Η πολιτική αεροπορική βιομηχανία στη Ρωσία βρίσκεται σε πρωτοφανές αδιέξοδο, καθώς, σύμφωνα με στοιχεία της ελβετικής ch-aviation, το 2025 έχει παραδώσει μόλις ένα από τα 15 προγραμματισμένα εμπορικά αεροσκάφη. Η παραγωγική υστέρηση αποδίδεται κυρίως στις δυτικές κυρώσεις που απέκλεισαν την πρόσβαση σε κρίσιμα ξένα εξαρτήματα, αλλά και στη νομισματική πολιτική που διατήρησε υψηλά επιτόκια, δυσχεραίνοντας τη χρηματοδότηση επενδύσεων.

Επιπτώσεις στον βιομηχανικό τομέα

Η κρίση στην αεροναυπηγική αντικατοπτρίζει τη γενικότερη συρρίκνωση της βιομηχανικής παραγωγής στη Ρωσία. Σύμφωνα με τον δείκτη PMI, η χώρα κατέγραψε τον Ιούλιο του 2025 τη μεγαλύτερη πτώση από τον Μάρτιο του 2022. Περιορισμένη ρευστότητα και ακριβός δανεισμός πλήττουν κλάδους όπως η αυτοκινητοβιομηχανία, η παραγωγή άνθρακα, οι εξαγωγές πρώτων υλών και η κατασκευή αεροσκαφών.

Αδυναμία αυτάρκειας και τεχνολογικές ελλείψεις

Πηγές του κλάδου επισημαίνουν ότι δεν υπάρχουν εγχώρια εξαρτήματα, τεχνολογίες, κατάλληλες εγκαταστάσεις ή εξειδικευμένο προσωπικό. Η πλήρης αυτάρκεια εκτιμάται ότι θα απαιτήσει πολλά χρόνια, αν όχι δεκαετίες. Η ανάγκη εκσυγχρονισμού αναδεικνύεται και από περιστατικά όπως η συντριβή Antonov An-24 του 1976 με 48 θύματα και η πρόσφατη κυβερνοεπίθεση στην Aeroflot, που προκάλεσε μαζικές ακυρώσεις πτήσεων.

Από την ανάπτυξη στην αναθεώρηση στόχων

Το 2021, οι παραδόσεις περιλάμβαναν 52 νέα αεροσκάφη (27 Airbus, 3 Boeing, 22 Sukhoi Superjet). Μετά τις κυρώσεις, περιορίστηκαν σε 12 Superjet και 1 Tupolev Tu-214. Οι αρχικοί στόχοι για 171 παραδόσεις την περίοδο 2024–2025 μειώθηκαν στα 21 και πλέον αναμένεται νέα αναθεώρηση λόγω υψηλού κόστους χρηματοδότησης.

Δυσκολίες για το MC-21 και νέα καθυστέρηση

Η Rostec, υπεύθυνη για Superjet-100, Tu-214, IL-114 και MC-21, δεν μπορεί να τηρήσει χρονοδιαγράμματα. Το MC-21, με πλήρως ρωσικά εξαρτήματα, είναι βαρύτερο από την έκδοση με εισαγόμενα, επηρεάζοντας αρνητικά την εμβέλεια και την κατανάλωση. Η σειριακή παραγωγή MC-21, SJ-100 και IL-114 μετατίθεται για το 2026, δύο χρόνια αργότερα.

Εξάρτηση από παράλληλες εισαγωγές

Παρά την πολιτική υποκατάστασης, η βιομηχανία βασίζεται σε τρίτες χώρες για προμήθειες. Το 2024 εισήχθησαν εξαρτήματα αξίας τουλάχιστον 300.000 δολαρίων από Τουρκία, Κίνα, Κιργιστάν και ΗΑΕ, προερχόμενα από εταιρείες όπως Safran, Honeywell και Rolls-Royce, χωρίς τεκμήριο παραβίασης κυρώσεων από τις ίδιες.

Ενίσχυση εσωτερικών γραμμών με ξένες εταιρείες

Με περιορισμένη προσφορά αεροσκαφών και υψηλή ζήτηση, οι τιμές εισιτηρίων αυξάνονται συνεχώς. Η κυβέρνηση της Ρωσίας ζητά από αεροπορικές της Κεντρικής Ασίας, όπως του Καζακστάν και του Ουζμπεκιστάν, να εξυπηρετήσουν εσωτερικές γραμμές, επιχειρώντας να καλύψει τα κενά.

Διαβάστε ακόμη 

Από τα αυτοκίνητα στα όπλα: Η Porsche διευρύνει το επενδυτικό της χαρτοφυλάκιο 

Eurostat: Οριακή ανάπτυξη 0,1% στην ευρωζώνη το β’ τρίμηνο 

Τουρκία: Η κεντρική τράπεζα διατηρεί αμετάβλητη την πρόβλεψη για πληθωρισμό 24% 

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα