Μια καινοτόμος ιδέα από φοιτητές μηχανικής του Πανεπιστημίου BITS Pilani στο Ντουμπάι υπόσχεται να σώσει ζωές σε περίπτωση αεροπορικού δυστυχήματος, μέσω ενός έξυπνου συστήματος διάσωσης που ενεργοποιείται αυτόματα πριν από μια επικείμενη συντριβή.

Το σύστημα, που ονομάζεται Project REBIRTH, σχεδιάστηκε για να προσφέρει προστασία στους επιβάτες όταν η πρόσκρουση είναι αναπόφευκτη. Βασίζεται σε τεχνητή νοημοσύνη και χρησιμοποιεί αισθητήρες για να εντοπίζει πότε πλησιάζει η συντριβή. Αν το αεροπλάνο πετά κάτω από 3.000 πόδια και εντοπιστεί σοβαρός κίνδυνος, το σύστημα ενεργοποιείται αυτόματα, ενώ διατηρείται και η δυνατότητα χειροκίνητης ενεργοποίησης από τους πιλότους.

Η βασική καινοτομία του Project REBIRTH είναι η χρήση εξωτερικών αερόσακων. Αυτοί τοποθετούνται στο ρύγχος, την κοιλιά και την ουρά του αεροσκάφους και φουσκώνουν σε λιγότερο από δύο δευτερόλεπτα, ώστε να απορροφούν τις δυνάμεις πρόσκρουσης. Οι αερόσακοι κατασκευάζονται από υλικά υψηλής αντοχής, όπως Kevlar, TPU, Zylon και ειδικά μη-Νευτώνεια υγρά, που αντιδρούν δυναμικά στην πίεση.

Αν οι κινητήρες του αεροσκάφους λειτουργούν, το σύστημα εφαρμόζει αντίστροφη ώθηση για να μειώσει την ταχύτητα. Αν όχι, ενεργοποιούνται πρόσθετοι προωθητήρες αερίου για σταθεροποίηση. Μετά την πρόσκρουση, η φωτεινή πορτοκαλί βαφή, τα GPS, οι υπέρυθροι φάροι και τα αναβοσβήνοντα φώτα διευκολύνουν τον εντοπισμό του σημείου συντριβής από ομάδες διάσωσης.

Η ομάδα δημιούργησε ένα μικρής κλίμακας πρωτότυπο (1:12), ενσωματώνοντας μικροελεγκτές, αισθητήρες και δοχεία διοξειδίου του άνθρακα. Όλα ελέγχονται από αλγόριθμο AI, ο οποίος αντιδρά σε πραγματικό χρόνο. Υπολογιστικές προσομοιώσεις έδειξαν ότι το σύστημα μπορεί να μειώσει τη σφοδρότητα της πρόσκρουσης κατά 60% ή και περισσότερο. Η ομάδα σκοπεύει να συνεργαστεί με κατασκευαστές αεροσκαφών και ερευνητικά εργαστήρια για να προχωρήσει σε δοκιμές πλήρους κλίμακας, με στόχο την ενσωμάτωση του συστήματος σε υφιστάμενα και μελλοντικά αεροσκάφη.

Το έργο γεννήθηκε από την τραγωδία της πτήσης της Air India στις 12 Ιουλίου 2025, όπου όλοι οι επιβάτες – εκτός από έναν – σκοτώθηκαν λόγω απώλειας ισχύος λίγο μετά την απογείωση.

Το Project REBIRTH βασίστηκε σε τρεις πυλώνες:

  1. Επιβράδυνση του αεροσκάφους πριν την πρόσκρουση
  2. Απορρόφηση της κρούσης με τη χρήση αερόσακων
  3. Ενίσχυση του εντοπισμού για τα σωστικά συνεργεία

Αν και το σύστημα δείχνει υψηλό δυναμικό, ειδικοί επισημαίνουν ότι η αύξηση του βάρους και η πολυπλοκότητα της εγκατάστασης σε πολιτικά αεροσκάφη είναι προκλήσεις που πρέπει να αντιμετωπιστούν.

Η ομάδα συμμετέχει στον διαγωνισμό James Dyson Award 2025. Αν κερδίσει, θα ακολουθήσει άλλες καινοτόμες λύσεις που βραβεύτηκαν, όπως συσκευές για τη διάγνωση γλαυκώματος, και θα λάβει το χρηματικό έπαθλο των 40.000 δολαρίων για περαιτέρω ανάπτυξη.

Διαβάστε ακόμη

Χρήστος Μεγάλου: 500 εκατ. ευρώ μέρισμα από την Τράπεζα Πειραιώς το 2025

Ακίνητα: Τέλος για τις φθηνές τιμές ζώνης – Τι αλλάζει το 2026 (πίνακας)

Πάουελ: Δύσκολο το μονοπάτι της Fed – Σχετικά υπερτιμημένες οι μετοχές της Wall Street

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα