτος 2013. Ειδικότερα, τα ελληνικά ναυτιλιακά συμφέροντα προχώρησαν στην παραγγελία 141 πλοίων από τα κινεζικά ναυπηγεία, ολικής χωρητικότητας 6.869.373 gt και  5,02 εκατ. τόνων αντισταθμισμένης ολικής χωρητικότητας (CGT). Το γεγονός αυτό καταδεικνύει και το συμφέρον την Κίνας να διατηρήσει και να επαυξήσει την προνομιακή της σχέση με την ελληνική ναυτιλία. Στα παραπάνω σημεία εδράζεται και η στρατηγικής σημασίας σχέση της χώρας μας ως χώρα με μεγάλη εφοπλιστική κοινότητα και ισχυρό νηολόγιο, παρόχου ναυτιλιακών υπηρεσιών και συγκοινωνιακού κόμβου στην ΝΑ Ευρώπη, με την Κίνα. Στη βάση του τελευταίου αυτού στοιχείου εδράζονται και οι προοπτικές συνεργασίας στο λιμενικό τομέα, με την επένδυση της COSCO στο λιμένα του Πειραιά αλλά και την προοπτική  επέκτασης της επένδυσης αυτής.

Τι συμφωνίες θα υπογράψει ο Σαμαράς με τον Κινέζο πρωθυπουργό

Η ελληνική κυβέρνηση εκλαμβάνει την τριήμερη επίεσκεψη Keqiang ως ψήφο εμπιστοσύνης της Κίνας στις προοπτικές της ελληνικής οικονομίας αλλά και σαν έμπρακτη εκδήλωση του ενδιαφέροντος για περαιτέρω ανάπτυξη της οικονομικής συνεργασίας των δύο χωρών.

Τον Κινέζο πρωθυπουργό θα υποδεχθεί ο πρωθυπουργός με την σύζυγό του. Οι δύο πρωθυπουργοί θα έχουν επίσημη συνάντηση στο Μέγαρο Μαξίμου, θα ακολουθήσει η υπογραφή μνημονίων συνεργασίας και διμερών συμφωνιών στους τομείς της ναυτιλίας, των υποδομών, του τουρισμού, των εξαγωγών. Μετά την συνάντηση θα υπάρξουν κοινές δηλώσεις των δύο πρωθυπουργών. Το βράδυ το ζεύγος Σαμαρά θα παραθέσει δείπνο στο πρωθυπουργικό ζεύγος της Κίνας στο Μουσείο της Ακρόπολης αφού προηγηθεί ιδιωτική ξενάγηση.

Την Παρασκευή το πρωί οι δύο πρωθυπουργοί θα επισκεφθούν μαζί τις εγκαταστάσεις της Cosco στον Πειραιά και το απόγευμα θα απευθύνουν χαιρετισμό στο φόρουμ “Κίνα – Ελλάδα, Ναυτιλία Επενδύσεις Εμπόριο”. Το μεσημέρι ο κινέζος πρωθυπουργός θα γίνει δεκτός από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας. Το ταξίδι του κινέζου πρωθυπουργού περιλαμβάνει επίσκεψη στην Κρήτη όπου επίσης θα συνοδεύεται από τον κ. Σαμαρά.

Η ελληνική κυβέρνηση δεν κρύβει την ικανοποίησή της από το φορτωμένο ταξίδι του Κινέζου πρωθυπουργού που θεωρούν ότι σηματοδοτεί την απόφαση της χώρας για νέες μεγάλες επενδύσεις στην Ελλάδα.

Επενδύσεις που από μόνες τους βοηθούν την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας και αφετέρου στέλνουν θετικά μηνύματα στις διεθνείς αγορές ότι η Ελλάδα είναι και θα παραμείνει σταθερή χώρα που μετά από την περίοδο ύφεσης και τις μεταρυθμίσεις που έχουν γίνει προσφέρεται για τοποθετήσεις κεφαλαίων. Είναι γνωστή η πρόθεση της Cosco να επεκτείνει την επένδυση στο Λιμάνι του Πειραιά ενώ πρόσφατα ο κ. Κετσιάνγκ με άρθρο του στην Καθημερινή δήλωσε ότι πρόθεσή του είναι από κοινού με την Ελληνική κυβέρνηση να μετατρέψουν το λιμάνι στο καλύτερο της Μεσογείου. Με την αναβάθμιση των υπηρεσιών του και την ανάπτυξη της εμπορευματικής κίνησης το λιμάνι του Πειραιά σύντομα θα συναγωνίζεται τα δύο μεγαλύτερα λιμάνια της Ευρώπης, του Ρότερνταμ και του Αμβούργου.

Εκτός από το το λιμάνι του Πειραιά τα κινέζικα κεφάλαια ενδιαφέρονται για επενδύσεις στον τομέα της ναυτιλίας και των θαλάσσιων μεταφορών, του τουρισμού αλλά και των αεροδρομίων, των σιδηροδρόμων και των άλλων υποδομών. Ήδη έχει εκδηλωθεί ενδιαφέρον για το αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος ενώ υπάρχει συμμετοχή στην ανάπλαση του Ελληνικού.

Η επίσκεψη του κ. Keqiang στην Κρήτη πέρα από μία ζωντανή διαφήμιση που θα προσελκύσει Κινέζους τουρίστες εκφράζει το έμπρακτο ενδιαφέρον του για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι. Ήδη από την επίσκεψη του κ. Σαμαρά πριν από έναν χρόνο στο Πεκίνο και στην Σαγκάη είχε εκδηλωθεί ενδιαφέρον της κινεζικής πλευράς για τοποθετήσεις σε περιφερειακά αεροδρόμια αλλά και για την ιδιωτικοποίηση των σιδηροδρόμων και την ανάπτυξη των μεταφορών.